opzegtermijn

anoniem2018
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

opzegtermijn

#1 , 14 feb 2018 19:54

Ik wil mijn ontslag geven maar geraak er niet helemaal uit wijs wat de juiste termijn is en wat de gevolgen zijn als ik een verkeerde termijn vermeld.

In dienst bij dezelfde werkgever sinds 1-8-2012. contract voor nieuwe functie getekend met ingang 1-1-2014.

Door de aanpassingen in opzegtermijnen in 2014 vind ik op verschillende plaatsen 1.5maand + 7weken (oa ontslagadvies en Jobat. Vorig jaar mailde ik ook reeds ter info naar vakbond en kreeg toen het antwoord dat initiële datum van 2012 telt en dat opzegtermijn 13 weken is).
Als ik via de opzegwijzer SDworx een simulatie maak, wordt er specifiek gevraagd of er bij aansluitende contracten de huidige AO aangevangen is vanaf 1-1-2014 of later en het resultaat van deze simulatie is 9 weken.

SD lijkt mij wel een betrouwbare bron, dus nu twijfel ik. Ik hoop in onderling overleg de opzegtermijn van 13 weken in te korten, maar ben niet zeker of de werkgever hier voor open staat. Via google kan ik niet direct terugvinden hoe de termijn correct berekend worden bij verschillende contracten. Kunnen jullie mij wegwijs maken waar ik de juiste info kan vinden?

Als ik 13 weken vermeld in mijn opzegbrief en de wettelijke termijn blijkt uiteindelijk 9 weken te zijn, kan dit dan nog toegepast worden? of is de vermelde termijn van 13 weken bindend, tenzij in onderling overleg een kortere periode wordt afgesproken?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 feb 2018 21:06

Ik kom op 1.5 maand en 7 weken uit, niet op 9 weken, noch op 13 weken.
Eerste datum telt: u bent in dienst sinds 01/08/2012.

In onderling overleg kan er altijd een kortere periode afgesproken worden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2018 11:33


Eerste datum telt: u bent in dienst sinds 01/08/2012.
normaal gezien wel en wordt dit aanzien als één arbeidsverhouding, maar er is een mogelijkheid van niet, als de eerste arbeidsovereenkomst is beeindigd met een dading

@ als je een te korte opzeggingstermijn vermeld heeft de werkgever recht op een verbrekingsvergoeding voor de resterende opzeggingstermijn
@ hoe is de eerste arbeidsovereenkomst beeindigd?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

anoniem2018
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 feb 2018 21:06

Bedankt voor de feedback.

Er was een wijziging van functie waardoor er een nieuwe overeenkomst getekend werd, dus geen beëindiging met een dading.

Dotsie
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 feb 2018 09:17

Beste,

Ik ben sinds februari 2000 aan de slag bij mijn werkgever, om problemen te vermijden wou k zeker zijn van de opzegtermijn die zou starten op 26 februari. Klopt 't dat k 3maamden opzeg moet doen?

Mvgr
Dotsie

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”