procedure mondeling examen

Claudina
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

procedure mondeling examen

#1 , 26 feb 2018 11:50

Ik heb onlangs deelgenomen aan een schriftelijk examen voor de aanleg van een werfreserve 'administratief medewerker' bij een gemeente.
Hiervoor was ik geslaagd en ik heb dan ook kunnen deelnemen aan het mondelinge examen.
Al dadelijk had ik een vreemd gevoel bij de vraagkeuze, men probeerde mij echt 'vast te vragen'.
Ook vragen die heel persoonsgebonden waren, kwamen aan bod.
Mijn punten van het schriftelijk kon/wou men mij niet meedelen toen ik ernaar vroeg.
Kan ik klacht indienen en hoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 26 feb 2018 22:55

Claudina

In de meeste examens voor openbare diensten worden vakbondsvertegenwoordigers uitgenodigd om de regelmatigheid van de procedure te toetsen.
Secundo kan u pas klacht indienen met enige kans op succes indien u een onregelmatigheid kan aantonen.
Daarvoor zal u moeten wachten op de resultaten en op feedback van uw selectie.
Dat men u in een mondeling onderhoud uit evenwicht probeert te brengen en u uit uw comfortzone haalt is zeer normaal. Men test uw reactie in stress situaties en uw zelfredzaamheid in moeilijke gesprekken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Claudina
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2018 09:02

Beste
Geen probleem mee dat men dat doet in een mondeling examen, ik heb al meerdere keren meegedaan met zo'n examen bij openbare diensten (zowel gemeentelijk als provinciaal). Net daarom kon ik nu het verschil merken.
Er waren ook vragen om die reactie in stress situaties (binnenkomend telefoongesprek met lastige klant e.d.) te testen, het gaat mij om één specifieke vraag die uit mijn heel persoonlijke levenssfeer kwam, benieuwd of men die aan andere kandidaten stelde???

En neen, er was geen vakbondsafgevaardigde aanwezig zoals steeds bij het Provinciebestuur wel het geval was.
De enige 'neutrale' persoon was de secretaris (stelde zelf geen vragen maar zat erbij aan zijn bureel) waarvan algemeen is geweten dat hij naar de kant van de oppositie leunt... Dat is gemeentepolitiek hé, EN het jaar van de verkiezingen!

Ik ga sowieso eerst inzage in mijn schriftelijk vragen en de onregelmatigheden nadien proberen aan te tonen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit geen gemakkelijke opdracht zal zijn...

Reclame

Claudina
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2018 10:34

Ondertussen heb ik mijn aanvraag tot inzage van examen (en feedback) schriftelijk ingediend via mail, gericht aan de secretaris. Ik heb antwoord gekregen binnen de voorziene termijn (zoals bepaald in decreet openbaarheid van besturen). Echter, volgens hem is feedback niet mogelijk. Enkel inzage van het examen in aanwezigheid van een persoon die hij aanstelt.
Ik krijg meer en meer de indruk dat hiertegen dus weinig of niks is te doen...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”