ontslag nemen tijdens ziekte

justsayit07
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

ontslag nemen tijdens ziekte

#1 , 27 nov 2017 16:10

Hallo iedereen,

Graag had ik advies voor volgend probleem:
Ik ben ziek thuis met een beginnende burn-out sinds 13 november 2017. De huisarts had mij tem 26 november 2017 geschreven.
Ik ben 24 november op controle geweest bij de huisarts en die heeft mij een verlening gegeven tem 22 december 2017 en een papier voor de ziekenkas voor een uitkering na mijn maand ziekte (voor mijn loon enz...)

Ik heb ondertussen ander werk gezocht en gevonden. Kan ik mijn ontslag geven tijdens mijn ziekte?
En hoe zit dat met de ziekenkas? Aangezien ik een papier heb gekregen van mijn huisarts omdat ik langer dan 1 maand afwezig ben wegens ziekte.
Ik heb het papier nog niet opgestuurd naar de ziekenkas.
Als ik bv deze week mijn ontslag geef, moet ik dat papier (voor de ziekenkas) dan nog opsturen? Mag ik zomaar op een ander werk beginnen?

Wie weet raad? :?: :?:

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2017 16:20

Dit mag je altijd.

Maar je moet je ontslag aangetekend geven en je ontslagtermijn uitdoen of een schade vergoeding betalen die gelijk is aan het bruto loon van je ontslag termijn !

Dit is langs de twee kanten het zelfde, hoe had je u gevoeld mocht je werkgever je mailen je moet niet meer komen als je genezen bent ? , dit is net het zelfde u moet je ontslag termijn respecteren of een schade vergoeding betalen, of met je werkgever gaan praten en een overeenkomst maken(op papier) dat je niet meer moet komen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

justsayit07
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2017 16:37

De opzegtermijn ga ik inderdaad sowieso uitdoen, maar die ligt in de periode dat ik nog thuis zit wegens ziekte.
Ik heb een opzegtermijn van 1 week (ben er nog maar sinds 20 september 2017 aan het werk).
Dus als ik morgen de brief voor ontslag verstuur, dan begint de opzegtermijn te lopen vanaf 4 december.

Moet ik dan de brief voor de ziekenkas nog opsturen? Aangezien ik net na een maand ziekte terug ga werken (13 november tem 11 december)....
Briefje van de huisarts loopt tem 22 december, maar ik begin al op mijn nieuwe job op 11 december.
Dan heb ik geen loon van de ziekenkas nodig, denk ik he?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2017 16:51

als je de zieken kas niet nodig heeft zoveel te beter.

als je zelf je ontslag gegeven heeft dus in u geval moet je de opzeg niet uit doen tijdens je ziekte
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2017 00:03


En hoe zit dat met de ziekenkas?
hoe zit het met je eindejaarspremie? mogelijk verlies je (bijna)een volledige eindejaarspremie voor een paar dagen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2017 08:30

Ik denk niet dat hij recht heeft op eindejaar premie, werkt nog maar van 20 september daar,, dit hangt af van zijn PC waarin hij werkt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

justsayit07
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2017 11:16

Eindejaarspremie maakt mij niet uit, is inderdaad wel een verlies maar daar ga ik niet wakker van liggen :)

Dus als ik het goed heb begrepen kan ik gewoon ontslag nemen tijdens mijn ziekte, en omdat de opzeg in de ziekteperiode valt zou ik dus niet meer terug moeten naar het bedrijf ? Is dit correct?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2017 11:18

Dit is correct
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

justsayit07
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 nov 2017 11:25

Heel erg bedankt voor de hulp !! :)

justsayit07
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2017 12:54

Dit is correct
Nog een klein vraagje;

Wat zet ik best in mijn ontslagbrief? Aangezien ik tijdens die opzegtermijn niet fysiek aanwezig ben op het werk, heeft het dan wel nut om dat in de brief te zetten?

Voorlopig heb ik dit al staan:
Met deze brief beëindig ik onze arbeidsovereenkomst.
Ik zal mijn opzegtermijn van 2 weken respecteren, die zal ingaan op 4 december 2017.


Ik respecteer de opzegtermijn, maar is het niet stom om dat er zo in te zetten?
Kan ik best nog iets toevoegen ivm de ziekteperiode? Of laat ik het zo staan? :?:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 nov 2017 15:44

Je moet ook de eind datum vermelden !

Je moet niet zetten dat je de opzeg termijn respecteert dit zien ze ook aan je opzeg termijn, over je ziekte schrijf je niks.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

justsayit07
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 nov 2017 15:57

Oke, dank je voor de uitleg :)
Einddatum staat vermeld en de "respecteer" heb ik weggelaten

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 28 nov 2017 21:35

Je moet ook de eind datum vermelden !
Net niet, begindatum en duur.
Zie dat je een typfout maakt (of in geval van oudere contracten: je vergist van datum omdat je met halve maanden werkt).
Nooit einddatum vermelden in een ontslagbrief.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 nov 2017 21:57

Het eerst dat ik daarvan hoor!
Volgens de VDAB moet er in staan:

is de begindatum en de maximum duur van je opzegtermijn.

Als de begin datum er in moet staan en de maximum duur, wat is dan het verschil met de einddatum ??

Ik begrijp het al dit is voor mensen die niet weten wanneer die weken eindigen op de kalender en het aantal weken enkel kunnen tellen :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 28 nov 2017 23:18

Het eerst dat ik daarvan hoor!
Volgens de VDAB moet er in staan:

is de begindatum en de maximum duur van je opzegtermijn.

Als de begin datum er in moet staan en de maximum duur, wat is dan het verschil met de einddatum ??

Ik begrijp het al dit is voor mensen die niet weten wanneer die weken eindigen op de kalender en het aantal weken enkel kunnen tellen :lol: :lol:
Quasi ieder topic omtrent ontslagbrieven vermeldt dit van raad.
Quasi iedere website op internet met informatie ivm ontslagbrieven vermeldt dit van raad.

Maximum duur moet erin staan, einddatum niet, omdat de kans op vergissingen kleiner is.
Als jouw opzegtermijn nu 1 jaar, 6.5 maanden en 5 weken zou zijn (fictief), hoe reken je dan? Eerst 5 weken erbij, dan 15 dagen (of neem je 14 dagen als het toevallig februari is?), dat getal van dag onthouden, en 18 maanden erbij tellen? Of doe je het andersom? Beide geven een mogelijks andere uitkomst.

Maar goed, het vermelden maakt het ontslag niet ongeldig, en kan op zich geen kwaad als het de juiste datum is.
Enkel als het de verkeerde zou zijn, heb je een probleem.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”