Betere aanbieding geen contract getekend.

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Betere aanbieding geen contract getekend.

#1 , 11 dec 2017 15:50

Beste,

Ik ben van Gent en heb een vraagje.
Ik had een gesprek met een consulting bedrijf die mij pas een contract wil aanbieden als ze mij ergens(een andere bedrijf) kan laten beginnen. We hebben niet gepraat over de loonsvoorwaarden bij ons eerste gesprek.
Na 2 weken mocht ik op gesprek bij een onderneming via hun. Die onderneming heeft mij blijkbaar geaccepteerd en heeft de consulting bedrijf mij via mail een loonsvoorstel plus infofice gestuurd om die getekend terug te sturen. En pas na dat gaat er een contract aangemaakt worden voor volgende maand(dus voor wanneer ik begin).
Ik heb nog niets getekend of teruggestuurd. Ik denk echter wel dat zij ervan uitgaan dat ik daar ga beginnen.

Ondertussen heb ik wel een gesprek met een andere bedrijf waar ik liever zou beginnen en waar ik nog op gesprek moet.

Heb ik momenteel een mondeling arbeidsovereenkomst aangegaan of niet? Ik geloof van niet zolang ik die documenten niet teken?

Ik probeer het zolang mogelijk uit te stellen voor ingeval dat de andere mij niet accepteert maar ik weet niet wat ik moet doen. Als ik die loonsvoorstel accepteer betekent het dat ik die contract dat ze aanmaken ook automatisch accepteer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 dec 2017 16:20

Beste Jos

Welke arbeidsovereenkomst zou men u aangeboden hebben?

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur dient schriftelijk te worden vastgesteld. Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur dient niet schriftelijk te worden vastgesteld.

Het kan mondeling, doch heel wat dingen moeten volgens de wet verplicht schriftelijk worden aangegaan. Het gaat o.m. over:

plaats van tewerkstelling
functie van de werknemer of de aard van het werk
tijdstip van indiensttreding
looptijd van de overeenkomst
aantal vakantiedagen of -uren en de wijze van berekening ervan
opzegtermijn of de wijze van berekening daarvan
salaris en de termijn van uitbetaling
gebruikelijke arbeidsduur per week
wel of geen pensioenregeling

Buiten al deze informatie, volgende bedenking.

Een loonvoorstel is geen arbeidsovereenkomst, noch mondeling, noch schriftelijk. Waarschijnlijk verwacht het bedrijf een antwoord. Indien u van mening bent dat u niet wenst in dienst te treden bij dit bedrijf, raad ik u aan om een e-mail te sturen met daarin uw bedenkingen.

Groeten
Veel succes
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2017 16:58

Beste,

Mijn excuses ik bedoelde samenwerkingsovereenkomst ipv loonsvoorstel. In die samenwerkingsovereenkomst staan die opsommingen.
Maar zolang ik er niet op reageer heb ik het dus nog niet geaccepteerd?

Reclame

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 dec 2017 17:15

Een samenwerkingsovereenkomst is natuurlijk geen arbeidsovereenkomst.

Dit is waarschijnlijk een voorstel tot samenwerkingsovereenkomst. Bijgevolg zal u slechts een akkoord bereiken indien u op dit voorstel ingaat, tenzij u voorafgaand een aantal dingen (pre)contractueel hebt afgesproken. Ik denk dat het in dit geval niet zo is.

Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2017 10:48

Beste,

Ik ben een beetje in de war. Dus ik heb een mail gehad met een tekst van . Naar aanleiding van gesprek zenden wij u loonsvoorstel en Infofiche. Voor akkoord gelieve Infofiche getekend terug te sturen. Na ontvangst zullen wij u contract opmaken voor volgende maand.

Infofiche = mijn gegevens die ik moet invullen.
Loonsvoorstel= samenwerkingsvoorstel met info : contract onbepaalde duur,mijn loon, uren, premies, verzekering enz erop. En dit alles op 1 pagina.

Dus ik heb eigenlijk nog geen mondeling overeenkomst gehad met hun? Ook al gaan zij er miss wel van uit?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2017 11:04

Waar zij van uit gaan, speelt weinig rol. Ze hebben u een VOORSTEL gedaan. Er is pas sprake van een OVEREENKOMST als je akkoord gaat met dit voorstel. Als u bijvoorbeeld het loon veel te laag vindt, en u weigert dit voorstel, is er helemaal geen sprake van een overeenkomst.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 dec 2017 11:23

Beste Jos

Zoals eerder uiteengezet en net bevestigd door Tom is het inderdaad een voorstel, geen overeenkomst.

Prettige dag
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 12 dec 2017 13:36

“Art.3.De arbeidsovereenkomst voor bedienden is de overeenkomst waarbij een werknemer, de bediende, zich verbindt, tegen loon, onder gezag, van een werkgever in hoofdzaak hoofdarbeid te verrichten.Art.3bis.Een arbeidsovereenkomst ondertekend met behulp van de elektronische handtekening die wordt gecreëerd door de elektronische identiteitskaart of door middel van een elektronische handtekening die voldoet aan dezelfde veiligheidswaarborgen als de elektronische handtekening die door de elektronische identiteitskaart wordt gecreëerd, wordt gelijkgesteld met een papieren arbeidsovereenkomst ondertekend door middel van een handgeschreven handtekening.Art.12.Bij ontstentenis van een geschrift,is het getuigenbewijs toegelaten ongeacht de waarde van het geschil.”(3 juli 1978. Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben.”(Burgerlijk Wetboek).

Uit wat u meedeelt valt niet af te leiden dat u reeds een arbeidsovereenkomst gesloten hebt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#9 , 12 dec 2017 13:50

Als ik even mag. Het is niet zo dat een regel uit het wetboek uw antwoord staaft. Vaak is rechtsleer en rechtspraak noodzakelijk. Gewoon even voor de duidelijkheid.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 dec 2017 15:48

Als ik even mag. Het is niet zo dat een regel uit het wetboek uw antwoord staaft. Vaak is rechtsleer en rechtspraak noodzakelijk. Gewoon even voor de duidelijkheid.
Het wetboek is echter wel de basis van rechtsleer en rechtspraak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#11 , 12 dec 2017 16:16

Klopt. In de meeste gevallen al geleerd dat het niet volstaat en je vaak een andere interpretatie maakt.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 dec 2017 16:28

Klopt. In de meeste gevallen al geleerd dat het niet volstaat en je vaak een andere interpretatie maakt.
Maak van "de meeste gevallen" "bepaalde gevallen", en ik ga akkoord. Wetteksten zouden idealieter voor weinig interpretatie mogen vatbaar zijn. Uiteindelijk is het een rechter die beslist, en die is niet noodzakelijk gebonden aan voorgaande uitspraken. Voor zover ik weet zal een rechter in de eerste plaats kijken naar: "Wat staat er in de wet?" en eventueel daarna "Bestaat er al jurisprudentie over dit onderwerp?" Als die jurisprudentie dan niet in lijn ligt met de wetteksten, zou je een wel héél vreemde situatie hebben. Maar bon, deze discussie valt buiten dit topic, denk ik. Zet er gerust een boompje over op in het praatcafé!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#13 , 12 dec 2017 16:44

Klopt. Over hetgeen u zegt zijn we het dan toch al eens.

Groeten!
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”