Verbreking om onduidelijke redenen

vinnieviva
Topic Starter
Berichten: 5

Verbreking om onduidelijke redenen

#1 , 19 mar 2018 09:26

Beste,

Onlangs werd mijn arbeidsovereenkomst als leidinggevende bediende verbroken met opgave van reden "verschil in visie". De maanden die vooraf gingen was mijn baas overwegend afwezig (burn-out, ziekte) en is er geen gesprek geweest om het vermeende "verschil in visie" te bespreken. Mijn vermoeden is dat mijn ontslag de eerste stap is in een reorganisatie van mijn departement.
Klopt het dat sinds het éénheidsstatuut geen voorafgaande formele waarschuwingen moeten gegeven worden?
Is er dan geen enkele juridische basis om in te gaan tegen dergelijke willekeur?

Dank voor advies,
Vincent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2018 10:12

"Verschil in visie" is in principe niet genoeg als motivering. Echter is de werkgever niet verplicht om spontaan een motivering mee te delen bij een ontslag, je zal zelf via een AS de concrete motivering moeten opvragen bij uw werkgever.

Zolang de werkgever tijdig de concrete motivering meedeelt, maakt dit verder voor jou weinig verschil. Zelfs als je niet akkoord gaat met die motivering, verandert het weinig aan de zaak. Uw enige optie is om een kennelijk onredelijk ontslag te bewijzen, moest dit het geval zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vinnieviva
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 19 mar 2018 12:31

Wat is de jurisprudentie inzake kennelijk onredelijk ontslag sinds het éénheidsstatuut? De wettelijke bescherming (althans voor bedienden) is behoorlijk uitgehold is mijn indruk door het éénheidsstatuut. Of zijn er toch rechtszaken die werkgevers terecht wijzen?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2018 12:48

Geen idee wat de jurisprudentie betreft, maar ik denk dat het vooral met bewijsvoering zal te maken hebben. Wacht de gedetailleerde motivering van uw werkgever af, zou ik zeggen. Zonder die informatie kan je niet veel beginnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vinnieviva
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 19 mar 2018 18:06

Klopt het dat in de nieuwe wetgeving voorafgaand aan ontslag geen schriftelijke verwittigingen meer moeten gebeuren?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2018 09:38

Voor een ontslag om dringende reden vast en zeker. Maar in uw geval was het geen ontslag om dringende reden, als ik het goed begrepen heb? U spreekt van een "verbreking", dus ga ik er vanuit dat het een ontslag is waarbij u een verbrekingsvergoeding betaald werd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vinnieviva
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 20 mar 2018 09:47

Inderdaad. Is een verbreking van contract omwille van "verschil van visie".
Is wettelijk bepaald dat er in dit geval een verwittiging moet gegeven worden?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2018 10:01

Voor zover ik weet is een voorafgaande verwittiging in deze situatie niet nodig, enkel een degelijke motivering. Maar ik kan fout zijn, natuurlijk. Maar ik ken niet meteen een wettekst die zo'n verwitting bij een normaal ontslag verplicht. Misschien iemand anders op het forum?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”