Werknemer komt werkuren niet na

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

Werknemer komt werkuren niet na

#1 , 02 dec 2017 09:18

Mijn werknemer die 2 jaar in dienst is en ik op zich zeer tevreden over ben doet moeilijk over gaar uren.

Ik heb een supermarkt, open van half 7 tot 20u.
Haar man ging vroeger niet werken en had ze geen probleem met de uurrooster. Deze is opgesteld met vroege en late afwisselend en 1 dag in het weekend werken ( zijn zondag ook open).
Nu is haar man gaan werken via interim, in schiften. Ik weet echter pas donderdagavond hoe zijn uren zijn voor de week erna om dan rekening te kunnen houden met de uren die ik aan mijn werknemer geef ( tegenovergestelde schifting van haar man) dat probeer ik zoveel mogelijk te regelen, maar soms zijn er dagen dat dit helemaal niet lukt en staat ze op die dag met dezelfde shift als haar man. Dit vormt een probleem omdat ze kinderen hebben en er geen opvang voor hebben zeggen ze.
Het probleem is nu dat ze zich dan steeds ziek meld omdat ze niet kan werken door geen opvang te hebben...
Normaal maak ik de uurroosters steeds 1 maand op voorhand, dit lukt nu niet door de situatie en de andere collega's klagen hierover.
Het probleem is dat ze gewoon weigerd te werken als het haar niet uitkomt. En ze ook nog eens heel onbeleefd uithaald met haar antwoorden, respectloos naar mij toe.

Wat kan ik hier aan doen? Ze heeft toch al 2 jaar anciënniteit en is nu al 3 weken ziek ( 2 echte weken ziek en 1 week omdat ze niet volgens uurrooster kon werken, ik denk nu dat ze hier 4 weken van gaat maken gezien er volgende werk ook 1 probleemdag is voor haar)
Ontslag kost te veel voor mij....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2017 09:56

Je zal met deze werknemer je blauw betalen aan ziekte kosten.

Je schrijft haar aangetekend dat ze haar uur rooster moet volgen volgens de noodwendigheden van de zaak, waardoor je haar zal ontslaan wanneer dit nog gebeurt, Een verwittigd man is er twee waard.

Het is een zeer vervelende zaak daar ze wel zal zorgen dat ze een doktersbriefje zal hebben, dokters gaan daar ook zeer dikwijls in de fout.

Ik zou voor te beginnen elke maal dat ze ziek zit onmiddellijk een controle arts sturen, en de druk zeer hoog leggen.

En ook u moet haar uur rooster niet aanpassen aan haar man, haar uurrooster moet zijn voor iedereen in de zaak gelijk voor de wet.

het kan toch niet dat collega's moeten inspringen omdat zij geen kinderopvang heeft, dit is haar probleem.

Het zal ook wel haar bedoeling zijn omdat u haar een ontslag zal geven.

Dit is nu een moderne trend, als de uren hun niet uitkomt zitten ze ziek, of als men geen verlof krijgt op de dagen dat zij willen zijn ze ook ziek, dit is reeds in het nieuws gekomen dat de dokters daar aan mee werken.

Als je echt ziek bent dan blijf je thuis punt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#3 , 02 dec 2017 11:17

Dank u voor de reactie, het is de dag van vandaag zeer moeilijk om gemotiveerd personeel te vinden, die ook echt mee werken om de zaak draaiende te houden....

Ik ga u raad opvolgen en aangetekend schrijven sturen, ik meen dat ik 3x dit moet doen met een tijdspanne ertussen eer ik haar kan ontslagen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2017 11:27

Je zit wel in een zeer moeilijke sector, weekends werken voor vrouwen met kinderen ???

Maar misschien komt de wet met de flexijobs ook in u sector, enkel voor de weekends, dit zou een echte zegen zijn voor jullie sector kleinhandel in voedingswaren, in de horeca is het een echte verbetering met deze flexijobs.

Nochtans moet men er niet hoog opgeleid voor zijn voor jullie taken te kunnen uitvoeren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2017 00:57

Ik ga u raad opvolgen en aangetekend schrijven sturen, ik meen dat ik 3x dit moet doen met een tijdspanne ertussen eer ik haar kan ontslagen?
dat wordt dan een schadevergoeding betalen, minstens omdat ge uw uurrooster te laat bezorgd


als u vermoed dat uw werknemer niet ziek is moet u een controlearts sturen.

uurrooster is een verplichte inhoud in het arbeidsreglement wet 8/4/1965 art 6§1, hoe staat het daar in vermeld?
arbeidswet 16/3/1971 art.38bis.Het is verboden arbeid te doen of te laten verrichten buiten de arbeidstijd vastgesteld in het arbeidsreglement
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”