nieuwe job starten tijdens mijn opzeg

damnation
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

nieuwe job starten tijdens mijn opzeg

#1 , 09 feb 2018 13:39

Beste,


Ik ben ontslagen vorig jaar in Augustus en diende mijn opzeg uit te doen tot begin maart dit jaar (6 maanden opzeg en al mijn overuren die mijn baas niet wilde uitbetalen).


De reden die ik kreeg na de herhaaldelijke vraag wat de reden van mijn ontslag was; kreeg ik officieel als reden: economische reden.

Uiteraard weet ik zelf wel wat de eigenlijke reden is; namelijk handtastelijkheden waarop ik niet wou ingaan, klanten die met mij wilden onderhandelen i.p.v. de baas, vertegenwoordigers die mij betere deals gaven dan de baas en vooral omdat ik het met iedereen goed kon vinden. Ik was net gepromoveerd door intern te veranderen van afdeling na mondeling contract met de verantwoordelijke van deze administratieve tak.
Uiteraard was de grote baas hier minder blij mee en heeft mij heel vaak gekleineerd zo ook door mij maaltijdcheques te ontzeggen terwijl al de andere collega's er recht op hadden en ik deze mondeling bij mijn indienstneming ook zou krijgen ,maar nooit heb gezien.
Echter doordat ik hier achter vroeg bij de grote baas, kreeg ik dezelfde dag nog mijn ontslag.

Dit was voor mij geen verrassing aangezien er elk jaar mensen afvloeien om te vervangen met goedkopere werkkrachten. Ik ben geen enkele dag ziek thuisgebleven en zelfs dit wordt mij niet in dank afgenomen. Ik heb tot nu toe mijn volledige opzeg zonder morren of afwezigheden uitgezeten en moet nu nog 1 maand gaan.

Ik heb nu de jobaanbieding die ik wou ,maar moet komende maandag starten omdat het seizoen voor de deur staat en ik de tijd nog moet krijgen mij te kunnen inwerken, daarom wil men mij niet later laten starten.

Aangezien mijn baas mij gedurende mijn laatste jaar geregeld pest; uitschelden waar iedereen bij staat (collega's die nooit tegen de baas zouden durven getuigen of ingaan), geen enkele dag vakantie toekennen waardoor ik al mijn vakantie van verleden jaar dit jaar zou moeten opnemen ,maar de baas nu zegt dat ik deze kwijt ben (terwijl ik gewoon mijn verlof nooit mocht opnemen verleden jaar), mijn sollicitatiedagen als verlof wou ingeven, de code veranderen van de toegang op dagen dat alle collag's ziek of afwezig zouden zijn en ik alleen op kantoor zou zijn maar mij via mail werd vermeld dat hiervoor verlof zou worden voor afgetrokken en ik niet op kantoor diende te verschijnen;.......

Het is zelfs zo dat ik akkoord had gekregen voor een nieuwe job om na mijn opzeg te starten, nog geen contract getekend, maar toen ik 2 maanden later nog eens belde om het contract te tekenen, bleek dat mijn profiel niet met het bedrijf overeenkwam dus werd ik alsnog bedankt; later vertelde de directiesecretaresse van mijn huidige job mij, dat mijn baas bevriend is met de baas van deze firma en ze elkaar onlangs hadden ontmoet.

Dus ik heb er genoeg van en hoe erg het ondertussen ook al is mogen komen; ik kan nergens voldoende bewijs verzamelen om dit zwart op wit te kunnen aantonen. Hierdoor wou ik zo snel mogelijk mijn opzeg uitdoen.

Maar nu zou ik maandag moeten starten bij mijn nieuwe werkgever; dus stuurde ik mijn huidige baas een mail waarin ik vraag om het document voor beëindiging van de arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord te willen tekenen zodat ik maandag al vertrekken zonder nadelige gevolgen voor hem.
Aangezien ik om economische redenen ontslagen ben, is dit dus meer een gunst naar hem toe want hij wou geen cent meer betalen aan mij.

Maar nu stuurt hij mij dat ik mijn dagen moet uitdoen en elke dag van ziekte deze periode opschuift . En dat de reden nu voor mijn ontslag zou zijn: dat ze een nieuw profiel zoeken die beschikt over een rijbewijs B om de logistiek erbij te nemen.
Dat is de eerste keer dat ik nu een nieuwe reden krijg voor mijn ontslag.
Ik heb de juridische dienst van mijn vakbond gecontacteerd (vakbond geraakt nooit binnen bij mijn huidige werkgever; hij krijgt hier de kriebels van en stelt zichzelf boven eender wie en welke wet en blijkbaar lukt het hem nog ook) en ze zeggen mij dat ik mij dan maar ziek moet melden en gewoon maandag bij mijn nieuwe werkgever mag aanbieden.

Maar hoe het verder moet weet ik niet; voor mij is dit het zoveelste bewijs dat hij mij gewoon wilt blijven treiteren , maar ook dit is alweer geen voldoende bewijs? Binnen een maand zit ik zonder werk en indien ik nu niet bij de nieuwe werkgever kan beginnen,verlies ik opnieuw een job door dezelfde werkgever.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 09 feb 2018 14:31

je kan mijns inziens perfect eenzijdig verbreken mits het betalen van een verbrekingsvergoeding die overeenkomt met het loon voor de niet gepresteerde opzeg. Net zoals jij niet kan ontslagen te worden zonder opzeg of verbrekingsvergoeding, hoeft de werkgever je niet te laten gaan zonder opzeg of verbrekingsvergoeding.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

damnation
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2018 15:02

Bedankt voor de reactie


Ik wens mijn werkgever niet nog meer economisch te laten profiteren door zijn keuze om mij volgens economische redenen te laten ontslaan.

Zo blijft de werkgever altijd de winnaar en moet die nooit boeten .

Maar toch bedankt; juridisch heb ik te horen gekregen dat ik wettelijk 2jobs tegelijkertijd mag uitvoeren; bij de huidige blijf ik ziek wegens burn-out en psychische onderdrukking door pesterijen waardoor ik uiteindelijk op ziekte-uitkering zou vallen en deze gewoon dien terug te storten terwijl ik ondertussen bij huidige werkgever aan de slag ben ( waar ik niet psychisch wordt uitgebuit )

Toch bedankt voor de reacties; mijn vakbond en RVA besloten zopas een rechtszaak aan te spannen tegen werkgever omdat mijn ontslag ongegrond zou zijn en er nu blijkbaar toch voldoende bewijs zou bestaan om de pesterijen aan te tonen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2018 15:07

Bedankt voor de reactie


Ik wens mijn werkgever niet nog meer economisch te laten profiteren door zijn keuze om mij volgens economische redenen te laten ontslaan.

Zo blijft de werkgever altijd de winnaar en moet die nooit boeten .

Maar toch bedankt; juridisch heb ik te horen gekregen dat ik wettelijk 2jobs tegelijkertijd mag uitvoeren; bij de huidige blijf ik ziek wegens burn-out en psychische onderdrukking door pesterijen waardoor ik uiteindelijk op ziekte-uitkering zou vallen en deze gewoon dien terug te storten terwijl ik ondertussen bij huidige werkgever aan de slag ben ( waar ik niet psychisch wordt uitgebuit )

Toch bedankt voor de reacties; mijn vakbond en RVA besloten zopas een rechtszaak aan te spannen tegen werkgever omdat mijn ontslag ongegrond zou zijn en er nu blijkbaar toch voldoende bewijs zou bestaan om de pesterijen aan te tonen.

Toch opletten met ziekenkas en ter gelijk werken bij een andere baas, dit zal zeer snel ontdekt worden via de kruis databank.

Je zou daar met je vorige werkgever serieus in problemen mee kunnen komen voor valsheid in geschrifte, en waar sta je dan op een rechtbank??? burn-out en werken bij een andere werkgever .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

damnation
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2018 15:22

Wel raar dat ik deze raad krijg via RVA en vakbond door desbetreffende juridische diensten. Er bestaat naar’t schijnt nergens een wet die stelt geen 2jobs tegelijkertijd uit te mogen voeren.

Psychische burn-out door tegenwerking en pesterijen van werkgever tegenover mij.
Bij de ander ga ik werken als middel om erbovenop te geraken .

Niet zelf bedacht; ik hoop dat men bij deze instanties toch weet waarover men praat. Ik WIL werken ; dien hier wel de kans toe te krijgen. Ik geef mijn werkgever economisch de kans niets meer aan mik te moeten uitgeven en zelfs dat gunt hij mij niet omdat hij wel zal weten waarom ik vroeger wil opstappen. Indien een werkgever beu wil doen , dan doet die gewoon beu .

Een goed bedrijf moet groeien, niet snoeien en daar heb ik nu een kans gekregen die ik zeker niet door een rotzak laat schieten.

Prettig weekend en bedankt

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 20 feb 2018 13:37

Als dat pesten is de vertrouwenspersoon al in kennis stellen en ook de dienst tegen pesten op het werk.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2018 00:15

Wel raar dat ik deze raad krijg via RVA en vakbond door desbetreffende juridische diensten. Er bestaat naar’t schijnt nergens een wet die stelt geen 2jobs tegelijkertijd uit te mogen voeren.


maar bij ziekte schorst de opzeggingstermijn, waarom hebben ze u geen tegenopzeg geadviseerd?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”