Verbrekingsvergoeding: nieuw werk en belastingen

Meliske
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verbrekingsvergoeding: nieuw werk en belastingen

#1 , 18 jan 2018 12:09

Goedemiddag,

Ik heb gisteren mijn ontslag gekregen van mijn werkgever en ze gaan mij een verbrekingsvergoeding uitbetalen ten belopen van salaris van 6 maanden en 15 weken (- outplacement kosten).

Nu hoop ik toch voor het einde van deze periode al terug aan de slag te zijn. Maar hoeveel impact heeft dit op de afrekening van de personenbelasting het jaar erop?

Ik dacht dat het eventuele nieuwe look gewoon belast werd en een verbrekingsvergoeding apart.

Ik wil heel graag snel aan de slag maar natuurlijk niet enkel om vadertje staat te financieren.

Bedankt voor jullie antwoord

Mvg melissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 18 jan 2018 12:15

Zowel je verbrekingsvergoeding als je nieuwe loon zijn inkomsten, en daar word je "gewoon" op belast. Meer (bruto) inkomsten betekent meer belastingen maar ook meer (netto) inkomsten (en dus niet "enkel" belastingen).

Het kan zijn dat je door die extra inkomsten over een bepaald grensbedrag gaat, waardoor de bovenste schijf aan een hoger tarief belast wordt, maar dit heeft enkel invloed op het EXTRA inkomen, en heeft geen invloed op wat onder dat grensbedrag ligt.
Zie bvb http://www.belastingschijven.be/
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Meliske
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2018 13:59

Bedankt. Dit was ook mijn redenering dat het niet enkel belastingen zijn dat je bijverdiend. Maar mijn omgeving dacht er anders over dus daarom even checken.

Hogere inkomsten dus hogere schijf maar natuurlijk wel nog extra inkomsten. Dus mi zeker de moeite waard

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 jan 2018 15:38

“Art.31.Bezoldigingen van werknemers zijn alle beloningen die voor de werknemer de opbrengst zijn van arbeid in dienst van een werkgever. Daartoe behoren inzonderheid:1° wedden, lonen, commissies, gratificaties, premies, vergoedingen en alle andere soortgelijke beloningen, met inbegrip van fooien en toelagen die, zelfs toevallig, uit hoofde of naar aanleiding van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid op enige andere wijze worden verkregen dan als terugbetaling van eigen kosten van de werkgever;2° voordelen van alle aard verkregen uit hoofde of naar aanleiding van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid; 3° vergoedingen verkregen uit hoofde of naar aanleiding van het stopzetten van de arbeid of het beëindigen van een arbeidsovereenkomst; 4° vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van bezoldigingen, daarin begrepen de vergoedingen die worden toegekend in uitvoering van een solidariteitstoezegging als bedoeld in de artikelen 10 en 11 van de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, en de vergoedingen die zijn gevormd door middel van bijdragen en premies als bedoeld in artikel 52, 3°, b, vierde streepje; 5° bezoldigingen die door een werknemer zijn verkregen, zelfs indien ze zijn betaald of toegekend aan zijn rechtverkrijgenden. De Koning bepaalt minimumbedragen voor bezoldigingen die belastbaar zijn ten name van werknemers die volledig, hoofdzakelijk of bijkomend met fooien bezoldigd worden...“(Wetboek Inkomstenbelastingen 1992 = WIB92).

De SOM van nieuw loon en verbrekingsvergoeding wordt mijns inziens jaarlijks belast aan hetzelfde tarief.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2018 16:03

Bedankt. Dit was ook mijn redenering dat het niet enkel belastingen zijn dat je bijverdiend. Maar mijn omgeving dacht er anders over dus daarom even checken.
Ik heb nog al gehoord dat mensen denken dat ze in sommige gevallen door bruto meer te verdienen, netto minder zullen overhouden. Dat is dus een urban legend. Je zal aan een hoger bruto loon ALTIJD een hoger nettoloon overhouden, maar mogelijk (eerder waarschijnlijk) zal uw brutoloon procentueel meer gestegen zijn dan dat uw nettoloon procentueel gestegen is. (Idem met indexering van lonen. Bruto komt er bij indexering 2% bij, maar netto is dit héél wat minder dan 2%).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2018 16:14



Ik dacht dat het eventuele nieuwe look gewoon belast werd en een verbrekingsvergoeding apart.
klopt, wordt afzonderlijk belast aan de gemiddelde aanslagvoet van het voorgaande jaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2018 16:30


De SOM van nieuw loon en verbrekingsvergoeding wordt mijns inziens jaarlijks belast aan hetzelfde tarief.
klopt niet
wib92 art 38§1 lid 1
vrijgesteld
27° de 'ontslagcompensatievergoeding' zoals bedoeld in artikel 7, § 1, derde lid, zf, van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders.

wet 28/12/1944
art 7 .................met behulp van de instellingen opgericht krachtens punt i), onder de voorwaarden en de nadere regels die door de Koning worden vastgesteld, de uitbetaling verzekeren van een ontslagcompensatievergoeding aan werknemers waarvan de duur van de opzeggingstermijn of van de overeenstemmende opzeggingsvergoeding overeenkomstig de wetgeving minstens gedeeltelijk moet worden bepaald op basis van de anciënniteit verworven als arbeider in de periode gelegen vóór 1 januari 2014
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

demonen
Berichten: 247

#8 , 18 jan 2018 21:53



Ik dacht dat het eventuele nieuwe look gewoon belast werd en een verbrekingsvergoeding apart.
klopt, wordt afzonderlijk belast aan de gemiddelde aanslagvoet van het voorgaande jaar
Dat moet dan nog een "normaal gewerkt jaar" zijn (dus niet teveel ziek geweest zijn of economisch werkloos ...).
ps Van uw verbrekingsvergoeding gaat ook nog een maandloon naar het outplacement. Ook al heb je onmiddellijk werk, die vergoeding moet jij zelf betalen en voor de hele periode die voorzien was!.

Meliske
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2018 09:04

Ja dat is mij verteld de outplacement. Maar dan heb ik nog 9 maanden dus oké. E' is blijkbaar nog wel interessant naar coaching toe.
Ja dat "normaal" gewerkt jaar dateert dus al van 2015, dat is ook de reden dat ze aangeven aangezien ik in een medisch revalidatie traject zit... Dus dan nemen ze het laatste jaar zonder ziekte als referentie?

En wordt dit het nu wel of niet gecumuleerd, dacht dus niet maar wordt hier toch ook tegengesproken.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jan 2018 10:47


En wordt dit het nu wel of niet gecumuleerd
niet, de wettelijke basis is reeds eerder meegedeeld wib92 art 38§1 lid 1 27°
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Meliske
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jan 2018 14:15

Oké dankjewel

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”