Sollicitatiegesprek: overname anciënniteit

helmeum17
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Sollicitatiegesprek: overname anciënniteit

#1 , 25 mar 2018 11:19

Ik zit volop in een selectieprocedure met een nieuwe werkgever. Ik heb bijna 25 jaar gewerkt bij andere werkgevers, ben opnieuw gaan studeren en wil nu aan de slag gaan als thuisverpleegkundige, dus een totaal andere setting/sector. Ik weet dat ik in principe zou kunnen beginnen bij deze nieuwe werkgever (verpleegkundigen zijn namelijk erg gegeerd op de arbeidsmarkt) maar ik val persoonlijk zelf over één van de voorwaarden, nl. 6 maanden proefperiode aan beginnersbarema, dus geen rekening houdend met enige anciënniteit. Een proefperiode op zich schrikt me niet af, maar 6 maanden aan het loon van een beginnend verpleegkundige vind ik persoonlijk een hele afknapper, daarvoor ben ik niet 4 jaar gaan studeren om dan opnieuw te starten aan een loon dat nog lager ligt dan bij mijn vorige werkgever. Het gaat toch om een verschil van meer dan 500€ netto in de maand. Deze week heb ik een volgend gesprek met de toekomstige werkgever; hoe pak ik het best aan om toch meteen te kunnen starten met min of meer een volwaardig loon. Kan ik bijvoorbeeld vragen om de clausule te wijzigen en zeg maar 6 maanden te starten aan 13 jaar anciënniteit en nadien aan volledige anciënniteit? En wat als hij niet meteen toehapt, bluffen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 25 mar 2018 11:35

Je staat in deze onderhandelingen tamelijk sterk in je schoenen omdat verpleegkundige een knelpuntberoep is. Er zijn niet al te veel kandidaten met andere woorden. Tweede onderhandelingspunt voor je eisen: je bent geen pas afgestudeerde verpleegkundige zonder enige vorm van ervaring. Je hebt in verschillende bedrijven gewerkt met succes en je hebt professionele samenwerkings- en communciatievaardigheden én ervaring in omgang met allerlei soorten mensen, situaties en omgevingen . Dat heeft een pas afgestudeerde jonge mens niet. Dus dat verdient een verloning. Jouw voorstel klinkt goed: de zuiver verpleegkundige competenties zijn immers gelinkt aan je vroegere werkervaring, waardoor je op een sneller, rijpere manier beslissingen kan nemen. Kijk rond welke andere werkmogelijkheden je in je omgeving vind en reageer daar ook op. Gebruik die gegevens ook in de onderhandelingen. Immers: als ze écht een werknemer willen die géén uitgebreide inloopperiode nodig heeft (zoals wel vaker bij pas afgestudeerde werknemers); kunnen ze je ook verlonen zoals het hoort. Maar iets anders: ik dacht dat proefperiodes wettelijk niet meer toegestaan zijn. Met andere woorden: een werkgever màg dat niet eisen en moet je direct een contract aanbieden met alle voordelen zoals het hoort. Ik zou de werkgever dus melden dat je er op rekent dat de wetgeving mbt arbeidscontract correct wordt toegepast en dat bijgevolg een proefperiode verboden is.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 25 mar 2018 12:35

Je kan betere salarisvoorwaarden proberen negotiëren (zoals ancienniteit meekrijgen) doch het is aan de toekomstige werkgever om daar al dan niet op in te gaan. Toets de markt af. Niet je vorig loon in een andere sector is de referentie doch wel wat de sector betaalt. Tenslotte moet uw salaris betaald wordn met wat de mutualiteiten vergoeden voor zorg. Alternatief: u samenslaan met andere zelfstandige thuisberplegers en op uw eigen beginnen (met alle uitdagingen vandien)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”