ontslag dringende reden

balletje10
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

ontslag dringende reden

#1 , 02 mar 2018 15:07

Begin januari 2018 kregen mijn collega en ik ontslag : reden reorganisatie. Echter jl. kreeg ik een nieuwe ontslagbrief omwille van dringende reden.
Ik was echter op dat moment in ziekteverlof en had op dinsdag een wettig attest van mijn huisarts ontvangen met verlaten van de woonst toegelaten. Gezien ik niet werk op dinsdag en woensdag, had ik werkgeefster verwittigd op donderdag en haar dit attest bezorgd. Nu meldt zij dat dit te laat was. In het arbeidsreglement staat binnen het uur na normale aanvang van het werk. De geattesteerde periode loopt ook vanaf de donderdag. Zij had een controledokter gestuurd op vrijdagnamiddag terwijl in het arbeidsreglement staat dat controle aan huis voorzien werd tussen 9 en 10 u. Ik was die namiddag 10 minuten weg. Ook had ik het briefje dat de controledokter nagelaten had, niet gevonden. Ik kijk nooit in het weekend in mijn brievenbus, dus had ik een nieuwe afspraak gemaakt op maandag en deze arbeidsongeschiktheid was goedgekeurd. Dit attest en ontslagbrief zijn op dezelfde dag geschreven.
Ik ben dus zogezegd van de maandag onwettig afwezig wegens ongeldig attest. Wel moet ik erbij vermelden dat begin januari ik op het werk eens 1 uur te vroeg vertrokken was, hiervoor een waarschuwing gekregen had met aangetekend schrijven dat ik 1 uur onwettig afwezig was zonder verwittigen. Het ziektebriefje heb ik pas nadien ingediend daar ik dacht dat dit voor 1 uur niet nodig was. Dus 2 x onwettig afwezig is blijkbaar dringende reden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2018 15:27

Gezien ik niet werk op dinsdag en woensdag, had ik werkgeefster verwittigd op donderdag en haar dit attest bezorgd. Nu meldt zij dat dit te laat was.
wet 3/7/1978 art 31§2 ......;Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen vanaf de dag van de ongeschiktheid of de dag van de ontvangst van het verzoek

een werkgever mag altijd een controlearts sturen zelfs in het weekend, er wordt van u geacht regelmatig uw brievenbus te controleren.

best naar uw vakbond gaan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

balletje10
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2018 16:35

vraag is nu : ben ik echt onwettig afwezig ? Ik heb toch het attest van mijn huisarts bezorgd ? De controle is de maandag doorgegaan i.p.v. de zaterdag. Is dat nu een probleem. Blijkbaar zou de werkgever ook het attest van huisarts als ongeldig beschouwen daar ik op 20/02 's avonds bij hem langs ben geweest en de ongeschiktheid begint vanaf 22/02/2018. + is dit nu echt dringende reden ? Ik heb nog nooit een controledokter gehad : als je dat nu niet weet dat je iedere keer moet de brievenbus nakijken. + hij is uiteindelijk toch niet gekomen tussen 9 en 10 u. zoals in het arbeidsreglement staat ?

Reclame

demonen
Berichten: 247

#4 , 02 mar 2018 18:56

Mevrouw, U bent ontslagen wegens dringende redenen dwz U bent nu niet meer sociaal verzekerd daar U geen recht meer heeft op uitkeringen. Indien dit onterecht was moet dit rechtgezet worden en heeft U een advocaat nodig. U kunt dus 2 dingen doen nl er zelf eentje nemen, in dat geval hoop ik dat U financieel heel sterk staat want U heeft momenteel geen inkomen uit arbeid meer. Ofwel doet U wat 99% van alle werknemers zouden doen nl als een gek naar uw vakbond lopen en uw verhaal doen. U beseft blijkbaar de draagwijdte niet van dit "voorvalletje", balletje!

balletje10
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2018 19:05

Ik heb inderdaad al contact opgenomen met de Rechtskundige dienst ACV. Volgens hen : onterecht ontslag wegens dringende reden, alleen dit moet volgens hen altijd voorkomen voor een Arbeidsrechtbank. Dus zit ik ondertussen wel zonder inkomen ... en heb ik geen rechten.

balletje10
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2018 19:52

ik begrijp maar al te goed waar ik in terecht ben gekomen, maar wat als het geen ontslag dringende reden betrof? Ik ben in 5 jaar nooit ziek geweest, geen enkel ziektebriefje voorgelegd, 1 x ziek en niet wetende dat je altijd moet bereikbaar zijn voor controledokter en buiten ???

demonen
Berichten: 247

#7 , 02 mar 2018 20:03

ik begrijp maar al te goed waar ik in terecht ben gekomen, maar wat als het geen ontslag dringende reden betrof? Ik ben in 5 jaar nooit ziek geweest, geen enkel ziektebriefje voorgelegd, 1 x ziek en niet wetende dat je altijd moet bereikbaar zijn voor controledokter en buiten ???
Mevrouw, U moet asap ander werk vinden want U bent momenteel niet sociaal verzekerd. Tip : in het google-tijdperk volgende keer ingeven "wat doen bij ziekte". Ondertussen wacht U rustig af op de stappen die uw vakbond onderneemt en volgt U hun raad plichtsbewust op!

balletje10
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2018 20:10

OK, bedankt, maar echt rustig ben ik niet ...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mar 2018 14:01

Mevrouw, U bent ontslagen wegens dringende redenen dwz U bent nu niet meer sociaal verzekerd daar U geen recht meer heeft op uitkeringen.
hoe kan een ontslag een invloed hebben op een ziekteuitkering? graag de wettelijke basis
waarom zou zij niet op basis van art 7§12 wet 28/12/1944 een voorlopige werkloosheidsuitkering kunnen aanvragen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

demonen
Berichten: 247

#10 , 04 mar 2018 23:48

waarom zou zij niet op basis van art 7§12 wet 28/12/1944 een voorlopige werkloosheidsuitkering kunnen aanvragen?
Mevrouw is toch niet het slachtoffer is van een sluiting van onderneming en die nog geen verbrekingsvergoeding heeft ontvangen, toch?

balletje10
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 mar 2018 09:49

Ik begrijp er niets meer van. Ik was dus in ziekteverlof vanaf 22/02/2018. Werkgever verbreekt op 27/02/2018 het contract zogezegd om dringende reden. Ziekteverlenging gekregen. Volgens ACV is de ex-werkgever wel verplicht om de documenten van het ziekenfonds in te vullen daar deze op 22/02/2018 nog werkgever was. Wat klopt hier nu van ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 mar 2018 12:02

Het ACV geeft gelijk je ex werkgever moet de papieren nog invullen, wat zegt het ziekenfonds ervan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

balletje10
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 mar 2018 14:54

Denken ook ex-werkgever omdat ik daar nog in dienst was.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”