Vast benoemd maar toch op disponibileit gezet...

Desperation
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vast benoemd maar toch op disponibileit gezet...

#1 , 15 nov 2017 14:28

Ik werk al meer dan 13 jaar voor een intercommunale (vastbenoemd). Doordat er verscheidene gemeenten uit deze intercommunale gaan stappen, zijn ze van plan om een aantal personen (eventueel) op disponibiliteit te zetten. Deze lijst bestaat uit een kleine 30 personen, die gekozen werden op basis van anciëniteit per dienst, en geld enkel voor de Nederlandstaligen...
Zelf sta ik op deze lijst, maar de personen die "willekeurig" zijn aangeduid krijgen eventueel wel de kans om te werken voor die nieuwe intercommunale, met behoud van statutaire rechten (vast benoemd, pensioenrechten, geldelijk statuut met behoud van loon, etc.)
Het kan een buitenkans zijn om eventueel "het zinkend schip" tijdig te verlaten, anderzijds kan het zijn dat ik i.p.v 1uur misschien wel 2uur onderweg zal zijn naar de plaats van tewerkselling, waar we ook nog eens een andere functie krijgen (met behoud van loon).
Ook ben ik indertijd begonnen bij deze intercommunale als startbaanovereenkomst (zonder diploma) en heb via examens toch een mooi loon kunnen bekomen.

We krijgen die kans, en 't is een persoonlijke beslissing, maar indien we niet zouden meestappen in het verhaal, bestaat de kans dat ze ons dus in disponibiliteit zouden plaatsen. Als we nadien dan een job hier zouden weigeren op een andere dienst, worden we uiteraard ontslagen...

Nu was mijn vraag vooral, welke rechten en plichten heb ik? Zo raad men mij oa. aan om mij aan te sluiten bij een vakbond (waarover niemand van ons werk trouwens te spreken is), maar dat we via hun dan gebruik kunnen maken van een advocaat mocht dit voor de arbeidsrechhtbank komen.
Klopt dit? Zijn er nog andere zaken waar ik mij best eens kan voor bevragen/informeren? Het grootste deel van de mensen hier op de intercommunale menen allemaal dat het "niet koosjer verloop", maar is er geen enkele dienst/instantie waarbij ik de juiste informatie kan bekomen...

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding