Ontslag geven: Wat als je je opzegtermijn niet mag doen?

bieteke
Topic Starter
Berichten: 4

Ontslag geven: Wat als je je opzegtermijn niet mag doen?

#1 , 13 dec 2017 21:52

Hoi,
Ik werk sedert Jan 2009 als bediende bij mijn huidige werkgever. Ik ben sedert augustus op ziekteverlof wegens een burn out. Ik ben ondertussen terug aan de beterhand en zou graag begin volgend jaar terug beginnen werken. Echter zal dit dan bij een andere werkgever zijn, want ik wil niet terug naar mijn huidige werkgever. In februari of maart kan ik starten bij een concurrent. Ik ben er van overtuigd dat als ik mijn ontslag geef en mijn huidige werkgever weet dat ik bij de concurrentie ga werken, ze mij mijn opzegtermijn niet willen laten doen. Aangezien ik pas in februari of maart kan starten bij die nieuwe werkgever, zou ik dan 1 of 2 maand zonder inkomen zitten. Dit wil ik uiteraard vermijden. Indien ik de opzegtermijn wel zou willen doen, maar ik mag niet van mijn werkgever, moet hij mij dan een vergoeding betalen?
Mvg
Bieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2017 22:16

Beste Bieke

Indien u ontslag neemt met prestatie van een opzeggingstermijn, zal de werkgever dit niet kunnen weigeren. Indien hij de arbeidsovereenkomst tijdens de opzeggingstermijn onmiddellijk wenst te beëindigen, zal hij een opzeggingsvergoeding verschuldigd zijn ten belope van de resterende opzeggingstermijn.

Niets belet u, na de betekening van de opzeggingstermijn, een akkoord te sluiten met uw werkgever waarin u overeenkomst geen verdere prestaties uit te voeren tijdens uw opzeggingstermijn. De modaliteiten worden dan tussen de partijen vastgelegd.

Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 dec 2017 22:23

Beste Bieke

Bijkomend. U kunt ook steeds een (dading)overeenkomst sluiten met de werkgever om de opzeggingstermijn in te korten. Doch, de vraag is of u hier enig belang bij hebt. U zal pas recht hebben op een werkloosheidsuitkering vanaf het verloop van de wettelijke opzeggingstermijn.

Voorbeeld:

Een bediende dient haar ontslag in met het presteren van een opzeggingstermijn van 3 maanden en 20 weken. Indien u de opzeggingstermijn inkort, zal u slechts na 3 maanden en 20 weken recht hebben op een werkloosheidsuitkering.

Dit is dus niet aan te raden behoudens het geval waarin u onmiddellijk aan de slag kan bij uw nieuwe werkgever. Zo verliest u geen inkomen gedurende de wettelijk opzeggingstermijn.

Indien u nog vragen hebt, laat maar weten!

Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 14 dec 2017 04:41

De mogelijkheden wanneer u zelf ontslag geeft:

- Normale situatie, u werkt uw volledige opzegperiode uit, u wordt gewoon betaalt voor uw prestaties.

- U stopt, in onderlinge overeenkomst, zonder opzegperiode (of een kortere). Beide partijen moeten hiermee akkoord zijn, dus één partij kan dit niet verplichten aan de andere. U wordt betaalt enkel voor de geleverde prestatie.

- Uw werkgever wenst niet dat u de opzegperiode werkt. Hij kan dit zonder problemen verplichten aan u, maar hij is dan wel verplicht van in één keer uw volledige ontslagpremie uit te betalen. Deze is gelijk aan het loon van de normale opzegperiode. Had u bijvoorbeeld een opzegperiode van twee maanden, dan moet hij u bij uw vertrek onmiddellijk die twee maanden uitbetalen. De arbeidsovereenkomst is dan onmiddellijk verbroken, u hebt uw geld en u mag onmiddellijk ergens anders gaan werken. Opletten, indien u onmiddellijk ergens anders gaat werken hebt u een periode "dubbel" loon, u gaat waarschijnlijk bij de afrekening van uw belastingen (aanslagbiljet) stevig moeten bijbetalen, dus hou een bedrag hiervoor in reserve.

- Uw werkgever "stelt u vrij van prestaties". Dit wil zeggen dat u niet moet komen werken tijdens uw opzeg, maar uw loon loopt gewoon door (te betalen op de dagen dat u normaal loon krijgt) alsof u zou komen werken. U krijgt dus niet de volledige opzeg in één keer uitbetaald, maar maandelijks alsof u zou werken, uw arbeidscontract blijft bestaan tot de laatste dag dat je normaal gezien had moeten werken wanneer je effectief je opzegperiode had uitgewerkt. U bent niet verplicht dit te aanvaarden, hij moet dit aan u voorleggen in een overeenkomst die enkel geldig is wanneer u ze ondertekend hebt, en u bent niet verplicht dit te ondertekenen! Opletten, indien u dit aanvaardt, en u begint tijdens die periode dat uw loon van uw oude werkgever nog loopt, ergens anders te werken, dan is vanaf die dag uw oude werkgever niet meer verplicht u te betalen!
Let op, betaalt hij u wel door (u ontvangt dus dubbel loon) omdat hij niet weet dat je ergens anders bent beginnen werken, enhij komt dit later te weten, dan kan hij het uitbetaalde loon terugvorderen van u.

Chili_2017
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2017 14:23

even polsen hier

Eind oktober heb ik mijn ontslag gekregen wegens reorganisatie.
Ik heb geen opzegtermijn moeten doen, en de firma heeft mij dus zes maanden opzeg uitbetaald ( ipv dus nog zes maand te gaan werken)

Nu ben ik ziek geworden met werkongeschiktheid tot gevolg tot eind januari.

Heeft dit een invloed op die termijn van zes maanden die ze uitbetaald hebben?

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 dec 2017 18:13

Beste

Ik kijk het even na.

Het is wel zo dat u gedurende de periode waarvoor u een opzeggingsvergoeding hebt ontvangen, geen recht zal hebben op een (bijkomende) uitkering wegens arbeidsongeschiktheid.

De zes maanden zullen worden uitbetaald, doch u kunt dit niet combineren met een uitkering.

Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Chili_2017
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2018 16:59

Neen, daarvan ben ik op de hoogte, maar wordt de opzeg niet verlengd bij ziekteverlof?
Ik ben dus uitbetaald geweest tot eind april 2018. Maar nu dus via ziektebrief werkongeschikt tot 21 januari 2018

puttemanp
Berichten: 613

#8 , 02 jan 2018 17:51

maar wordt de opzeg niet verlengd bij ziekteverlof?
Neen, vermits je een verbrekingsvergoeding gekregen hebt. Het contract werd onmiddellijk stopgezet (verbroken) waardoor aan alle wederzijdse verplichtingen onmiddellijk een einde kwam, mits uitbetaling van het equivalent van de opzegperiode.

P.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#9 , 02 jan 2018 17:55

Vrijstelling van prestaties tijdens de opzeggingstermijn
23 januari 2015
Bij ontslag door opzegging blijft de arbeidsovereenkomst gedurende de opzeggingstermijn gewoon verder bestaan en moeten beide partijen zich ook verder aan hun verplichtingen houden. Dit betekent o.m. dat de werkgever de werknemer verder moet tewerkstellen met hetzelfde loon en dezelfde arbeidsvoorwaarden en dat de werknemer zijn werk verder zorgvuldig en nauwkeurig moet verrichten.

Het is wel mogelijk dat de partijen, nadat de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft opgezegd, in uitdrukkelijk onderling akkoord overeenkomen dat de werknemer tijdens de verdere duur van de opzeggingstermijn met behoud van loon wordt vrijgesteld van zijn verbintenis tot het leveren van arbeidsprestaties.

Dit uitdrukkelijk akkoord van de werknemer is van belang: indien de werknemer wordt vrijgesteld van alle prestaties zonder akkoord, dan besluit men in de rechtspraak dat de arbeidsovereenkomst eenzijdig onrechtmatig werd beëindigd door de werkgever.

Bij een vrijstelling van prestaties wordt de arbeidsovereenkomst enkel in hoofde van de werknemer geschorst. Alle verbintenissen die uit deze arbeidsovereenkomst voortvloeien zullen dan ook verder moeten worden uitgevoerd, met uitzondering van het leveren van arbeid.

In de overeenkomsten wordt meestal een clausule voorzien die bepaalt dat de conventionele schorsing primeert en dat de opzeggingstermijn gedurende de vrijstelling van prestaties niet kan worden geschorst door ziekte, vakantie,… . We moeten u er attent op maken dat deze bepaling volgens de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg in strijd is met de wet. De werknemer kan hiervan niet rechtsgeldig afstand doen vóór het ontstaan van zijn recht op schorsing van de opzeggingstermijn.

Het Arbeidshof van Brussel deelde dit standpunt in een arrest van 15 januari 2013: de regel dat de opzeggingstermijn ophoudt te lopen in de gevallen bepaald door de wet (bijvoorbeeld bij ziekte, tijdelijke werkloosheid, vakantie,…) geldt volgens het Hof ook wanneer de werknemer met zijn akkoord is vrijgesteld van prestaties tijdens de opzeggingstermijn.

Indien u een overeenkomst opmaakt met een dergelijke clausule, dan moet u er dus rekening mee houden dat men deze clausule als nietig kan beschouwen. Mogelijk moet u dan een aanvullende verbrekingsvergoeding, overeenstemmend met de schorsingsdagen, ‘bijpassen’ aan de werknemer.

Bronnen: schriftelijk advies FOD WASO dd. 24 december 2014 en arrest Arbeidshof Brussel 15 januari 2013

berenod
Berichten: 942

#10 , 02 jan 2018 18:58

Vrijstelling van prestaties tijdens de opzeggingstermijn
23 januari 2015
Bij ontslag door opzegging blijft de arbeidsovereenkomst gedurende de opzeggingstermijn gewoon verder bestaan en moeten beide partijen zich ook verder aan hun verplichtingen houden. Dit betekent o.m. dat de werkgever de werknemer verder moet tewerkstellen met hetzelfde loon en dezelfde arbeidsvoorwaarden en dat de werknemer zijn werk verder zorgvuldig en nauwkeurig moet verrichten.

.....
Dit is niet hetzelfde dan wat de vraagsteller aangeeft.
De 6 maanden opzeg zijn in één keer uitbetaald, dan is het een onmiddellijke beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Het uitbetalen van die 6 maanden loon (dus tot en met eind april 2018) in één keer heeft de opzegperiode doen verdwijnen, deze kan dus ook niet meer opgeschort worden.

Bij een vrijstelling van prestaties moet je niet komen werken, maar blijft de opzegperiode lopen en wordt het loon maandelijks verder uitbetaald. Je blijft dus in dienst, zelfs wanneer je niet meer moet komen werken.
In die situatie is er dus wel opschorting bij ziekte.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2018 23:13

even polsen hier

de firma heeft mij dus zes maanden opzeg uitbetaald
je bent daar allicht in dienst van voor 1/1/2014, wanneer ben je daar begonnen? Want periode van juist 6 maanden is toch verdacht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Chili_2017
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jan 2018 11:53

Ik was in dienst van december 2012

berenod
Berichten: 942

#13 , 07 jan 2018 12:15

Ik was in dienst van december 2012
Indien dit als bediende was komt dit op een opzeg van 3 maanden plus 13 weken, en aangezien er op jaarbasis 4.33 weken per maand zijn is dat inderdaad een totaal van 6 maanden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”