Werken tijdens vrijstelling van prestaties

ElsWillems
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werken tijdens vrijstelling van prestaties

#1 , 05 feb 2018 16:16

Ik heb een vraag met betrekking tot werken tijdens een vrijstelling van prestaties.

Ik heb op 15/01/2018 mijn ontslag ontvangen van mijn werkgever. Het project waarvoor ik werkte werd stopgezet en zo hield ook mijn job op met bestaan. Mijn opzegtermijn loopt tot 13/04/2018.

Momenteel ben ik echter al thuis. Ik heb geen vrijstelling van prestaties ontvangen, maar moet recupdagen opnemen. In se weet ik dat deze dagen normaal je opzegtermijn verlengen, maar gezien deze niet volledig officieel geregistreerd werden, verlengen deze de opzegtermijn niet. Ik ben namelijk nog aan het werk officieel gezien. In realiteit ben ik intussen een week thuis en word ik gewoon verder betaald door mijn werkgever. Een situatie waar we beide tevreden over zijn.

Nu ben ik uiteraard op zoek naar een nieuwe job. En ik heb er intussen een gevonden waar ik graag half maart zou starten. Maar ik wil dat mijn huidige werkgever mij netjes uitbetaald tot 13/04/2018. Voor mij zijn dit namelijk overuren die ik gewerkt heb, maar nog niet uitbetaald heb gekregen. En echte uitbetaling is voor mijn werkgever geen optie. Dus wil ik met een voorstel naar mijn werkgever stappen. Ik wil namelijk overeenkomen tot een vrijstelling van prestatie die niet opgeheven wordt bij de start bij een nieuwe werkgever. Beide partijen winnen hierbij (de werkgever moet niet langer voor enkele werkgebonden kosten opdraaien, zoals maaltijdcheques, en ik kan beginnen werken bij een andere werkgever) en situatie blijft eigenlijk exact dezelfde (de werkgever blijft me maandelijks mijn loon uit betalen en ik doe geen prestaties voor de werkgever).

Maar daar wringt het schoentje. Ik vind online tegenstrijdige informatie (ik ben niet aangesloten bij de vakbond, dus ik kan daar niet terecht).
(1) Tijdens een vrijstelling van prestaties mag je niet werken voor een nieuwe werkgever. Waarom staat nergens vermeld. De enige reden die vermeld wordt, is dat je nog in dienst bent bij de oude werkgever.
(2) Tijdens een vrijstelling van prestaties mag je wel werken voor een nieuwe werkgever. Je mag namelijk wel meerdere arbeidscontracten hebben (Ik heb vrienden/familie die meerdere arbeidscontracten hebben, dus het moet toch ergens kloppen). Wat niet mag, is twee arbeidscontracten waarbij je tijdens dezelfde uren moet presteren bij beide werkgevers. Dat is fysiek namelijk niet mogelijk en dus ook niet toegestaan. Nu bij een vrijstelling van prestatie moet ik niet langer presteren voor de ene werkgever en ben ik dus eigenlijk beschikbaar voor de andere werkgever. Het is dan ook fysiek mogelijk om te gaan werken bij de nieuwe werkgever.

Welke van de twee scenario's is correct? Iemand die me hierbij kan helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 feb 2018 21:56

1. Recupdagen verlengt de opzeg niet. Waar zou je dat teruggevonden hebben?
Ziektedagen of vakantiedagen zouden dit in dit geval wel doen bijvoorbeeld.

2. Werken voor meerdere werkgever simultaan kan perfect.
Enkel maar als er expliciet bedongen is in de "vrijstelling van prestaties" dat je geen andere job mag uitoefenen, mag dit inderdaad niet. Er kan echter ook gewoon bedongen worden dat je gehouden bent tot een meldingsplicht hiervan.
Als er hierover niets bedongen wordt, hoef je niets te doen en mag je zonder problemen voor een andere werkgever werken.

In deze optiek zou ik het gewoon zo laten, aangezien de werkgever toch je overuren moet uitbetalen als hij geen recup zou geven (deze optie is voor hem dus nu het goedkoopste).
Daarnaast ben je vrij om te doen in die tijd wat je wenst (binnen de wettelijke normen), en kan je perfect ergens anders werken.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”