aangenomen via mail, ontslag genomen, toch niet aanvaard

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

aangenomen via mail, ontslag genomen, toch niet aanvaard

#1 , 06 mar 2018 17:06

Beste, mijn probleem uitgelegd:

In December stond een vacature online voor salesadvisor bij een winkel die werd overgenomen door een wereldspeler in de fietssector. Ook zochten ze een storemanager en een mechanieker. Ik ben 2 keer op gesprek geweest wat heel positief verlopen was en daar werd gezegd dat het over een fulltime functie ging me de opstart voorzien voor eind maart 2018.

Op 15/02 was ik heel blij met deze mail: "Beste ..., Naar aanleiding van de gevoerde gesprekken willen we je graag een aanbieding doen.
Om een goede aanbieding te doen zou ik je willen verzoeken mij (zo snel mogelijk) een overzicht te sturen van je maandelijkse compensatie (salaris, bonus en overige vergoedingen), daarnaast zou ik graag willen weten hoeveel uren per week je beschikbaar zou zijn en welke dagen. Alvast bedankt!"

Ik dus keiblij en omdat ik ook ging verhuizen heb ik mijn ontslag ingediend en sinds eind februari ben ik ook uit dienst bij mijn oude werkgever. Hierdoor kon ik in maart nog wat zaken op orde brengen.

Op 22/02 stuurde ikzelf nog een mail: Beste, heeft u al zicht op een startdatum en contract waar op ze antwoorde: Excuus voor het lange wachten. Er zitten wat uitdagingen in de tijdslijn. Ik ga je zo snel mogelijk een antwoord geven.

Op 06/03 had ik nog altijd niks gehoord en stuurde ik nogmaals een mail waarop ze antwoord: Ik heb even nagevraagd en er is besloten om te starten met 1 sales person (30 uur) omdat de huidige eigenaar voorlopig nog even aanblijft. Er vanuit gaande dat dit uitgebreid gaat worden binnen afzienbare tijd en dat jij dan benaderd zult worden. Excuus voor het ongemak, je bent echter nog steeds in beeld.

Conclusie: Aangezien ik op 15/02 hun mail kreeg van de aanbieding en daar heel graag wilde werken heb ik mijn andere sollicitaties afgezegd en niet meer verder gezocht. Hierdoor moet ik nu holderdebolder op zoek naar de eerste de beste job om niet in financiële problemen te raken. Mijn vraag ik: kan hier iets tegen gedaan worden? Ik zit nu werkloos thuis zonder uitzicht op een andere job. Kunnen ze mij zomaar laten weten dat ik mag starten en daarna doodleuk zeggen dat de huidige eigenaar voorlopig nog blijft. Ik was dus aanvaard voor een functie die ze nooit hebben ingevuld. De storemanager en mechanieker hebben wel hun beloofde contract gekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 06 mar 2018 17:33

Nee, dat kan niet. Eis de wettelijk voorziene verbrekingsvergoeding.
"sowieso" schrijf je zo.

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2018 18:02

Bedankt voor het antwoord, en hoeveel bedraagt die vergoeding en hoe eis je die (ik ben niet bij de vakbond) Aangezien ik nog geen contract getekend had gaan ze die waarschijnlijk niet zomaar willen geven

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 06 mar 2018 18:28

Misschien mis ik iets, maar volgens mij is het niet verder gekomen dan de intentie om een aanbieding te doen. Er is na dat de topicstarter, zoals gevraagd, loonsverwachting en beschikbaarheid aan de potentiele werkgever doorgegeven heeft, geen formeel aanbod meer gekomen (tenzij topic starter dit heeft vergeten te melden in zijn eerste post).

Volgens mij heeft de topic starter pas iets in handen wanneer de potentiële werkgever een exacte aanbieding doet (x loon voor y prestaties en starten op z datum), en dat de topic starter daar dan positief op reageert.

Wanneer het laten blijken van interesse en de vraag om meer info qua huidig loon en eventuele beschikbaarheid al gelijk staat met aangenomen zijn (en recht hebben op verbrekingsvergoeding indien uiteindelijk niet aangenomen) dan gaat onderhandelen over lonen en arbeidsvoorwaarden voor potentiële jobs wel heel erg lastig worden.

Ontslag bij je huidige werkgever geven zonder dat je een getekende arbeidsovereenkomst hebt, of op zijn minst een gedetailleerd aanbod met loon en startdatum van de toekomstige positie, gecombineerd met het aanvaarden van dat aanbod, is sowieso zeer riskant!

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2018 19:16

een startdatum hadden ze op het 2e gesprek gezegd en zou rond eind maart zijn. Qua loon had ik alles wel aanvaard en ik ken de lonen in de sector wel ongeveer. Ik wilde verhuizen van Antwerpen naar West-Vlaanderen (die verhuis zou er zowiso komen maar hij is versneld geweest door hun mail dat ze een aanbieding wilden doen en ik heb alle andere lopende sollicitaties ook afgezegd en niks nieuws meer gezocht) Achteraf gezien heel dom van mij maar ik wist echt niet dat het zo erg gesteld is met sommige werkgevers, ik heb mijn contract al meermaals pas op mijn 1e werkdag getekend.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2018 19:56

Er is niks concreets getekend, enkel wat vage mededelingen.

Je had nooit je job mogen opzeggen eer je een arbeidscontract in je handen had, volgens wat je schrijft hebben ze nooit met zekerheid geschreven dat je die job had.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 06 mar 2018 20:15

Ik zie enkel aftastende gesprekken in de mails die je citeert en de gesprekken die je weergeeft.

- Mochten we met jou in zee gaan zal het wellicht ergens eind maart zijn
- Wat zou je graag verdienen

Maar geen enkel concreet voorstel nog concrete startdatum.

Je kan dan wel zeggen dat je met eender welk loon zou akkoord gegaan zijn, maar dit is jouw standpunt.

Je kan deze potentiele werkgever niets verwijten. Jij bent in de fout gegaan door te hard van stapel te lopen.

P.

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mar 2018 20:34

Ok bedankt, ik had de zin: "naar aanleiding van de gesprekken willen we je graag een aanbieding doen" geïnterpreteerd alsof ik daar wel mocht starten. Nuja soit spijtig maar niks meer aan te doen dus.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 06 mar 2018 22:03

Mijn eerste reactie was wat kort door de bocht.

Er kwam dus niets meer na de zin "We willen je graag een aanbieding doen."? Geen concreet aanbod waarmee je hebt ingestemd?
"sowieso" schrijf je zo.

berenod
Berichten: 942

#10 , 07 mar 2018 05:10

Ter info, er is hier ergens anders in een topic ook een beetje een discussie over, en de consensus is dat er normaal gezien een arbeidsovereenkomst getekend wordt, dikwijls zonder vaste startdatum ingevuld, alvorens men zijn ontslag geeft bij de vorige werkgever.
Die startdatum vult men dan in nadat het ontslag gegeven is, aanvaard door de oude werkgever en de exacte datum van einde opzegperiode gekend is.

De topic starter hier heeft in zijn carrière geluk gehad dat bij vorige job hops de intenties van de werkgevers elke keer omgezet zijn naar effectieve arbeidsovereenkomsten.
Achteraf gezien heel dom van mij maar ik wist echt niet dat het zo erg gesteld is met sommige werkgevers
Is ook wat kort door de bocht hé, de effectieve aanbieding is er zelfs nooit geweest!
En al zeker in een net overgenomen zaak, daar zijn ook voor de overnemer altijd wel hier en daar kleine verassingen, ik kan perfect begrijpen dat indien de oude eigenaar aanbiedt van nog even aan te blijven om te helpen dat men dit met beide handen aanneemt, extra expertise voor de eerste periode is altijd zeer interessant.

Alvast een goede les voor later!
En welkom in het Antwerpse!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”