Ontslag wegens illegaal opgenomen video?

Zillianne
Topic Starter
Berichten: 90

Ontslag wegens illegaal opgenomen video?

#1 , 23 mar 2018 12:17

Een ex collega heeft een prive gesprek (video) op de werkvloer opgenomen, ik had geen idee dat dit gebeurde, ik ben duidelijk te zien en te horen. Was negatief ivm werkgever, helaas. Is dan doorgestuurd naar werkgever. Kan dit wettelijk ontslag om dwingende redenen tot gevolg hebben? Dat betekent dan zonder uitkering?

Bedoeling van ex-collega was waarschijnlijk om werkgever in slecht daglicht te stellen, maar dit is dan anders afgelopen. Eerste maatregel is al van kracht. Firmawagen mag niet mee op weekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2018 12:52

U werkgever in een verkeert daglicht stellen zou een ontslag om dwingende reden kunnen zijn.
Gelukkig is dit nog niet bij u, je zal toch op je tellen moeten passen, wanneer is dit gebeurt?.
Iemand in een slecht daglicht stellen die je maandelijks voorziet van je gelden is toch niet zo voor de hand liggend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Zillianne
Topic Starter
Berichten: 90

#3 , 23 mar 2018 13:28

Was een gesprek onder collega's. Over iets wat zou gebeurd zijn in de firma. Geen bewijs, enkel vermoeden. Dus besproken in detail, in prive onder collega's. Echter ontslagen collega heeft stiekem opgenomen en naar instanties gestuurd. Via deze instanties is video bij werkgever gearriveerd. Wraakactie dus van ex collega waar ik als soort van getuige wordt opgevoerd in een video waar ik niks van wist. Ik vraag me af, als klacht wordt neergelegd in dit geval door wraakroepende ex collega bij een officiele instantie, moeten zij geen rechtbank passeren voordat ze werkgever confronteren met dat illegale zgn bewijs?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2018 14:06

Een ex collega heeft een prive gesprek (video) op de werkvloer opgenomen, ik had geen idee dat dit gebeurde, ik ben duidelijk te zien en te horen. Was negatief ivm werkgever, helaas. Is dan doorgestuurd naar werkgever. Kan dit wettelijk ontslag om dwingende redenen tot gevolg hebben? Dat betekent dan zonder uitkering?

Bedoeling van ex-collega was waarschijnlijk om werkgever in slecht daglicht te stellen, maar dit is dan anders afgelopen. Eerste maatregel is al van kracht. Firmawagen mag niet mee op weekend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Zillianne
Topic Starter
Berichten: 90

#5 , 23 mar 2018 14:48

Excuses voor dubbele post.

Zillianne
Topic Starter
Berichten: 90

#6 , 23 mar 2018 15:53

Was geen dubbele post blijkbaar heeft iemand (dhr of mevr "de reden") mijn post gekopieerd en opnieuw gepost? Spijtig, is de bedoeling om een reactie of advies te zien hier uiteraard.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2018 16:23

Was geen dubbele post blijkbaar heeft iemand (dhr of mevr "de reden") mijn post gekopieerd en opnieuw gepost? Spijtig, is de bedoeling om een reactie of advies te zien hier uiteraard.
was eerst van plan te antwoorden en dan weer niet en is het er per ongeluk gekomen,

er is rechtspraak, dat het gebruik van dergerlijk videomateriaal wordt aanvaard als bewijs voor een ontslag om dringende redenen, de werkgever moet dit wel binnen de 3 werkdagen doen nadat hij hiervan in het bezit is.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2018 17:08

Inderdaad. De werkgever moet je binnen de 3 dagen nadat hij de video gezien heeft, meedelen dat je ontslagen bent. Vervolgens moet je binnen de 3 werkdagen een aangetekend schrijven ontvangen met de reden van ontslag om dringende reden. Als aan die voorwaarden niet voldaan is, kan men je niet meer om dringende reden ontslaan. Bij ontslag om dringende reden heb je inderdaad niet meteen recht op een uitkering.

Je gewoon ontslaan (met opzegtermijn of verbrekingsvergoeding) kan men daarna wel nog altijd, uiteraard. De video is reden genoeg voor een gewoon ontslag. Hierna heb je echter wel recht op een uitkering.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”