Interim vs werkgever

BWG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Interim vs werkgever

#1 , 08 jan 2018 19:34

Beste,

ik ben als bouwbedrijf regelmatig op zoek naar nieuwe arbeiders.

Het gebeurt bijna dagelijks dat ik CV's krijg toegestuurd van interim bureau's. Ik heb zelf geen enkel contract met één of meerdere interims.
Soms krijg ik rechtstreeks sollicitanten over de vloer waar ik eerder of daarna de gegevens van had verkregen via een interim.
Bij de meeste interims staat er iets zoals " Indien U als gebruiker de voorgestelde personen door een derde (o.a. een ander uitzendkantoor) of onmiddellijk in vast dienstverband wil nemen zal er een selectiefactuur (schadevergoeding) worden opgemaakt."

Moet ik hier veel belang aan hechten? Ik sta namelijk niet onder contract en ze sturen deze gegevens ongevraagd door..

Alvast bedankt voor de feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2018 19:43

Die sollicitanten hebben een contract met de interim, en normaal als je zo iemand aanneemt moet je een som betalen.

Als dat een gewone werknemer is valt dit nog mee, maar als dit een hoogopgeleid persoon is kan dit gemakkelijk tot 10.000€ kosten.

En het probleem is dat bijna de meeste werkzoekenden in zo een interim is ingeschreven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2018 12:33

Die sollicitanten hebben een contract met de interim, en normaal als je zo iemand aanneemt moet je een som betalen.
waarom kan men zich niet beroepen op?
wet 24/7/1987
Art. 16. De contractuele bedingen waarbij het de uitzendkracht verboden is zich bij een gebruiker te verbinden, worden als niet bestaande beschouwd.

hoe kan een overeenkomst gesloten tussen 2 derden bindend zijn voor u?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

VBA
Berichten: 44

#4 , 10 jan 2018 14:56

Een uitzendkracht heeft ook nooit een contract met een interimkantoor! Als je kan aantonen dat jij de gegevens van de sollicitant in je bezit had vooraleer het uitzendkantoor jou deze heeft doorgestuurd, is er mijn inziens ook geen enkel probleem.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”