sollicitatie / referentiecheck

marge
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

sollicitatie / referentiecheck

#1 , 15 nov 2017 22:00

Situatieschets:

ik werk 10 jaar bij mijn huidige werknemer
doe mijn job naar behoren, maar heb inhoudelijke vragen.
Ik ben tot op heden altijd loyaal geweest. Maar een maand terug zie ik een vacature met een droomjob.
Ik neem deel en wordt geselecteerd voor een aanwervingsexamen,
bezoek bedrijfspsycholoog en een mondeling gesprek. Ik beland bij de laatste kandidaten.

Nu blijkt de ceo van het bedrijf contact opgenomen te hebben met mijn huidige werkgever
voor een background check voor het mondelinge gesprek.
Mijn huidige werkgever is dus nu op de hoogte van mijn sollicitatie.

Als ik naast de job grijp waarvoor ik solliciteerde maak ik nu ook kans om bij mijn huidige werkgever op straat te komen.(twijfel aan loyaliteit, ...)

Bij mijn sollicitatie heb ik nooit gemeld dat mijn deelname confidentieel behandeld zou moeten worden.
Ik ging ervan uit dat gegevens van een sollicitant vertrouwelijk behandeld worden.
Het enige wat op mijn cv staat is de naam van het bedrijf van mijn huidige werkgever en de daarbij horende verantwoordelijkheden.

Mag een potentiële werkgever een background check doen zonder mijn toestemming.
En stel dat ik beide jobs verlies, wat dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2017 07:51

Dit mag zeker
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 nov 2017 10:28

Als je in je huidige job goed bent, zou uw huidige werkgever wel zot zijn moest hij u hiervoor de laan uitsturen.
Mogelijks krijg je zelfs opslag en een ander werk.
Persoonlijk heb ik meer dan 40 jaar hetzelfde meegemaakt. Werkte er al 5 jaar, maar de job gaf me geen voldoening meer. Ik solliciteerde, en de nieuwe werkgever nam contact op met de oude.
Gevolg: geroepen bij de grote baas, en als ik bleef kreeg ik een opslag van bijna 20 %, en mocht ik zelfs aangeven welke job ik binnen het bedrijf ambieerde. Die kreeg ik dan ook.
Na 10 jaar (min 1 maand) bij die werkgever ben ik uiteindelijk toch ergens anders gaan werken , waar ik dan 30 jaar ben gebleven en op pensioen gegaan.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”