Alternatief 0-uren contract

BTWvragen
Topic Starter
Berichten: 17

Alternatief 0-uren contract

#1 , 11 mar 2018 13:32

Ik wil wat eigen werk uit handen geven. Echter, dit werk is onregelmatig en ik kan geen minimum aantal uren garanderen. Ik ben op zoek naar een alternatief voor een 0-uren contract.

Om precies te zijn betreft het een aantal administratieve handelingen die ik zelf vervelend vind om te doen (eentonig) en die ik eigenlijk ook niet zelf meer moet doen omdat ik me focussen op mijn eigen werk (o.a. wat database werk, invoeren van data op verschillende websites etc). Ik denk dat het totaal zo'n 5-6 uur per maand is, en het werk kan "er prima tussendoor worden gedaan".

Ik wil het liefst een voormalig stagiaire hiervoor inhuren. Zij weet wat ze moet doen, heeft het altijd goed gedaan, en kan die extra inkomsten goed gebruiken. Als ik via een payrolling ga werken dan kost het dus 3 uur minimaal x €25-28 per uur. Onbetaalbaar dus omdat het werk soms 30 minuten zal duren, soms 90 minuten, maar zelden of nooit 3 uur of meer. Het is op voorhand ook niet goed in te schatten. Als alternatief kan zij zich natuurlijk inschrijven als zelfstandige, maar dan zal zij ook zeker 4 x per jaar €300 of zelfs €750 per kwartaal aan sociale bijdragen moeten voldoen. Dit is voor haar echt een stap te veel, vooral omdat ik geen minimaal aantal uur kan garanderen.

Wie heeft een goed alternatief om haar toch wat werk te kunnen laten doen en wat extra inkomsten te vergaren, terwijl ik het wat rustiger krijg?

Dank voor uw ideeën!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 mar 2018 09:20

Ik denk dat u de twee mogelijke oplossingen zelf heeft gevonden: payrolling of via een zelfstandigenstatuut. Een andere optie laat de Belgische arbeidswetgeving volgens mij niet toe.

Mocht ze zelfstandige in bijberoep worden, dan is er een vrijstelling van sociale bijdragen mogelijk als het inkomen dermate laag blijkt te zijn (plafond ligt op ongeveer 1.500 EUR). De administratieve overhead lijkt me in dat scenario voor de persoon in kwestie echter enorm.
"sowieso" schrijf je zo.

BTWvragen
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 18 mar 2018 10:07

Het is toch jammer dat het zo moeilijk wordt gemaakt allemaal? De Belgische wetgeving is veel te strikt en goede bedoelingen ter bescherming van de werknemer hebben een averechts effect. Beide opties (payrolling of zelfstandig statuut) zijn onhaalbaar. Het is duidelijk dat ik OOK dit werk buiten de landsgrenzen ga brengen, net zoals de ontwikkeling van de website. Dat geld is en blijft weg. Geen inkomen voor een Belgisch werknemer die daarmee echt geholpen zou worden, en geen belastingen voor de Belgische schatkist.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2018 10:33

Pech zou ik zeggen voor u!
Jij kan nog geen beroep doen op een flexi jobber .
Maar wie heeft behoefte aan zo een job dat u aanbied?, zonder enige zekerheid van werk, er zijn zoveel job aanbiedingen dat men wel uitkijkt voor een zekerheid van inkomen !
Men kan nu als flexi jobber gaan werken in kleine supermarktjes de zaterdag aan 10€ netto onbelast !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1681

#5 , 18 mar 2018 12:05

waarom zou iemand zijn ander werk laten vallen om bij u misschien/eventueel/als het u niet teveel kost/onregelmatig te komen werken?
u gelieve het ook even te bekijken langs de andere kant!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”