Zelf ontslag ingediend: werkgever wilt bonus betalen

Brism
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Zelf ontslag ingediend: werkgever wilt bonus betalen

#1 , 03 feb 2018 16:15

Beste,

Ik heb gisteren mijn ontslag ingediend en vandaag mijn ontslagbrief aangetekend opgestuurd naar mijn baas (die werkt in buitenland). Aangezien ik nog geen andere job heb, heb ik heel lang over dit ontslag nagedacht, wetende dat ik niet recht heb op een uitkering/dop. Voor mij is dit echter niet direct een probleem aangezien ik nog thuis woon en dus geen hoge kosten heb zoals huur betalen etc.

De reden waarom ik zelf ontslag heb ingediend: het was gewoon oneerlijk. Bijvoorbeeld: aangezien het bedrijf in België geen personeelsdienst heeft, werd het verlof altijd bepaalt tussen de 3 collega's onderling. Telkens ik verlof vroeg, was het steeds moeilijk. Een halve dag of 1 volledige dag ging zelfs niet, terwijl de 2 andere collega's wel tijdens de werkuren naar kapper gingen, winkelen, vroeger naar huis etc. Onbetaalde lunchpauzes van een halfuur kon ik zelfs niet nemen, want de klanten moesten steeds bediend worden tijdens de verkoop. Kortom: de maat was vol.

Het probleem is het volgende: in totaal zijn we met 3 werknemers hier in België. Ik heb mijn ontslag ingediend, en een andere collega vertrekt binnen 1 maand op zwangerschapsverlof. Er blijft dus maar 1 persoon over om alles draaiende te houden, wat een ramp is. Mijn baas heeft gevraagd om een onderling akkoord te sluiten: ik werk om hen uit de nood te helpen tot ze een vervanger hebben gevonden + die op te leiden, maximum 3 maanden. Ondertussen wordt mijn loon uitbetaald, krijg ik op het einde een bonus, mag ik solliciteren (2 halve werkdagen per week). ik heb gezegd dat ik erover ging nadenken en eerst iets wil zien op papier, maar de baas wil enkel ons sociaal secretariaat contacteren om een nieuw contract op te maken nádat ik een akkoord heb gegeven.

Met dit laatste ben ik niet akkoord: ik zal nooit op iets toestemmen zonder dat ik een contract heb. Daarbovenop wil hij mij niet zeggen over welk hoeveel de bonus gaat.

Mijn vraag is: indien ik toestem, hoeveel mag deze bonus bedragen? Ik ben zeker niet van plan om hiervoor belastingen op te betalen!

Iemand die meer raad weet?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 03 feb 2018 20:52

Een bonus onderhandel je. De grootte hangt af van de waarde die je voor je baas creert. Als je t niet doet en hij moet daardoor de winkel sluiten en verliest bv 50.000€ winst dan zou je bv 10 of 20% kunnen vragen.

Als je t wil doen geef dan je voorwaarden door met de boodschap dat je akkoord bent mits hij akkoord is met de voorwaarden EN de overeenkomst via het sociaal secretariaat getekend is VOOR de periode aanvangt.

PS. Op die bonus ga je belasting moeten betalen. Een zwart uitbetaald bonus contractueel vastleggen lukt niet ;-). Je zou kunnen overeenkomen dat ook een “envelopje” gegeven wordt vooraleer de periode aanvangt maar da s natuurlijk met “vuur” spelen.

Eigenlijk zou de baas een (goedbetaalde) gerant moeten aanstellen die de winkel managed incluis werk- en rusttijden en verlof van de medewerkers etc. maar da s zijn probleem

Brism
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2018 22:24

@sirkii: bedankt voor de reactie.

Ik werk als een bediende (administratieve functie in een modebedrijf, 2 andere collega's zijn sales reps, en gebruiken hun functie om zogezegd op de baan te gaan terwijl ze ook tijdens de werkuren naar kapper gaan, kinderen ophalen, winkelen etc)

Betreft de bonus: wat is het maximumbedrag bruto, vrijgesteld van belastingen?

Als je het mij vraagt is dit een vergiftigd geschenk: langer blijven om weer iets te doen in hun voordeel, zogezegd positief voor mij omdat ik ondertussen vrij ben om te solliciteren voor een andere job en ondertussen nog werkzekerheid heb + op het einde een bonus. Maar op het einde mag ik wel belastingen betalen op deze bonus...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2018 22:43

Inderdaat betaal je op het einde belastingen, maar dit word groot deel gerecupereerd door het verlofgeld dat je op deze som gaat krijgen !!

En hoeveel belastingen 35 a 40% op deze som!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”