Uursverandering of ontslag.

dumber
Topic Starter
Berichten: 1

Uursverandering of ontslag.

#1 , 13 feb 2008 19:11

Mijn werkgever heeft mij gevraagd om andere uren te doen.
Vroeger werkte ik van 8u t/m 16u30,nu wil hij dat ik van 10u t/m 18u30 kom werken.Aangezien ik kinderen heb is dit voor mij onmogelijk.
Kan mijn werkgever mij hiertoe verplichten of kan ik dit weigeren?
Hij dreigd met ontslag als ik dit niet wil doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 feb 2008 10:09

“Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, TIJD en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek dus zorgvuldig wat uw arbeidsovereenkomst bepaalt inzake werktijden.

“Art.6.§ 1.Het arbeidsreglement moet vermelden:1° de aanvang en het einde van de gewone arbeidsdag, het tijdstip en de duur van de rusttijden, de dagen van regelmatige onderbreking van de arbeid...”(8 APRIL 1965. - Wet tot instelling van de arbeidsreglementen).

Onderzoek het arbeidsreglement van uw bedrijf bij ontbreken van werktijdbepaling in uw arbeidsovereenkomst.

“Art.37.§ 1.Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...Art.38.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

XPke
Berichten: 20

#3 , 28 mar 2008 18:31

Hangt ervan af wt er in je contract staat.

Kijk of er iets op je contract staat naar arbeidstijden toe.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”