Recht op wettelijke feestdag?

Thomas26
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Recht op wettelijke feestdag?

#1 , 28 nov 2017 16:18

Een interimbureau weigert de wettelijke feestdag van 11 november uit te betalen aangezien "dit op een weekend viel en ik die dag niet heb opgenomen tijdens mijn tewerkstelling bij de klant".
Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 28 nov 2017 21:40

Heb je de week ervoor en de week erna gewerkt voor dat bedrijf?

Thomas26
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2017 10:46

Heb je de week ervoor en de week erna gewerkt voor dat bedrijf?
De week ervoor wel maar de week daarna was ik gewettigd afwezig door ziekte.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2017 11:17

Heb je de week ervoor en de week erna gewerkt voor dat bedrijf?
De week ervoor wel maar de week daarna was ik gewettigd afwezig door ziekte.
je werkt met weekcontracten die eindigen op een vrijdag, dus moet je iets langer dan 1 week onafgebroken hebben gewerkt

wet 18/4/1974
Art. 14. Inwerkingtreding : 1989-01-01> (De werkgever blijft gehouden tot betaling van :
1° het loon voor één feestdag die valt in de periode van veertien dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van vijftien dagen tot één maand in dienst van de onderneming is gebleven;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2017 11:20

Heb je de week ervoor en de week erna gewerkt voor dat bedrijf?
de week erna heeft geen belang als de arbeidsovereenkomst eindigde de vrijdag ervoor,
de dag en niet de week erna is enkel van belang als die feestdag tijdens de arbeidsovereenkomst valt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Skoldt
Berichten: 159

#6 , 29 nov 2017 11:34

De ancienniteitsvoorwaarde hierboven door Blaatpraat aangehaald is enkel relevant indien de werknemer niet meer onder contract staat en de feestdag buiten de contractperiode voorkomt.

11/11 is een speciale dag gezien het gaat om een feestdag die op een normale inactiviteitsdag valt.

Om te weten of u recht hebt op deze feestdag, dient u na te gaan of het bedrijf waarvoor u werkte deze feestdag heeft verplaatst of niet.
Indien het om een verplaatste dag gaat (en de melding van het interimkantoor doet me vermoeden dat dit het geval is), dan verliest zaterdag 11/11 zijn karakter van feestdag en krijgt de dag waarnaar de feestdag is verplaatst het officiele statuut van feestdag. U hebt in dat geval pas recht op de (verplaatste) feestdag indien u op dat moment bij deze werkgever onder contract stond.

Thomas26
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2017 13:18

De ancienniteitsvoorwaarde hierboven door Blaatpraat aangehaald is enkel relevant indien de werknemer niet meer onder contract staat en de feestdag buiten de contractperiode voorkomt.

11/11 is een speciale dag gezien het gaat om een feestdag die op een normale inactiviteitsdag valt.

Om te weten of u recht hebt op deze feestdag, dient u na te gaan of het bedrijf waarvoor u werkte deze feestdag heeft verplaatst of niet.
Indien het om een verplaatste dag gaat (en de melding van het interimkantoor doet me vermoeden dat dit het geval is), dan verliest zaterdag 11/11 zijn karakter van feestdag en krijgt de dag waarnaar de feestdag is verplaatst het officiele statuut van feestdag. U hebt in dat geval pas recht op de (verplaatste) feestdag indien u op dat moment bij deze werkgever onder contract stond.

Ik was nog onder contract na de feestdag.

Skoldt
Berichten: 159

#8 , 29 nov 2017 13:51

De ancienniteitsvoorwaarde hierboven door Blaatpraat aangehaald is enkel relevant indien de werknemer niet meer onder contract staat en de feestdag buiten de contractperiode voorkomt.

11/11 is een speciale dag gezien het gaat om een feestdag die op een normale inactiviteitsdag valt.

Om te weten of u recht hebt op deze feestdag, dient u na te gaan of het bedrijf waarvoor u werkte deze feestdag heeft verplaatst of niet.
Indien het om een verplaatste dag gaat (en de melding van het interimkantoor doet me vermoeden dat dit het geval is), dan verliest zaterdag 11/11 zijn karakter van feestdag en krijgt de dag waarnaar de feestdag is verplaatst het officiele statuut van feestdag. U hebt in dat geval pas recht op de (verplaatste) feestdag indien u op dat moment bij deze werkgever onder contract stond.

Ik was nog onder contract na de feestdag.
Was de feestdag in het bedrijf verplaatst naar een andere dag of niet ? Welke dag ? Zonder antwoord op deze vraag kan niet bepaald worden of u er recht op hebt of niet.

Thomas26
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 nov 2017 11:15

De ancienniteitsvoorwaarde hierboven door Blaatpraat aangehaald is enkel relevant indien de werknemer niet meer onder contract staat en de feestdag buiten de contractperiode voorkomt.

11/11 is een speciale dag gezien het gaat om een feestdag die op een normale inactiviteitsdag valt.

Om te weten of u recht hebt op deze feestdag, dient u na te gaan of het bedrijf waarvoor u werkte deze feestdag heeft verplaatst of niet.
Indien het om een verplaatste dag gaat (en de melding van het interimkantoor doet me vermoeden dat dit het geval is), dan verliest zaterdag 11/11 zijn karakter van feestdag en krijgt de dag waarnaar de feestdag is verplaatst het officiele statuut van feestdag. U hebt in dat geval pas recht op de (verplaatste) feestdag indien u op dat moment bij deze werkgever onder contract stond.

Ik was nog onder contract na de feestdag.
Was de feestdag in het bedrijf verplaatst naar een andere dag of niet ? Welke dag ? Zonder antwoord op deze vraag kan niet bepaald worden of u er recht op hebt of niet.
Dat was inderdaad de regel. De dag was zelf te kiezen per werknemer maar mijn contract eindigde de week na 11/11 en was vergeten dat ik die dag nog mocht inhalen.

Skoldt
Berichten: 159

#10 , 30 nov 2017 14:03

U geeft het antwoord zelf gegeven.
De regel was dat U het moment van opname van de feestdag zelf kon kiezen. U bent vergeten dit te doen. Het moment dat uw contract eindigt vervalt ook deze regel. U hebt bijgevolg geen recht meer op deze feestdag.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”