Sollicitatieverlof tijdens reeds aangevraagd verlof - Nog recht op of niet?

Modjo
Topic Starter
Berichten: 13

Sollicitatieverlof tijdens reeds aangevraagd verlof - Nog recht op of niet?

#1 , 15 mar 2018 08:53

Beste,

ik heb recent mijn ontslag gegeven en ik moet 6 weken presteren.
Van deze 6 weken zijn mijn laatste 3 weken reeds geplande vakantie.

Ik ga de eerste drie weken dus 1 dag sollicitatieverlof krijgen maar tijdens mijn laatste 3 weken zou dit recht vervallen omdat ik reeds verlof heb aangevraagd.
Ik zou dus 15 wettelijke verlofdagen verliezen.

Nu vraag ik me af of deze 15 wettelijke dagen geen 12 wettelijke +3 dagen sollicitatieverlof zouden moeten worden aangezien ik recht heb op 1 dag per week.

Of vervalt dit recht in dit uitzonderlijk geval?
Indien ik er recht op heb zouden jullie dit kunnen staven zodat ik dat kan voorleggen aan mijn werkgever?

Alvast bedankt! :mrgreen:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 15 mar 2018 10:14

U verliest inderdaad het recht op de sollicitatie dagen tijdens uw reeds aangevraagde en goedgekeurde vakantie periode.
Wettelijk zou u 4 dagen vakantie kunnen aanvragen en de 5 de dag sollicitatie verlof, maar de kans is natuurlijk zeer klein dat uw werkgever dit nu nog gaat willen aanpassen.
Sollicitatiedagen kosten hem geld, vakantiedagen ook maar dat zit ingecalculeerd in uw loonkost, die sollicitatie dagen komen daar bovenop!

En dan nog zou het lastig kunnen zijn, u bent wettelijk verplicht uw sollicitatie dag effectief voor het solliciteren (of voorbereiding daarop) te gebruiken.
Quasi geen enkele werkgever gaat daarop controleren bij werknemers die 4 dagen werken en één dag sollicitatieverlof nemen, omdat dit quasi onmogelijk is te bewijzen dat u niet aan het solliciteren was (of nog lastiger, de voorbereiding aan het doen).

Maar moest u bijvoorbeeld 3 weken thuis zitten met telkens één dag per week sollicitatieverlof, maar je gaat naar ergens op vakantie voor twee weken, dan wordt het plots al veel makkelijker voor de werkgever om aan te tonen dat er iets scheef zit.

Vergeet niet, sollicitatie verlof is effectief één dag per week, het is niet overdraagbaar, dus de drie dagen (van de 3 weken) na mekaar op het einde van die drie weken aan sollicitaties besteden is niet toegestaan! Elke week één dag!

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2018 11:33


Indien ik er recht op heb
hebt u wel recht op sollicitatieverlof? waarom heb je ontslag gegeven


wettelijk gezien mag je maar 1 week in afzonderlijke dagen nemen, dus 3 weken van 4 dagen verlof kan niet zonder instemming van je werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Foody
Berichten: 76

#4 , 15 mar 2018 13:33

@de reden, er zijn bijna geen gevallen meer waarin een werknemer geen recht heeft op sollicitatie verlof.
Enkel kan een werkgever dit aanvechten als hij ervan overtuigt is dat je al een andere job hebt en dit "misbruikt"

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”