Opzeggingstermijn verlengd met verlofdagen

Kristin De La
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzeggingstermijn verlengd met verlofdagen

#1 , 28 nov 2017 11:07

Beste

Op 24/06/2015 werd mijn contract verbroken door mijn werkgever (start 01/07/1987). In 2015 had ik 3,5 verlofdagen opgenomen.
De termijn van mijn opzeggingsvergoeding liep van 25/06/2015 tem 26/11/2017
Op HVW werd mij meegedeeld dat mijn recht op werkloosheidsvergoeding pas start op 04/01/2018 ipv 27/11/2017 omdat ik eerst mijn 'betaalde verlofdagen' van 2016 moet opgebruiken. Is dat een correcte berekening en verlies ik in 2018 dan nog eens dagen dat ik geen werkloosheidsvergoeding zal ontvangen wegens 'betaalde verlofdagen' van 2017?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2017 11:14

JA!
Als men verlof dagen staan heeft dan krijg men voor die dagen geen werkloosheid vergoeding, daar je voor die dagen betaald heeft geweest van je vorige werkgever.

Dit heeft soms zeer nare gevolgen, mensen zijn hun verlofdagen vergeten te nemen en in december krijg men dan de afrekening van je werkloos vergoeding, met als gevolg voor december weinig tot geen werkloosheid vergoeding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2017 11:23


De termijn van mijn opzeggingsvergoeding liep van 25/06/2015 tem 26/11/2017
je zegt verbroken en opzeggingsvergoeding, bij een verbreking eindigt de arbeidsovereenkomst onmiddellijk en krijg je een verbrekingsvergoeding.
is het effectief een opzeggingsvergoeding (met vrijstelling van prestatie) of toch een verbrekingsvergoeding?

hoe je werkloosheidsvergoeding kan verliezen in 2018 door verlofdagen van in 2017 is mij een raadsel zelfs voor de dagen in november, tenzij de wet intussen is gewijzigd komen enkel werkloosheidsdagen in december hiervoor in aanmerking.

vraag hun of de rva hiervoor om uitleg via een email
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 28 nov 2017 19:10


De termijn van mijn opzeggingsvergoeding liep van 25/06/2015 tem 26/11/2017
je zegt verbroken en opzeggingsvergoeding, bij een verbreking eindigt de arbeidsovereenkomst onmiddellijk en krijg je een verbrekingsvergoeding.
is het effectief een opzeggingsvergoeding (met vrijstelling van prestatie) of toch een verbrekingsvergoeding?

hoe je werkloosheidsvergoeding kan verliezen in 2018 door verlofdagen van in 2017 is mij een raadsel zelfs voor de dagen in november, tenzij de wet intussen is gewijzigd komen enkel werkloosheidsdagen in december hiervoor in aanmerking.

vraag hun of de rva hiervoor om uitleg via een email
Bij het aflopen van de opzeggingsvergoeding op 26/11/2017 (of al veel eerder in 2015) werd je enkel en dubbel vakantiegeld voor 2018 uitbetaald. Met contracten onbepaalde duur worden je verlofdagen van ‘t volgend jaar “verdiend” in het huidig jaar (2017). Die betaalde verlofdagen 2018 gaan dus af van je werkloosheidsuitkeringen in 2018 (of van t salaris van je nieuwe werkgever als je ondertussen werk vond).

Zoals geschreven moet je dit jaar je (betaalde) verlofdagen van 2017 eerst opnemen zodat je pas stempelgeld krijgt in Januari. In 2018 idemdito voor de uit 2017 uitbetaalde verlofdagen.

Veel mensen denken bij ontslag/verandering van werkgever dat het uitbetaalde enkel/dubbel vakantiegeld een extra cadeau is. Niet dus; het is een vervroegde uitbetaling die je dus opzij moet houden voor later. Er is wel nog het voordeel dat die sommen lager belast worden (gemiddelde aanslagvoet ipv marginale)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”