Je laten ontslaan voor uitkering/opleidingen te behouden..

Nickelson
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Je laten ontslaan voor uitkering/opleidingen te behouden..

#1 , 13 dec 2017 05:09

Beste,

Ik zit vanaf Juli thuis met een burn-out, ik was altijd een persoon die er voluit voor ging en geen enkele uitdaging uit de weg ging, het prikkelde me zelfs.
Maar toen ik ineens alles naar men kop geslingerd kreeg zowel thuis als op het werk zag ik op een gegeven moment het bos niet meer door de bomen...
Ik weet dat er veel van jullie nu denken van " och hier weer één met een burn-out," .
Ik was vroeger namelijk zelf ook zo ik geloofde er helemaal niets van, maar ik kan jullie vertellen dat dit de moeilijkste periode in mijn leven is geweest het is echt zo iets raar en vies je bent jezelf volledig kwijt en moet jezelf terug leren gaan ontdekken..


Het is net door die burn-out dat ik het niet meer mogelijk vind om nog bij mijn oude werkgever terug aan de slag te gaan ik zie voor mezelf nu geen toekomst meer daar.
En de meeste mannen zulle het wel begrijpen, je bent je trots en eergevoel verloren en dat is denk ik voor de meeste onder ons iets dat je mee in je kist wilt nemen..
Na dit aangegeven te hebben aan mijn werkgever kreeg ik natuurlijk een c4 voorgelegd waarop op stond met wederzijdse goedkeuring, als ik die teken is het game over voor mij geen uitkering meer en geen kans op opleidingen..
Heb dit ook aangegeven bij mijn werkgever en hij zit vooral verveeld met het feit dat hij mij ten eerste niet kan ontslaan zolang ik ziek ben, en ten tweede niet wilt ontslaan omdat hij dan veel geld moet betalen voor niets..
Toen heb ik er zijn op attent gemaakt dat we 2 mogelijkheden hebben
1) betaal je rekeningen die je hoort te betalen zoals iedereen dit hoort te doen en ontslaat me gewoon.
2) de 2de optie is gewoon werk terug hervatten en net op de lijnen te gaan lopen zodat je wel elke dag mooi op tijd aanweziig bent maar tijdens de uren niets meer presteert op je werk. Wat natuurlijk de nodige frustratie met zich zal meenemen, en daarbij had ik graag gewoon met een fatsoenlijke handdruk en een dikke merci voor al de jaren die er geweest zijn te kunnen vertrekken daar.

Hij vertelde dan weer dat ik dan ontslagen zou worden met een slechte brief en nog steeds niet kan doppen, in mijn ogen is dit niet zo en kan hij mij geen slechte brief geven als ik elke dag mooi op tijd aanwezig ben en alles gewoon doen volgens de afspraken...


Ik zal jullie er ook nog bij vertellen waarom ik dit nu precies wil, want het is namelijk niet zo dat ik iemand ben die aast op uitkeringen en dergelijke zeker niet dit zou zelfs de eerste keer zijn voor mij!
Het is vanwege de burn-out dat ik het dat ik gewoon wat extra tijd zou willen, want de dokter gaat mij genezen verklaren wanneer ik terug in staat ben om te gaan werken en ik op dat moment zeker nog niet terug de oude ben .
Je moet je voorstellen dat als je moet gaan solliciteren is het wel bedoeling dat je jezelf verkoopt als de persoon die je bent en niet de terug getrokken associale persoon die ik nu ben door de burnout en ook ga je moeten onderhandelen voor de best mogelijke voorwaarde te krijgen,


Zijn er hier mensen met ervaring op dit vlak en wat zijn de rechten en plichten van beide partijen hier rond en weten jullie misschien een andere denkpiste die we zouden kunnen nemen...?
Ik zou er enorm mee geholpen zijn in elk geval

Dus bij deze dank ik u alvast voor je tijd en moeite!!!


Groetjes Nick Elst
Atelier verantwoordelijke van de Las afdeling en de metaalbewerking..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2017 08:50

Pas toch op want als je net op het lijntje loopt en de werkgever wil je echt buiten zal hij zeker wel binnen de korstte tijd wel een stok vinden om je te ontslaan zonder voor opzeg.
Heb zelf 35 jaar personeel gehad en uit ervaring weet ik als je werkgever een pientere man of vrouw is vind hij zeker iets !

Je zou veel beter een goede afspraak maken met je werkgever, dit is voor alle partijen het best.

Vergeet vooral nooit dat ook werkgevers ook elkaar eens tegen komen of een mailtje sturen, en het is wettelijk als er over u onder elkaar gesproken of gepraat word, en een negatief gesprek kan je toekomst soms dwars liggen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2017 09:16

Ik weet dat er veel van jullie nu denken van " och hier weer één met een burn-out," .
Toch niet, ik denk dat velen hier begrip hebben voor mensen met een burn-out. Mentale gezondheid is even belangrijk als fysieke.
Ik was vroeger namelijk zelf ook zo ik geloofde er helemaal niets van, maar ik kan jullie vertellen dat dit de moeilijkste periode in mijn leven is geweest het is echt zo iets raar en vies je bent jezelf volledig kwijt en moet jezelf terug leren gaan ontdekken..
Toen heb ik er zijn op attent gemaakt dat we 2 mogelijkheden hebben
1) betaal je rekeningen die je hoort te betalen zoals iedereen dit hoort te doen en ontslaat me gewoon.
Hier maak je een SERIEUZE denkfout! Je kan je werkgever niet vragen om je te ontslaan. Als JIJ daar niet meer wil werken, moet JIJ je ontslag geven. Zelfs al zou de werkgever wel meegaan in je verhaal, dan is dit fraude! Je krijgt immers onterecht een werkloosheidsuitkering. Alle begrip voor uw situatie, maar wat u hier voorstelt is alles behalve de correcte manier van doen.
2) de 2de optie is gewoon werk terug hervatten en net op de lijnen te gaan lopen zodat je wel elke dag mooi op tijd aanweziig bent maar tijdens de uren niets meer presteert op je werk.
In dat geval zou de werkgever u inderdaad kunnen ontslaan, maar dit zou hij dan wel eens kunnen doen op staande voet! Als je niets meer presteert, weiger je in principe te werken. Dit is reden voor ontslag om dringende reden.
en daarbij had ik graag gewoon met een fatsoenlijke handdruk en een dikke merci voor al de jaren die er geweest zijn te kunnen vertrekken daar.
Los van de reden waarom: je wil ZELF stoppen met werken, maar dan wel op zo'n manier dat het lijkt alsof de werkgever je niet meer wil, om zo een uitkering te kunnen opstrijken. Sorry, maar daar zal niemand op dit forum in meegaan, vrees ik.
Hij vertelde dan weer dat ik dan ontslagen zou worden met een slechte brief en nog steeds niet kan doppen, in mijn ogen is dit niet zo en kan hij mij geen slechte brief geven als ik elke dag mooi op tijd aanwezig ben en alles gewoon doen volgens de afspraken...
Dat is waar, als je ook effectief je werk naar behoren zou uitvoeren. Maar hierboven zeg je net dat je niets zou presteren?
Ik zal jullie er ook nog bij vertellen waarom ik dit nu precies wil, want het is namelijk niet zo dat ik iemand ben die aast op uitkeringen en dergelijke zeker niet dit zou zelfs de eerste keer zijn voor mij!
Je zegt echter wel letterlijk dat je daar niet meer wil werken, maar wel op zo'n manier wil ontslagen worden dat je nog recht hebt op een uitkering?
Het is vanwege de burn-out dat ik het dat ik gewoon wat extra tijd zou willen, want de dokter gaat mij genezen verklaren wanneer ik terug in staat ben om te gaan werken en ik op dat moment zeker nog niet terug de oude ben .
Dan ligt daar uw probleem. Als je zelf denkt nog niet in staat te zijn om te gaan werken, bespreek dit dan met je dokter. Als hij er wel van overtuigd is dat je kan gaan werken, zal je je daar moeten bij neerleggen of een second opinion zien te bemachtigen die de eerste tegenspreekt.
Zijn er hier mensen met ervaring op dit vlak en wat zijn de rechten en plichten van beide partijen hier rond
Wat werknemer en werkgever betreft is het vrij simpel: beide partijen kunnen de arbeidsovereenkomst in overleg stopzetten (= geen uitkering). Geen van beide partijen kan gedwongen worden ontslag te geven. Werknemer heeft het recht ontslag te geven. Wergever heeft ook het recht de werknemer te ontslaan, al dan niet om dringende reden. De werkgever mag de we werknemer echter niet ontslaan op vraag van de werknemer zelf, aangezien dit een vorm van sociale fraude is.
en weten jullie misschien een andere denkpiste die we zouden kunnen nemen...?
Zoals ik aanvankelijk zei is burn-out een mentale "aandoening". Ik zou eerder kijken naar een ziekte-uitkering dan naar een werkloosheidsuitkering.

Nog een kleine tip: vraag een moderator om uw naam uit uw post te halen (als dit uw echte naam is). Als u gaat solliciteren, zal uw naam gegoogled worden door potentiële werkgevers, en ik weet niet of je wenst dat zij dan op dit bericht uitkomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Nickelson
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2017 19:22

Dank je wel Heren, begrijp jullie standpunt en misschien is het toch beter om gewoon zelf ontslag te nemen er zijn toch genoeg bedrijven die mensen zoeken zoals ik..
Had graag van de opleidingen kunnen genieten die je mag doen bij de vdab als je ontslagen word, want als je dat zelf moet betalen kan het je meer als 1000€ kosten om jezelf in te schrijven..

Nog even voor de duidelijk, het is altijd mijn bedoeling geweest om dit mooi en netjes af te handelen en zou echt niets liever willen en heb dit ook meerdere malen aangeven maar het is van zijn kant dat het blijkbaar niet mogelijk is om het op een nette manier te doen..
Net voor dat wat jullie aangeven ik heb zijn nodig om in goed daglicht te blijven onder de ondernemers..
Wel jammer dat zo'n mensen als hem die macht hebben om zo iets te kunnen doen en naar hun eigen tand kunnen zetten, terwijl die totaal onbekwaam is om met zo'n macht om te gaan mjah...


Mvg nick

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2017 10:07

Nog even voor de duidelijk, het is altijd mijn bedoeling geweest om dit mooi en netjes af te handelen en zou echt niets liever willen en heb dit ook meerdere malen aangeven.
Als je weg wil bij een bedrijf, is de "properste" manier om dit af te handelen nog altijd zelf je ontslag geven, of ontslag in onderling overleg.
maar het is van zijn kant dat het blijkbaar niet mogelijk is om het op een nette manier te doen..
Neen, dit is ook zo: een werkgever kan nooit op een "nette manier" een werknemer ontslaan die eigenlijk zelf weg wil. Los van het feit dat dit sociale fraude is, is het inderdaad ook héél duur voor de werkgever aangezien hij een verbrekingsvergoeding of de opzeg nog moet betalen.
Net voor dat wat jullie aangeven ik heb zijn nodig om in goed daglicht te blijven onder de ondernemers..
Hangt er van af. Ik kwam in mijn eerste job ook niet overeen met mijn baas, tot ik uiteindelijk ook ontslag genomen had. Ik had bij mijn nieuwe werkgever ook uit de doeken gedaan waarom ik op zoek was naar iets anders: huidige job had weinig uitdaging meer, en mijn baas runde "the place" op een manier die ik niet professioneel vond. Mijn nieuwe werkgever had hier alle begrip voor.
Wel jammer dat zo'n mensen als hem die macht hebben om zo iets te kunnen doen en naar hun eigen tand kunnen zetten, terwijl die totaal onbekwaam is om met zo'n macht om te gaan mjah...
In veel gevallen blijft dit niet duren. De baas waar ik het zonet over had, is een paar jaar na mijn vertrek ontslagen. Ik had vernomen dat er nog twee goeie mensen mijn voorbeeld gevolgd hadden en vertrokken waren, en de dienst zo'n beetje op zijn gat lag. Er is toen bij het management wel een lichtje gaan branden.

Maar ik besef dat dit bij KMO's wat anders ligt: de baas is daar meestal ook echt "de baas". Maar geen enkel bedrijf kan het zich permitteren dat goede werkkrachten blijven vertrekken. Probleem is dat veel werkkrachten veel te braaf zijn en krampachtig aan hun huidige job vasthouden. Hier maken werkgevers met slechte bedoelingen handig gebruik van: als werknemers veel sneller zouden roteren van job als hun baas hen niet fatsoenlijk behandelt, zouden al die "kl**tz*kken van bazen" niet meer bestaan, aangezien ze gewoon geen werkkrachten zouden hebben.

Dus als het inderdaad zo is dat er naar uw profiel vraag is op de markt, begin dan zeker te solliciteren! Eens je een nieuw contract op zak hebt, zeg je je huidige contract op en begin je bij je nieuwe werkgever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 dec 2017 10:18

Als het om de cursussen van de VDAB te doen is, wel ga even aan de slag bij een interim, dan ben je ook in orde voor deze cursussen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”