Werkgever wil ontslagbrief niet tekenen

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Werkgever wil ontslagbrief niet tekenen

#1 , 10 jan 2018 08:54

Allen,

Deze week maakte ik mijn ontslag kenbaar aan mijn werkgever. De bijhorende opzegperiode, die vier weken bedraagt, zou volgende week maandag ingaan.

Nu wil mijn werkgever graag dat ik nog veel langer blijf. Aangezien dit niet in mijn planning past, bestaat de kans dat ik mijn ontslag per aangetekende zending geldig zal moeten maken, daar ik nog geen handtekening van de andere partij ontvangen heb.

Mijn vraag; wanneer ik de aangetekende zending een week later verzend dan het moment waarop ik mijn ontslag mondeling kenbaar maakte (zonder handtekening), dien ik dan de opzegperiode opnieuw de daaropvolgende maandag in te laten gaan? Of mag ik mijn schrijven aanvangen met "Daar ik het u vorige week reeds kenbaar maakte ... " En de oorspronkelijke opzegtermijn aanhouden?

En moet ik de periode dan in laten gaan de maandag volgend op het moment van schrijven, of het moment van ontvangst?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2018 09:18

je had dit onmiddellijk met een aangetekende zending moeten doen, nu ben je een week kwijt.

Je werkgever is niet verplicht zich nog te herinneren wat je verleden week tegen hem gezegd heeft.

Een mondelinge opzeg dit geeft men maar in zeer speciale gevallen en dan nog is er altijd kans op miserie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2018 09:47

je had dit onmiddellijk met een aangetekende zending moeten doen, nu ben je een week kwijt.

Je werkgever is niet verplicht zich nog te herinneren wat je verleden week tegen hem gezegd heeft.

Een mondelinge opzeg dit geeft men maar in zeer speciale gevallen en dan nog is er altijd kans op miserie.
Ik vermoedde al zoiets. Hoe bepaal ik de startdatum die ik in de aangetekende zending neerpen? Mag ik daar verwijzen naar de datum waarop hij wordt afgeleverd?

Alvast bedankt voor het snelle antwoord

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jan 2018 09:57

Bij een ontslag is het de maandag volgend op de A.S .

Dus je brief moet ten laatste de vrijdag toe komen bij je werkgever, en de maandag volgend daar op begint je opzeg periode.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2018 10:19

je had dit onmiddellijk met een aangetekende zending moeten doen, nu ben je een week kwijt.
waarom?
vandaag aangetekend kennisgave met het begin en duur van de opzeggingstermijn en maandag kan de opzeggingstermijn ingaan

uitwerking 3 werkdagen na verzending, werkdagen zijn alle dagen behalve zon- en feestdagen
donderdag - vrijdag - zaterdag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2018 10:26



Dus je brief moet ten laatste de vrijdag toe komen bij je werkgever
bewijs maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2018 10:30



Dus je brief moet ten laatste de vrijdag toe komen bij je werkgever
bewijs maar eens
Met aan aangetekende zending met antwoord kaart kan je dit perfect bewijzen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2018 10:39



Dus je brief moet ten laatste de vrijdag toe komen bij je werkgever
bewijs maar eens
Met aan aangetekende zending met antwoord kaart kan je dit perfect bewijzen.
doel op "ten laatste de vrijdag"
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2018 10:45

Nog een vraag; Aan wie richt ik mijn aangetekend schrijven? Is dit de persoon die mijn arbeidscontract ondertekende? Deze is zelden op kantoor om het aangetekend schrijven in ontvangst te nemen.

Mag ik deze ook aan de HR-verantwoordelijke of secretaris richten?

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jan 2018 10:49

je had dit onmiddellijk met een aangetekende zending moeten doen, nu ben je een week kwijt.
waarom?
vandaag aangetekend kennisgave met het begin en duur van de opzeggingstermijn en maandag kan de opzeggingstermijn ingaan

uitwerking 3 werkdagen na verzending, werkdagen zijn alle dagen behalve zon- en feestdagen
donderdag - vrijdag - zaterdag
Kan je hier even uitweiden over de uitwerking van drie werkdagen? Wil dit zeggen dat wanneer ik hem vandaag verzend, ik er van uit mag gaan dat de periode maandag ingaat?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jan 2018 11:08

je had dit onmiddellijk met een aangetekende zending moeten doen, nu ben je een week kwijt.
waarom?
vandaag aangetekend kennisgave met het begin en duur van de opzeggingstermijn en maandag kan de opzeggingstermijn ingaan

uitwerking 3 werkdagen na verzending, werkdagen zijn alle dagen behalve zon- en feestdagen
donderdag - vrijdag - zaterdag
Kan je hier even uitweiden over de uitwerking van drie werkdagen? Wil dit zeggen dat wanneer ik hem vandaag verzend, ik er van uit mag gaan dat de periode maandag ingaat?
woensdag verstuurd wordt geacht zaterdag te zijn betekend

hier staat het wat duidelijker uitgelegd
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42397
hetzij bij een ter post aangetekende brief. In dit geval heeft de kennisgeving pas uitwerking de derde werkdag (alle dagen van de week, behalve zon- en feestdagen) na de datum van verzending (bijvoorbeeld : de opzegging bij ter post aangetekende brief verzonden op maandag 13 januari wordt geacht betekend te zijn op donderdag 16 januari);

aan de werkgever, dat is de onderneming waar je werkt
3/7/1978 Art. 37.(§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jan 2018 12:42

woensdag verstuurd wordt geacht zaterdag te zijn betekend

hier staat het wat duidelijker uitgelegd
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42397
hetzij bij een ter post aangetekende brief. In dit geval heeft de kennisgeving pas uitwerking de derde werkdag (alle dagen van de week, behalve zon- en feestdagen) na de datum van verzending (bijvoorbeeld : de opzegging bij ter post aangetekende brief verzonden op maandag 13 januari wordt geacht betekend te zijn op donderdag 16 januari);

aan de werkgever, dat is de onderneming waar je werkt
3/7/1978 Art. 37.(§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.

Fantastisch! Dan doe ik hem dadelijk op de post. Enorm bedankt voor de nuttige info!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”