Ontslag geven: Wat als je je opzegtermijn niet mag doen?

bieteke
Topic Starter
Berichten: 4

Ontslag geven: Wat als je je opzegtermijn niet mag doen?

#1 , 13 dec 2017 21:52

Hoi,
Ik werk sedert Jan 2009 als bediende bij mijn huidige werkgever. Ik ben sedert augustus op ziekteverlof wegens een burn out. Ik ben ondertussen terug aan de beterhand en zou graag begin volgend jaar terug beginnen werken. Echter zal dit dan bij een andere werkgever zijn, want ik wil niet terug naar mijn huidige werkgever. In februari of maart kan ik starten bij een concurrent. Ik ben er van overtuigd dat als ik mijn ontslag geef en mijn huidige werkgever weet dat ik bij de concurrentie ga werken, ze mij mijn opzegtermijn niet willen laten doen. Aangezien ik pas in februari of maart kan starten bij die nieuwe werkgever, zou ik dan 1 of 2 maand zonder inkomen zitten. Dit wil ik uiteraard vermijden. Indien ik de opzegtermijn wel zou willen doen, maar ik mag niet van mijn werkgever, moet hij mij dan een vergoeding betalen?
Mvg
Bieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2017 22:16

Beste Bieke

Indien u ontslag neemt met prestatie van een opzeggingstermijn, zal de werkgever dit niet kunnen weigeren. Indien hij de arbeidsovereenkomst tijdens de opzeggingstermijn onmiddellijk wenst te beëindigen, zal hij een opzeggingsvergoeding verschuldigd zijn ten belope van de resterende opzeggingstermijn.

Niets belet u, na de betekening van de opzeggingstermijn, een akkoord te sluiten met uw werkgever waarin u overeenkomst geen verdere prestaties uit te voeren tijdens uw opzeggingstermijn. De modaliteiten worden dan tussen de partijen vastgelegd.

Groeten