Boete vroegtijdig inleveren leasewagen bij ontslag

BeeGee
Topic Starter
Berichten: 2

Boete vroegtijdig inleveren leasewagen bij ontslag

#1 , 23 jan 2018 10:23

Hallo,


Ik heb begin januari ontslag genomen bij mijn huidige werkgever en we gaan in onderling overleg uit elkaar gaan tegen eind januari. Ik doe de overstap naar een concurrent.

Sinds mei 2017 had ik nog een nieuwe firmawagen.

De eerste 2 weken na mijn ontslag ging alles goed en leek het erop dat we in een goede verstandhouding afscheid zouden kunnen nemen van elkaar. Tot ik plots begin vorige week telefoon kreeg van mijn leidinggevende dat ik een boete zal moeten betalen voor het voortijdig inleveren van mijn leasewagen. Ze gaan me namelijk niet vervangen blijkbaar...

Afgelopen donderdag dan telefoon gekregen dat de boete ongeveer 18 000 (!) EUR bedraagt.

Blijkbaar staat er een clausule in onze car policy dat, indien ik binnen de 24 maand vertrek na ontvangst van een nieuwe auto, zij de boete die leasemaatschappij aanrekent kunnen doorrekenen aan mij.

Ik heb de afgelopen dagen vervolgens alles geprobeerd om hier onderuit te raken:

- De wagen in private lease zetten, maar dit doet de leasemaatschappij niet
- De wagen overdragen naar een ander filiaal in het buitenland van mijn huidige WG, maar ook dit de lease maatschappij niet
- De wagen overkopen en vervolgens doorverkopen, maar dan blijft de boete van 18k gelden
- Overdracht van het leasecontract naar mijn nieuwe WG: dit wil mijn nieuwe WG niet gezien zij met een andere maatschappij werken én ik wil dat eigenlijk ook niet echt gezien ik met een lager budget zit bij die nieuwe WG


Ik heb al telefonisch contact gehad met een advocaat en die zei me dat ze dit blijkbaar zomaar niet mogen doen gezien dit een beroving is van het recht op vrije arbeidskeuze.

Straks om 14u afspraak bij de advocaat, maar ik wil graag ook nog eens andere meningen horen...

Groeten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 23 jan 2018 11:00

k Heb op internet een paar opzeggingsclausules nagelezen. De maximumduur die'k gevonden heb is 6 maand leasebedrag voor een kontrakt dat in het eerste jaar zit. Het volledige uitstaande leasebedrag vorderen is gewoon onredelijk qua opzegtermijn.

Let wel : in veel car policies staat wel dat je je eigen bijdrage (omdat je een wagen boven je leasebudget wou nemen) volledig moet betalen doch dit kan normaliter nooit 18.000€ zijn ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2018 11:17

Ik betwijfel dat zo een beding in je carpolicy staat geldig is, Het leasebeding verzwaart als het ware het opzegrecht van de werknemer door de bijkomende financiële last en dit is in strijd met de wet op de arbeidsovereenkomsten ,meer bepaald art. 6 m.b.t. opzegrecht van de werknemer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 23 jan 2018 11:52

U was blijkbaar zelfs niet vooraf op de hoogte van de grootteorde van dit bedrag. Lijkt me gewoon zonder meer nietig op deze manier.
"sowieso" schrijf je zo.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2018 12:08




Ik heb begin januari ontslag genomen bij mijn huidige werkgever en we gaan in onderling overleg uit elkaar gaan tegen eind januari.
mss de anonieme tekst van die onderlinge overeenkomst posten.
in onderling overleg, kan met een dading waarin een afstand van je rechten/plichten is gedaan.

heb je geen vakbond dat is altijd zeker veel goedkoper dan een advocaat die allicht een paar duizend euro gaat aanrekenen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pascalglick
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jan 2018 11:47

Lijkt me een zeer zware ""boete"". Uw vervanger ze gaan toch een andere werknemer nodig hebben?! Die toch ook een wagen nodig?! "Dacht" dat men die gewoon "doorschuift". Als ik het zo lees zou je beter het lease contract overnemen voor 18K welke wagen was het wel ?!

Meestal zijn die clausules eerders het beroep, U spreekt van een "concurrent", soms plaatst men clausules dat je bv. niet een "idem beroep mag doen" xx maanden of tijdens/ernaast bv op zelfstandige basis.

Stel dat die werkgever zo'n charlatan is die iederen het leven zuur maakt dat ze allemaal niet lang blijven. Lucratieve bizz als ze zelf contract opzeggen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 jan 2018 12:04

Ze gaan me namelijk niet vervangen blijkbaar...


-
Er komt geen vervanger

pascalglick
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jan 2018 12:24

Ze gaan me namelijk niet vervangen blijkbaar...


-
Er komt geen vervanger

* Is dat niet 100% de werkGEVER zijn probleem we leasen 10 wagens en dan 2 jaar later oei met 5 personeel en dus wagens hebben we genoeg. Toch hun probleem? Wat zie ik verkeerd. De clausules. Tjah. Voor zover ze wettelijk zijn... Nu die zijn niet gek en waarschijnlijk wel goed -blijkbaar- ingedekt maar gebeurd wel vaker dat er verkoopsvoorwaarden staan die in feite op niks slaan. Stel eens dat het een huis was.

* Allez ja, lijkt me bijna een "wurgcontract" in dit geval een werknemerscontract en/of genuanceerde koppelverkoop. In de trend van we geven ze een bedrijfswagen, die al blij met job, kleine letters nemen ze erbij. 'Ik' als werknemer kies bv loon of auto. Ze moeten niet te moeilijk doen hé, wat als je overleden was, toch ook hun probleem. Dat is normaal gezien 'verzekerd'.

* Infeite mag die werkGEVER blij zijn dat je ZELF bent opgestapt want anders gingen ze je wie weet ontslaan en dat kost dan voor hen terug geld.

* Nu vastgoed en auto's is niet mijn domein. Ah U betaald uw hyptoheek niet af hier zie jongen 100.000€ boete. Lijkt me dat bij auto's daar ook 'limieten" opstaan men zou zo evengoed 200% kunnen vragen bij verbreking.

* Het is toch uw werkGEVER die het lease contract tekende? U bent daar gewoon werknemer. Die kan niet zomaar dat contract overnevelen op zijn personeel ?

pascalglick
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jan 2018 12:32

Hierboven staat 6 maanden gevonden 'op internet'. Als U weg bent gaat U weg, dat is een RECHT. Normaal staat daar een 3maanden max loon verbreking op ofzo. Wat ook al veel is.

Dus anno 2018 als je wil veranderen of stoppen kijken we aan tegen een kost van.

1. 3 maanden loon - of verwar ik hier met vastgoed? - dacht zelfs een week of 4 dus met ander werk, als je echt weg wil en andere job hebt, ben je maar '1maand' kwijt aan loon. En vaak nemen de mensen dat erbij want ze zijn al blij dat ze er weg zijn.

2. 6 maanden lease voor de wagen

Lijkt me strijdig met de EU wetgeving trouwens. Kunt gij niemand 6maanden lease en 3maanden loon opzeg vragen ?

Of ga ik te licht over een arbeidscontract. Nogmaals wat als je ziek wordt, invalide of sterft.

Je kan dus beter naar de dokter gaan en zeggen zie het niet meer zitten via een 'tussenstap' ziek en ziekenbond, dan betalen die nog uw ontslagvergoeding eigen opzeg. En dan pas het nieuwe contract gaan tekenen. Ware slimmer ?


Ja met de therapie hebben ze me goed geholpen ik zag het echt niet meer zitten bijj mijn vorige werkgever. Ging dan nog financiele miserie en boetes krijgen, GELUKKIG had ik al vlug kans op een nieuwe job zodat ik terug HOOP kreeg.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 24 jan 2018 23:53

Ja met de therapie hebben ze me goed geholpen

Ben je wel zeker? Want je schrijft rare zaken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 25 jan 2018 08:57

En tevens aanzet tot fraude van de sociale zekerheid :evil:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”