Overname volledige afdeling

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Overname volledige afdeling

#1 , 21 mar 2018 09:42

Stel dat een multinational een volledige afdeling / departement (ter grootte van een 500 tal werknemers) verkoopt aan een andere multinational, waarbij de werknemers net hetzelfde blijven doen, op dezelfde plaats, tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden, kan dit dan als "ontslag" bij de oude multinational gezien worden, gevolgd door aanwerving bij de nieuwe multinational? De werkgever veranderd immers, en dit is toch een wezenlijk onderdeel van de arbeidsovereenkomst.

Met andere woorden: stel dat één van de betrokken werknemers niet voor de nieuwe multinational wil werken (bijvoorbeeld omdat de werknemer zich niet kan vinden in de reputatie / het image van de nieuwe multinational), kan deze werknemer dan stellen dat de oude multinational hem / haar ontslagen heeft en een opzegperiode / verbrekingsvergoeding eisen. Stel dat één van de betrokken werknemers bijvoorbeeld reeds 40 jaar voor de oude multinational werkt, en op 3 jaar van zijn of haar pensioen staat, kan het interessant zijn voor die persoon om te stellen dat ze ontslagen wordt en te eisen haar opzeg te mogen doen of een verbrekingsvergoeding te eisen, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 21 mar 2018 10:32

Neen!

In zo'n geval is CAO32 bis van kracht en gaan de rechten (en plichten) van de werkgever en werknemer over van de oude naar de nieuwe eigenaar/uitbater.

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 13&Lang=NL

P.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”