Eindejaarspremie tijdens opzegperiode - PC200

stephanie_n
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Eindejaarspremie tijdens opzegperiode - PC200

#1 , 24 okt 2017 18:00

Beste

Momenteel ben ik 1,5 jaar in dienst in het bedrijf waar ik nu werk en wil ik graag asap ontslag nemen.
Echter wil ik mijn eindejaarspremie niet mislopen.
Het bedrijf waar ik werk heeft Paritair Comité 200.

Stel dat mijn 4 weken opzegperiode loopt van 11/12/2017 tot 5/01/2018 en de eindejaarspremie wordt gestort op 23/12.
Heb ik dan nog recht op de eindejaarspremie?
Op zich ben ik nog steeds in dienst tijdens mij opzegperiode?

Online vind ik onderstaande info terug, dus de wetgeving is een beetje vaag hierover?

Recht op de premie
- Alle bedienden die in dienst zijn op het ogenblik van de betaling, hebben recht op de premie, mits ze een anciënniteit hebben in de onderneming van 6 maanden.
- De bedienden die zelf ontslag nemen in de loop van het jaar, hebben slechts recht op de premie als ze 5 jaar anciënniteit hebben in de onderneming.

Zou fantastisch zijn als iemand me hiermee kan verderhelpen, alvast bedankt voor extra info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 24 okt 2017 20:08

- De bedienden die zelf ontslag nemen in de loop van het jaar, hebben slechts recht op de premie als ze 5 jaar anciënniteit hebben in de onderneming.
Lijkt me duidelijk. Je bent 1,5 jaar in dienst, je hebt dus geen recht op eindejaarspremie als je zelf ontslag neemt.

P.

stephanie_n
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2017 20:12

- De bedienden die zelf ontslag nemen in de loop van het jaar, hebben slechts recht op de premie als ze 5 jaar anciënniteit hebben in de onderneming.
Lijkt me duidelijk. Je bent 1,5 jaar in dienst, je hebt dus geen recht op eindejaarspremie als je zelf ontslag neemt.

P.
Maar op het moment dat de eindejaarspremie wordt betaald zou ik wel nog in dienst zijn, in mijn opzegperiode dan weliswaar. Telt dat dan niet?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 24 okt 2017 20:27

- De bedienden die zelf ontslag nemen in de loop van het jaar, hebben slechts recht op de premie als ze 5 jaar anciënniteit hebben in de onderneming.
Lijkt me duidelijk. Je bent 1,5 jaar in dienst, je hebt dus geen recht op eindejaarspremie als je zelf ontslag neemt.

P.
Dit is slechts van toepassing als je in de loop van de referentieperiode het bedrijf verlaat.

TS verlaat het bedrijf pas na de referentieperiode, en heeft dus recht op een eindejaarspremie van 100%.

Dries Maes
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2017 12:03

Hey!

Iemand die ik ken verkeerd in dezelfde situatie als de poster, ook in PC200.

Nu vraag ik mij het volgende af: zij dient deze week nog haar ontslag in, en haar opzegperiode begint dus volgende week maandag te lopen, voor 3 weken (indienst 15 december 2016).

Nu wat gebeurt er indien haar bedrijf zegt dat zij haar opzegperiode niet moet uitlopen? (die kans is groot aangezien haar nieuwe werkgever een concurrent is). Dan betalen ze haar die 3 weken uit vermoed ik, maar dan is zij niet meer 'in dienst' wanneer de eindejaarspremie uitbetaald wordt, en heeft zij hier dan ook geen recht op?

Zij heeft nog 3 dagen om een beslissing te nemen.. wat hulp zou welkom zijn :-)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 05 dec 2017 22:58

Dan heeft die persoon geen eindejaarspremie.
Dit is inderdaad een ideale manier van een werkgever om een maandloon uit te sparen: contract verbreken in plaats van opzeggen.

Let wel: als het bedrijf dat zegt, laat dan wel op papier zetten dat zij dit initiatief eenzijdig nemen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 dec 2017 11:21

Dan heeft die persoon geen eindejaarspremie.
Dit is inderdaad een ideale manier van een werkgever om een maandloon uit te sparen: contract verbreken in plaats van (tegen)opzeggen.
wie heeft er dan de arbeidsovereenkomst beeindigd, de werknemer of de werkgever?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”