niet-concurrentiebeding paritair commite 200

battietje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

niet-concurrentiebeding paritair commite 200

#1 , 08 dec 2017 19:34

graag wilde ik informeren of een concurrentiebeding of niet-concurrentiebeding geldig is voor een contract in de IT sector behorende tot Paritair comité 200 met een bruto jaarloon lager dan 65 000 euro. ik vind echter niet alle informatie terug

contract is echter wel getekend ondertussen

alvast bedankt

dit heb ik terug gevonden maar het is mij niet duidelijk of er in paritair comité 200 functies zijn afgesteld waarvoor dit van toepassing kan zijn.

Wanneer het jaarloon niet meer bedraagt dan 32.886 EUR zal een concurrentiebeding nietig zijn voor arbeiders en bedienden. Bij een jaarloon tussen 32.886 EUR en 65.771 EUR kan er een geldig concurrentiebeding worden afgesloten voor de functies die werden vastgesteld bij sectorale cao. Bij ontstentenis van een sectorale cao, hetzij omdat die organen niet werken, hetzij omdat zij niet tot een akkoord konden komen en na mislukking van de verzoeningsprocedure, mogen de categorieën van functies of de functies worden aangeduid op ondernemingsniveau en op initiatief van de meest gerede partij bij akkoord tussen de werkgever en de representatieve werknemersorganisaties. Indien het jaarloon meer dan 65.771 EUR bedraagt, kan er in principe een geldig concurrentiebeding worden afgesloten.


Voor een handelsvertegenwoordiger zijn de vereisten minder streng. Het volstaat dat het jaarloon 32.886 EUR of meer bedraagt opdat er een geldig concurrentiebeding kan worden afgesloten.


Het beding moet bovendien:
betrekking hebben op soortgelijke activiteiten;
geografisch beperkt zijn tot plaatsen waar de betrokkene de werkgever concurrentie kan aandoen (en maximaal tot het grondgebied van België);
beperkt zijn in de tijd (maximaal twaalf maanden vanaf het einde van de arbeidsovereenkomst); en,
voorzien in de betaling van een forfaitaire niet-concurrentievergoeding aan de werknemer, zijnde minimaal de helft van het brutoloon dat overeenkomt met de geldigheid van het beding.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2017 19:42

Ja dit kan !

Dit is toch maar in geval van ontslag, dan zal men bij het ontslag een premie moeten betalen of anders is deze clausule nietig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”