lastige vraag ivm zelf ontslag nemen

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

lastige vraag ivm zelf ontslag nemen

#1 , 03 dec 2017 11:29

ik heb een contract van onbepaalde duur, maar door privé omstandigheden moet ik terug verhuizen 120km verder 1 maart. Puur wettelijk gezien, kan ik nu mijn ontslag indienen (opzegtermijn is maar 1 week) om daarna een tijdelijk contract te tekenen bij dezelfde werkgever tot 28 februari, natuurlijk moet mijn werkgever daarmee akkoord gaan maar is dit wettelijk gezien mogelijk of doet één van beide partijen hier schade mee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2017 14:49

Dit mag, maar ik begrijp het opzet niet echt? Waarom wens je dit te doen? Als uw werkgever hiermee akkoord gaat, kan je evengoed met uw werkgever gewoon afspreken dat je sowieso blijft werken en je op 28 februari de arbeidsovereenkomst in onderlinge overeenkomst stopzet. Dat is een veel "properdere" oplossing met hetzelfde effect: je kan op 28 februari stoppen, maar je moet geen "speciale constructies" opzetten. Je zal wel niet meteen recht hebben op een werkloosheidsvergoeding daarna.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2017 17:44

De enige reden om dit te vragen zou zijn om een werkloosheidsuitkering te krijgen. Een periode zonder loon is nefast voor mij en ik raak moeilijk aan werk. Maar de RVA, kan die zien dat je een contract hebt opgezegd en een nieuw tekent bij zelfde werkgever?

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 18 dec 2017 18:46

Ik denk niet dat het de taak is van de maatschappij om jouw onvoorziene verhuis te sponsoren. Anders zou het zijn mocht de werkgever 120km verder verhuizen.
En ja, de RVA kan zien dat je terug aan het werk gegaan bent bij je dezelfde werkgever, je zal immers 2 C4 documenten krijgen die je aan de RVA moet overhandigen wanneer je je als werkzoekende gaat inschrijven.

P.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2017 09:28

De enige reden om dit te vragen zou zijn om een werkloosheidsuitkering te krijgen.
Dat is sociale fraude! Zowel jij als uw werkgever zijn strafbaar als jullie dergelijke constructies opzetten.
Een periode zonder loon is nefast voor mij.
Tja, jij hebt de keuze gemaakt om te verhuizen (misschien heb je daar goede redenen voor, maar het blijft uw keuze).
en ik raak moeilijk aan werk.
Dan zoek je naar werk terwijl je blijft werken bij je huidige werkgever, en eens je een nieuwe job gevonden hebt, zeg je je huidige arbeidsovereenkomst op (al dan niet in onderlinge toestemming).
Maar de RVA, kan die zien dat je een contract hebt opgezegd en een nieuw tekent bij zelfde werkgever?
Tuurlijk kunnen ze dat zien, en ze gaan zich daar héél wat vragen bij stellen. Uw werkgever zou héél erg dom zijn om daaraan mee te werken. Moest je meteen na dit tijdelijke contract terug aan het werk gaan en geen beroep doen op een uitkering, zal daar geen haan naar kraaien, maar als je in de werkloosheid terecht komt na dat tijdelijk contract, gaat men wel uw werk-historiek eens bekijken en komen zowel jij als je werkgever in de problemen...

Verder dient dit forum niet om sociale fraude te faciliteren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”