Beëindiging wegens medische overmacht

JoyceK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beëindiging wegens medische overmacht

#1 , 21 nov 2017 22:11

Hallo,

Sinds 30/08/2017 ben ik arbeidsongeschikt, door paraparese (tijdelijke en gedeeltelijke verlamming van de benen) wegens een te snelle schildklier. Mijn centraal zenuwstelsel is aangetast en de revalidatieperiode bedraagt ongeveer een jaar.
Vanaf 02/10/2017 ben ik gestart met een progressieve werkhervatting. Ik werk nu 17u / week en bij voorkeur halve dagen.
Tijdens bijkomende onderzoeken is er ook nog een dubbele hernia in mijn nek ontdekt en een cyste op één van de nekwervels. Mijn geneesheer adviseerde me om die reden ander werk te zoeken.

Tijdens deze gedeeltelijke tewerkstelling, heb ik stappen ondernomen om een stage te volgen. Deze stage is volledig conform met mijn gezondheidstoestand en kadert ook in een thuisopleiding die ik momenteel volg.
Mijn huidige werkgever is hiervan op de hoogte.

Ik werk als verkoopmedewerker in een winkel en moet dus hele dagen rechtstaan. Dit is niet bepaald bevorderlijk voor mijn genezing, aangezien de werkgever weinig tot geen aangepast werk kan geven... in een winkel is er weinig ruimte voor administratief werk en het is ook niet evident om mij maar halve dagen in te plannen.
Voor de werkgever zou het dus interessanter zijn om de arbeidsovereenkomst te beëindigen omwille van medische redenen, aangezien er een drukke periode aankomt en ik maar beperkt inzetbaar ben. Met andere woorden: ze hebben liever iemand die voltijds kan werken en gezond is.
In alle eerlijkheid is dit voor mij ook de beste oplossing. Ik kan een extra diploma behalen, op zoek naar werk dat ik voor de rest van mijn leven wil doen en heb ondertussen toch recht op een uitkering.

Nu is mijn vraag: