Afsluiting Arbeidsovereenkomst voor einde contract

C-laude
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Afsluiting Arbeidsovereenkomst voor einde contract

#1 , 18 jan 2018 17:20

Dag iedereen

Mijn vader werkt sinds 9 jaar bij een bedrijf(ik ga geen namen noemen), hij werkt er als vertegenwoordiger en het bedrijf is een bvba. Deze bvba valt onder een groter moederbedrijf welk de bvba en hem en zijn collega overnam van de eerste eigenaar.
Vandaag kreeg mijn vader te horen dat ze zouden stoppen met dit bedrijf, hierna werd hem verteld dat hij een job zou krijgen bij een ander bedrijf. Dit bedrijf heeft hem dus gecontacteerd maar het leek allemaal nogal opgezet, het ligt in Nederland en zou het "merk" dat mijn vader verdeelt, verder verdelen in de winkels waar hij nu ook al gaat (dit is toch een overname? op zen minst van een merk?) De bedrijfsleider waar mijn vader nu voor werkt beweerd dat dit geen overname is. Ook wilt deze "nieuwe" werkgever de anciënniteit van mijn vader en zijn collega niet overnemen. Waarschijnlijk gaat ze dus hun gebruiken om de winkels warm te maken voor alle soorten veranderingen en hun dan terug ontslaan eens het goed loopt.
Ook heeft zijn huidige bedrijfsleider, zijn loonfiche doorgespeeld aan de "nieuwe" bedrijfsleider (hoort dit niet tot schending van de privacy?). Zijn bedrijfsleider huidig, wilt hem zijn anciënniteit niet uitbetalen en laat hem dus opzegtermijn doen. Allemaal perfect, maar hij heeft mijn vader en zijn collega ooit eens valselijk beledigd van stelen (bewijzen zijn er) en op het begin van hun contract, ingeschreven als "rekkenvuller" terwijl ze wel degelijk een expeditionele job hadden, namelijk vertegenwoordiger. Ook het klantenbestand van het huidige bedrijf zou naar het "nieuwe" bedrijf gaan. Nu heeft deze nieuwe bedrijfsleider de hele kerstvakantie gebeld over beslissen of hij er ging werken en alle soorten druk uitgeoefend op hem en zijn collega, om maar te zorgen dat ze een contract bij hem zouden tekenen. Ik voel nattigheid, de twee bedrijfsleiders kennen elkaar (feit) en ik denk dat ze afgesproken hebben om een win-win situatie voor hun eruit te halen, de ene hoeft niet te ontslaan en moet geen anciënniteit uit te betalen en de andere krijgt de klanten en de contacten van mijn vader en collega met de klanten. Hij neemt de anciënniteit niet over waardoor hij dus eens hij alle klanten heeft mijn vader en zijn collega kan laten vallen.
Deze twee personen hebben dus duidelijk samen iets afgesproken wat voor hun goed uitkomt, en wat ik denk, bijna zo goed als zeekr strafbaar is op meerdere feiten. De bedrijfsleider huidig wou ook absoluut dat mijn vader en collega gingen solliciteren bij het "nieuwe" bedrijf onder zijn uren, ik denk zodat hij hun op grond hiervan zou kunnen ontslaan. Er zijn nog zo'n paar gevallen geweest waar hij precies gedrag met grond voor ontslag probeerde uit te lokken.
Mijn vader is ten einde raad en heeft nog 8 maanden opzeg, maar al de voorbije dingen, wat is hier nu net strafbaar van en wat niet?
Hoe zit het met een overname? En het doorspelen van de loonfiche? En het onder druk zetten?

Alvast bedankt aan iedereen die iets weet of het leest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2018 20:01

Een loonfiche is niet geheim en zeker niet als deze firma u vader zou aan nemen.

Wat de overname betreft zal je moeten procederen en dit is geen zekerheid op succes.

Met een overname kan je verschillende kanten uit, behouden ze hun ondernemingsnummer ?

Zijn enkel de klanten overgenomen ?

is de oude firma niet vereffend ?

kortom daar kan je zeer ver in gaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2018 00:12

best uw vragen samenvatten

als het geen overname is, neem je een risico. als ze u binnen de 4 weken ontslagen wordt je vrijwillig werkloos en heb je geen inkomen.

vergeet niet dat er een recht op betaald solicitatieverlof is.

als je aangesloten bent bij een vakbond, laat hun de zaak mee opvolgen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

C-laude
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2018 11:21

Bedankt voor de antwoorden al, het bedrijf van overname (volgens hun geen overname) is weggevallen.
Nu heeft mijn vader vandaag een afspraak gehad met zijn baas en heeft gezegd dat hij de opzegperiode, die hij al aangeboden had, wil betalen zonder dat hij en zijn collega nog moeten gaan werken. Dus hij zou tot het einde opzegtermijn eigenlijk niets meer moeten doen en de baas is bereid dit op papier te zetten.
Kan dit onder contractbreuk of iets vallen waardoor mijn vader in het nadeel komt?
Nog een vraagje, mag mijn vader, tijdens deze periode van opzeg waarin hij "niet meer moet werken", bv zelfstandig vertegenwoordiger worden voor verschillende bedrijven? Ik dacht van niet maar ben niet zeker.
Wat ik raar vind is dat de werkgever 2dagen verlof per maand wil aftrekken, maar dat hij zegt dat ze niet meer moeten gaan werken? Waarom zou hij verlofdagen vragen als hij op papier wil zetten dat hij zijn twee werknemers tijdens hun opzegperiode betaald maar geen werk meer laat doen?

Hij is vandaag ook naar de vakbond getrokken om zich eens te informeren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”