vroeger stoppen tijdens opzegtermijn

Inquiry
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

vroeger stoppen tijdens opzegtermijn

#1 , 14 nov 2017 13:55

Hallo,

Dit is mijn situatie : ik heb een andere wergever gevonden en teken daar binnenkort een contract. Mijn opzegtermijn zoals ik het berekend heb bedraagt 4.5 maand (> 15 jaar anciënniteit, bediende).

Ik vermeld dus in mijn ontslagbrief dat mijn opzegtermijn begint bvb volgende week, 20 november en dat die 4.5 maand duurt, dus dat gaat richting april - ben ik verplicht een exactere datum te vermelden ipv de duurtijd van 4.5 maand ?

Mijn volgende werkgever wil me eerder in dienst nemen : 5 maart 2018.

Zet ik die gewenste streefdatum best in mijn ontslagbrief ? Zijn er mogelijke gevolgen ? Kan hij bvb eisen dat ik de volledige 4.5 maand uit doe ?

Wat als mijn huidige wergever beslist om mij te doen stoppen op 31/12/2017 - moet hij dan een opzegvergoeding betalen ?

Alvast bedankt voor de feedback !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 14 nov 2017 14:48

Heel simpel: je kan met je toekomstige ex-werkgever (je huidige baas dus) overeenkomen om het arbeidscontract stop te zetten, om 't even op welk moment, zonder dat daar enige vergoeding of zo aan vast hangt. je kan dus overeenkomen met je huidige baas om tot 23 februari bij hem te werken, en dan in onderling overleg het contract stop te zetten (en zo heb je nog een weekje verlof voor je bij je nieuwe werkgever start...)

Daar staat twee keer, en in't vet, "overeenkomen", m.a.w. beide partijen moeten ermee akkoord gaan. Indien niet, kan je niet meer afdwingen dan de opzegtermijn (of de vervangende verbrekingsvergoeding).
M.a.w. als je baas niet wil dat je vroeger stopt, kan hij van je eisen dat je je opzegtermijn (4,5 maand) presteert, OF dat je voor de periode die je niet presteert, een verbrekingsvergoeding betaalt die overeenkomt met jouw loon voor de niet gepresteerde opzegtermijn.
Andersom kan je baas, zonder dat je daarmee akkoord hoeft te gaan, je ook ontslaan mits jou een opzegtermijn te laten presteren, of het overeenkomstig loon uit te betalen als verbrekingsvergoeding.

In jouw geval denk ik dat je best probeert te onderhandelen met je oude baas, en proberen tot een overeenkomst te komen om bvb op 23 feb te stoppen, of op 2 maart. Als je baas daar niet mee akkoord gaat kan je je nieuwe baas vragen later te starten, kan je vragen of hij jouw opzegvergoeding wil betalen, of kan je die zelf betalen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inquiry
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2017 10:12

Bedankt voor de duidelijke feedback, ik laat nog weten hoe het is afgelopen :-)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”