Ontslag bij vervangingsovereenkomst

Joey518
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag bij vervangingsovereenkomst

#1 , 08 mar 2018 09:55

Situatie:
Werknemer wenst ontslag te nemen. Deze persoon werkt met een vervangcontract.

Ik weet dat een vervangcontract in principe van onbepaalde duur is, tenzij anders vermeld. Op dit contract staat de volgende voorwaarden voor beëindiging:

'dit contract eindigt, zonder opzeg of vergoeding, wanneer een einde zal zijn gekomen aan de in artikel 1 omschreven schorsing van de arbeidsovereenkomst van de vervangen werknemer, of op het moment van het einde van de arbeidsovereenkomst van de vervangen werknemer (1). '

Artikel 1 geeft louter de gegevens van de vervangen werknemer en de reden van haar schorsing van contract weer (ziekte).

Opmerking 1 is de volgende: 'Opgelet! Het einde van de arbeidsovereenkomst van de vervangen werknemer mag niet het gevolg zijn van ontslag door de werkgever, behalve om dringende reden. '

Vraag: is dit een contract voor bepaalde of onbepaalde duur? Dit is van belang om te weten wat een ontslag betekent qua opzegtermijn/vergoedingen.

In principe ga ik ervan uit dat een vervangingscontract van onbepaalde duur is, zeker gezien er geen expliciete einddatum vermeld staat. Wat me echter zorgen baart is het deeltje:
'of op het moment van het einde van de arbeidsovereenkomst van de vervangen werknemer (1). '
Als deze vervangen werknemer een contract van bepaalde duur had, met bijvoorbeeld einddatum 1 april 2018. Betekent dit dan dat het contract van de vervangster ook van bepaalde duur is tot 1 april 2018? Of gaat men ervan uit dat de vervangster niet kan weten welk contract de vervangen werknemer had?
Wij weten namelijk niet wat voor contract de vervangen werknemer had, dus willen we zeker zijn dat de vervangster wel degelijk onder de regeling van onbepaalde duur valt vooraleer ze haar ontslag indient.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding