Sollicitatieverlof tijdens opzeg

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Sollicitatieverlof tijdens opzeg

#1 , 29 jan 2018 13:41

Volgens mijn informatie heeft men recht op 2x halve dag per week sollicitatieverlof tijdens de opzegtermijn. Deze worden pro rata toegepast bij een deeltijdse tewerkstelling. Wat als men nu 4/5e werkt? Dan zou men 4/5e van een werkdag in een week recht hebben op sollicitatieverlof. Kan een werkgever je verplichten om dat 1/5e van die dag te komen presteren?

Is het bv toegelaten om bv per periode van 3 weken (binnen 1 kalendermaand) 2 volledige dagen op te nemen? Dit is minder dan de 2x halve dag per week?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 29 jan 2018 18:00

Dit wordt best overeen gekomen met de werkgever.

Indien het puur op wet wordt bekeken, dan hebt u geen recht op overdracht van sollicitatieverlof.
Hetgeen je dus op het einde van een week niet genomen hebt, bent u kwijt.

Opties die er zijn:
Ofwel kom je 1/5 dag (ongeveer anderhalf uur, bij een doorsnee werkdag van 7u36 / 38u-week) werken, ofwel neem je overuren op, ofwel neem je (onbetaald) verlof (indien verlof per uur gerekend wordt, en niet per dag).
De 4/5 van een dag is de werkgever alvast verplicht toe te laten, over die 1/5 kan er inderdaad wel discussie zijn.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2018 20:23


Ofwel kom je 1/5 dag (ongeveer anderhalf uur, bij een doorsnee werkdag van 7u36 / 38u-week) werken
en wat dan met art 21 ,arbeidswet 16/3/1971
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 29 jan 2018 21:05


Ofwel kom je 1/5 dag (ongeveer anderhalf uur, bij een doorsnee werkdag van 7u36 / 38u-week) werken
en wat dan met art 21 ,arbeidswet 16/3/1971
Dan werk je 3 uur, en geniet je de dag erna van 1.5 uur vermindering wegens overuren?
Wat op zich dan ook opnieuw een gunst van de werkgever inhoudt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2018 00:42

voor het recht op sollicitatieverlof moet ook gekeken worden of u recht hebt op een outplacement? https://www.vlaanderen.be/nl/werk/loopb ... werknemers
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#6 , 30 jan 2018 10:23

Dit wordt best overeen gekomen met de werkgever.

Indien het puur op wet wordt bekeken, dan hebt u geen recht op overdracht van sollicitatieverlof.
Hetgeen je dus op het einde van een week niet genomen hebt, bent u kwijt.

Opties die er zijn:
Ofwel kom je 1/5 dag (ongeveer anderhalf uur, bij een doorsnee werkdag van 7u36 / 38u-week) werken, ofwel neem je overuren op, ofwel neem je (onbetaald) verlof (indien verlof per uur gerekend wordt, en niet per dag).
De 4/5 van een dag is de werkgever alvast verplicht toe te laten, over die 1/5 kan er inderdaad wel discussie zijn.
Puur op de wet zouden overuren in ons bedrijf moeten gerecupereerd worden maar volgens GM zijn dit operationele fluctuaties die eigen zijn aan de werking. Ik heb echter wel enkele overuren staan maar als hij niet akkoord gaat met recup en aan sociaal bureau gewoon doorgeeft dat ik dag van solicitatieverlof ongewettigd afwezig was, wat dan?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 31 jan 2018 21:32

Als je problemen hebt met de werkgever die niet opgelost worden door hem iets te zeggen (of dit nu foutieve gegevens doorgeven aan het sociaal bureau is, of een verkeerde uitbetaling van loon, of andere zaken), is er maar 1 oplossing: de arbeidsrechtbank.

Sociale bureaus noch werkgevers houden hiervan, maar in geval van foutieve gegevens kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met het bureau en uitleg eisen. Ze zullen niet happig zijn alvast, daar u geen klant bent van hun (werkgever wel), maar ze zijn wel verplicht om hieraan gevolg te geven via de werkgever (dus niet rechtstreeks met jou).

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#8 , 01 feb 2018 08:49

Blaatpraat, bedankt voor je grondige reactie(s).

Er is 1 week tijdens opzegperiode waarin er slechts 2 dagen gewerkt wordt in het bedrijf. Ik veronderstel dat ik in theorie recht heb op 1 dag sollicitatie verlof die week? Ben niet van plan ze te nemen, maar mocht ik er recht op hebben, kan ik het mss gebruiken als 'pasmunt' van good will.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#9 , 06 feb 2018 10:18

Iemand?

Werkgever heeft nu voorgesteld om alle sollicitatie verlof op te sparen en op het einde van de opzeg te zetten. Mag dit?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 06 feb 2018 21:15

Dit is een gunst, geen recht.
Dit wilt zeggen: u kunt dit niet eisen van de werkgever, maar als hij dit zelf voorstelt, is dit een andere zaak.
Laat het wel op papier zetten, en kijk uit dat hij je geen uren onbetaald laat opnemen.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#11 , 07 feb 2018 13:20

Merci

Kan je nog even aangeven of je ook recht heb op 2 halve dagen sollicitatie verlof in een week waar er 3 Adv dagen iingepland staan?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”