ontslag nemen.

Rudolf 1961
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontslag nemen.

#1 , 24 nov 2017 09:47

Ik heb mijn ontslag aangetekend verstuurd, en daarna een bevestiging gevraagd voor ontvangt.
Betekend voor ontvangt ook als voor akkoord?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 24 nov 2017 10:02

Het ontslag heb je wettelijk gegeven, je hebt toch het bewijs van Bpost dat is voldoende.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Skoldt
Berichten: 159

#3 , 24 nov 2017 13:41

Tekenen voor ontvangst is niet hetzelfde als tekenen voor akkoord.
Zoals hierboven vermeld is het aangetekend schrijven voldoende (behalve als u uw aangetekend schrijven te laat hebt verstuurd en vervolgens wil terugvallen op een 'voor ontvangst' getekend document ?)

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2017 12:28

Tekenen voor ontvangst is niet hetzelfde als tekenen voor akkoord.
da is goed gelachen, het is niet dat je de kennisgave in ontvangst neemt dat je daar mee akkoord gaat

@ topic starter
als u uw kennisgave per aangetekende brief verstuurd heeft deze uitwerking de derde werkdag na verzending, zie art 37 wet 3/7/1978, onverschillig of deze wel of niet in ontvangst wordt genomen. als deze niet in ontvangst wordt genomen dient u deze gesloten te bewaren. in deze kennisgave dient het begin en de duur van de opzeggingstermijn te staan

http://nl.lmgtfy.com/?q=arbeidsovereenkomstenwet+art+37
zie art 37 →De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Skoldt
Berichten: 159

#5 , 27 nov 2017 09:49

Tekenen voor ontvangst is niet hetzelfde als tekenen voor akkoord.
da is goed gelachen, het is niet dat je de kennisgave in ontvangst neemt dat je daar mee akkoord gaat
U hebt goed gelachen ? U zegt precies hetzelfde ....
Hetgeen ik schreef bevat geen onjuistheden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2017 11:12

Hetgeen ik schreef bevat geen onjuistheden.
Uw antwoord is inderdaad 100% correct. Maar misschien kan je volgende nuance ook nog meegeven: Het feit dat de werkgever niet akkoord zou gaan met het ontslag, verandert weinig aan de zaak. Als de werkgever zijn ontslag op de juiste manier gegeven heeft, dan is daar in principe de kous mee af. Als de werknemer echt weg wil, gaat hij weg. De werkgever kan dus niet zeggen: "Ik ga niet akkoord, dus je moet blijven."

Wat de werkgever echter wel kan doen, is bijvoorbeeld zeggen: "Ik heb uw ontslag ontvangen, maar ga niet akkoord. Ik biedt u het dubbele van uw loon als je zou blijven." Het is dan aan de werknemer om te zeggen: "Nee, bedankt, het ontslag blijft geldig." of "Dat verandert de zaak. In dat geval trek ik mijn ontslag in." Dus in die zin is tekenen voor ontvangst niet meteen tekenen voor akkoord, maar in the end, is het de werknemer die beslist of het ontslag uitgevoerd wordt zoals hij dit wenst of niet.

Verder is zelfs het tekenen voor ontvangst niet echt nodig om het ontslag te laten ingaan. Bewijs van aangetekend verzenden is voldoende. Zelfs als de zending niet opgehaald werd (er van uitgaande dat het verzendingsadres het correcte is, uiteraard), gaat het ontslag in. Dat is ook wat de aangehaalde tekst in een vorige post hier, zegt: in dat geval de ongeopende aangetekende zending bewaren samen met het verzendbewijs.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”