Ontslagen, maar werkgever betaald verbrekingsvergoeding niet

Missy18
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslagen, maar werkgever betaald verbrekingsvergoeding niet

#1 , 26 jan 2018 01:29

Mijn vriend zit al een aantal maand ziek thuis. Hij heeft zijn ontslag gekregen op 28 december via aangetekend schrijven en zonder enige uitleg. Hij moet normaal 12 weken opzeg doen als bediende, maar zijn baas heeft beslist dat hij deze niet moet doen (en door ziekte gaat dit ook niet). Daarom krijgt hij nu een verbrekingsvergoeding. Nu zijn we bijna 1 maand verder en heeft zijn baas nog steeds niks uitbetaald. Ik werk wel, maar verdien niet genoeg om deze periode te blijven overbruggen. Ik heb gelezen dat wanneer je baas jou ontslaat en je opzeg uitbetaald, hij dat meteen moet doen, dezelfde dag als hij de ontslagbrief stuurt. Klopt dit? Ook zou je baas een reden moeten geven voor ontslag. Is dat zo? Want mijn vriend zit wel ziek thuis. Kan je dan zomaar iemand ontslaan? Mijn vriend heeft al meermaals met zijn vakbond gebeld, maar die doen niets, behalve aangetekende brieven sturen. Veel info geven ze hem ook niet echt. We willen klacht indienen, maar de vakbond houdt ons tegen. Ze zeggen dat we moeten wachten en dat het wel goed komt. Daarnaast heeft mijn vriend ook niet al zijn jaarlijks verlof opgenomen in 2017. Deze moet zijn baas ook nog uitbetalen. Intussen hebben we zo goed als geen geld meer en moeten we nog tot 5 of 6 februari zien te overbruggen. Dan pas krijg ik mijn volgend loon. Wat kan mijn vriend hier tegen doen? Welke instanties kunnen wij contacteren, want op de vakbond kunnen we niet rekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2018 04:22

We willen klacht indienen, maar de vakbond houdt ons tegen.
mss helaas maar wel verstandig. dit is een delicate situatie, door zelf een (onverstandige)handeling te doen zou je zelf de arbeidsovereenkomst kunnen verbreken en zelf een verbrekingsvergoeding moeten betalen. zolang er geen verbreking is wordt de opzeggingstermijn tijdens de ziekte geschorst.

het beste wat je momenteel kan doen is afwachten en het aan je vakbond overlaten. op dit moment kunnen zij niet veel doen tenzij het loon van december nog niet zou betaald zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2018 08:42

Als je zonder geld valt ga om een voorschot bij het ocmw !

Je kan onmogelijk zelf het geld uit de portefuilie nemen van je werkgever, dit vraagt enige tijd, maar betalen zal hij !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 28 jan 2018 20:42

Bij de uitbetaling zal je een vrij grote som geld ontvangen maar daar zit je enkel en dubbel vakantiegeld voor 2018 al bij. De mutualiteit (of nieuwe werkgever) zal die niet nog eens betalen zodat je dat geld aan de kant moet houden. Je zal ook al een klein beetje vakantiegeld voor 2019 ontvangen waarvoor dezelfde regel geldt.

De niet opgenomen vakantiedagen uit 2017 moeten door de baas uitbetaald worden maar de mutualiteit zal de ziektevergoeding voor die dagen wel terugvorderen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2018 21:18

De reden van ontslag moet enkel gegeven worden bij ontslag om dringende reden (wat hier niet het geval is) of bij invullen van de C4.
Je kan wel actief zelf de reden van ontslag opvragen bij de werkgever. Doe dit wel bij voorkeur per aangetekend schrijven, zodat je ook bewijs hiervan hebt.
Spontaan moet de werkgever dit immers niet melden. Op vraag moet hij wel hierop reageren (en is hij nadien gebonden door deze reden - hij kan er bij betwisting niet allerhande andere argumenten bij gaan halen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”