Rechten ontslag na zwangerschap

AnnaC
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten ontslag na zwangerschap

#1 , 22 dec 2017 10:58

Geachte,

Alvast mijn dank voor uw tijd. Graag had ik wat duidelijkheid omtrent een ontslagname.

Korte situatie schets : Sedert 7 jaar bediende bij werkgever die vol lof was. Vanaf moment dat zwangerschap bekend is word de werkgever onwaarschijnlijk vals (wegpesten echter niet gelukt). Zwangerschapsverlof vanaf april 2017 gevolgd door bevallingsverlof en voltijds tijdskrediet (4 maanden ouderschapsverlof).
Vervolgens in onderling overleg ontslag ingediend met ingang half december 2017 (aansluitend op tijdskrediet).
Vanaf de werkgever geen reactie meer op vragen.

Wat is de normale gang van zaken volgend op een ontslag (wanneer ontvang je eindafrekening - gelijk na beëindigingsdatum of einde van die maand)? Waar moet ik op letten/waar heb ik nog recht op gezien het ietswat vreemde jaar? Welke administratieve formulieren moet ik ontvangen?

Bij voorbaat mijn dank.
Hoogachtend,
Anna

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2017 16:38

Vaak laat een werkgever een eindafrekening pas berekenen door het sociaal secretariaat,samen met de lonen van de andere bedienden. Dus als je normaal je loonbrief bijvoorbeeld de 5 e vd maand krijgt, zou dit nu ook zo moeten zijn.
Je dient c4 en vakantieattesten te ontvangen.

Waar je juist recht op hebt, is afhankelijk van het paritair comite waarin je werkt. Dit staat op je loonbrief.
Je krijgt sowieso vertrekvakantiegeld: voor je prestaties in 2017 krijg je vakantiegeld. Als je niet al je dagen verlof van 2017 hebt opgenomen,krijg je die ook uitbetaald.

Afhankelijk van de sector krijg je ook eindejaarspremie (meestal gelden daar ancienniteitsregels).
Ook afhankelijk vd sector: ecocheques, sectorale premie pro rata.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”