20 dagen voltijds werken voor uitkering tijdens opleiding

alainjom
Topic Starter
Berichten: 7

20 dagen voltijds werken voor uitkering tijdens opleiding

#1 , 22 jan 2018 15:45

Hallo allemaal,

Ik wil graag een voltijdse dagopleiding CVO volgen (geen knelpuntberoep) van 10 maanden en kan dit niet combineren met mijn huidige deeltijdse job. Zodoende moet ik ontslag nemen. Maar ik wil niet 10 maanden zonder inkomen zitten, dus dacht ik aan het volgende:

Mijn voorstel:
- Ik werk momenteel 20 uur per week en heb een deeltijds contract van onbepaalde duur.
- Ik vraag aan mijn baas of hij me voor een maand voltijds wil aannemen, zodat ik 20 dagen voltijds kan werken.
- Zodoende krijg ik een volwaardige uitkering obv mijn 20 voltijds gewerkte dagen.

DUS
1. Ik zeg mijn huidig contract op in onderling overleg
2. Ik teken een maandcontract voor februari voor voltijds te werken bij mijn zelfde werkgever en werk 20 dagen.
3. Nadien neem ik opnieuw ontslag in onderling overleg en vraag ik een uitkering aan.

Mijn vragen:
- Hoe gaat de overstap van een deeltijds contract voor onbepaalde duur naar een voltijds maandcontract in zijn werk? Is dit in principe mogelijk?
- Moet mijn baas me nadien ontslaan of is ontslag in onderling overleg voldoende?
- Ons kantoor is aangesloten bij een sociaal secretariaat. Kan ik open kaart spelen en hen mijn situatie uitleggen - een maandcontract met als doel een voltijdse uitkering - zodoende dat zij dit regelen of is dit not done?
- Moet ik aangesloten zijn bij een vakbond?

Ik kom heel goed overeen met mijn baas en denk dat hij me hier graag wil bij helpen, maar hij is buitenlands en kent niets van ons tewerkstellingssysteem. Ikzelf ben hier ook een complete leek in. Dus wil ik me eerst voldoende informeren.

Elk advies is welkom en wordt ten zeerste geapprecieerd!

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 22 jan 2018 16:28

1. Ik zeg mijn huidig contract op in onderling overleg
2. Ik teken een maandcontract voor februari voor voltijds te werken bij mijn zelfde werkgever en werk 20 dagen.
3. Nadien neem ik opnieuw ontslag in onderling overleg en vraag ik een uitkering aan.
Los van het feit dat dit een verderfelijke denkwijze is (de maatschappij is er niet om jouw opleidingswens te financieren), gaan zowel jij als je baas hard door de mand vallen als dit plannetje ten uitvoer gebracht wordt.
Van zodra je je documenten binnenbrengt voor de uitkeringsaanvraag gaan er overal belletjes rinkelen (ok, misschien niet direct, maar deze constructie zal vrij snel aan het licht komen, met alle gevolgen van dien.

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2018 16:41

Wat ga je doen als je opgeroepen word door de VDAB ??

Voor een voltijdse opleiding moet je een akkoord hebben van de RVA !

U bent fout bezig !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 22 jan 2018 16:43

"Mijn vragen:
- Hoe gaat de overstap van een deeltijds contract voor onbepaalde duur naar een voltijds maandcontract in zijn werk? Is dit in principe mogelijk?
- Moet mijn baas me nadien ontslaan of is ontslag in onderling overleg voldoende?
- Ons kantoor is aangesloten bij een sociaal secretariaat. Kan ik open kaart spelen en hen mijn situatie uitleggen - een maandcontract met als doel een voltijdse uitkering - zodoende dat zij dit regelen of is dit not done"


Dat zijn vragen die je rechtstreeks aan de RVA en de VDAB moet stellen, die gaan je daar een glashelder antwoord op geven

alainjom
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 22 jan 2018 16:46

1. Ik zeg mijn huidig contract op in onderling overleg
2. Ik teken een maandcontract voor februari voor voltijds te werken bij mijn zelfde werkgever en werk 20 dagen.
3. Nadien neem ik opnieuw ontslag in onderling overleg en vraag ik een uitkering aan.
Los van het feit dat dit een verderfelijke denkwijze is (de maatschappij is er niet om jouw opleidingswens te financieren), gaan zowel jij als je baas hard door de mand vallen als dit plannetje ten uitvoer gebracht wordt.
Van zodra je je documenten binnenbrengt voor de uitkeringsaanvraag gaan er overal belletjes rinkelen (ok, misschien niet direct, maar deze constructie zal vrij snel aan het licht komen, met alle gevolgen van dien.

P.
Dank voor je antwoord. Ik begrijp dat dit als verderfelijk kan beschouwd worden. Anderzijds ben ik al lang vruchteloos op zoek naar een voltijdse job binnen mijn sector (200 sollicitaties, een paar keer dichtbij geweest maar nooit aangenomen) en werk ik al jaren voor een loon dat ongeveer gelijkstaat aan een miminumloon (deeltijds, dus je hoort mij niet klagen). Ik heb nooit een uitkering gehad. Ik wil me nu - op aanraden van de loopbaanbegeleiding die ik volg - heroriënteren naar de IT-sector, die me jobgewijs veel meer kansen biedt. In plaats van 3 jaar of langer aan te modderen in avondschool wil ik een korte, intense cursus volgen zodat ik zo snel mogelijk aan het werk kan. Ik ga hier zeker niet licht over, maar begrijp de reactie.

alainjom
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 22 jan 2018 17:03

Wat ga je doen als je opgeroepen word door de VDAB ??

Voor een voltijdse opleiding moet je een akkoord hebben van de RVA !

U bent fout bezig !
Dank voor uw antwoord. Ik begrijp uw initiële reactie. U haalt wel een belangrijk punt aan ivm vrijstelling van RVA dat ik vergeten was te vermelden en waarvoor ik me verder ga informeren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2018 19:40

Wat ga je doen als je opgeroepen word door de VDAB ??

Voor een voltijdse opleiding moet je een akkoord hebben van de RVA !

U bent fout bezig !
Dank voor uw antwoord. Ik begrijp uw initiële reactie. U haalt wel een belangrijk punt aan ivm vrijstelling van RVA dat ik vergeten was te vermelden en waarvoor ik me verder ga informeren.
Dit moet je zeker aanvragen, anders ga je problemen krijgen na een tijd en alles terug moeten storten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2018 20:32



DUS
1. Ik zeg mijn huidig contract op in onderling overleg
2. Ik teken een maandcontract voor februari voor voltijds te werken bij mijn zelfde werkgever en werk 20 dagen.
3. Nadien neem ik opnieuw ontslag in onderling overleg en vraag ik een uitkering aan.
wat mij betreft blijf je zitten met één arbeidsverhouding. je zou minstens moeten worden aangeworven voor een andere functie.

3)een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur eindigt na verloop van de termijn, zonder dat je ontslag moet nemen. maar zelfs dan is er nog wel enig risico op een schorsing.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”