Opzeg per Mail van bediende?

Freddymercury
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Opzeg per Mail van bediende?

#1 , 15 okt 2017 12:18

Goede middag,

Net een mail gekregen waar ik van achterover val. Bediende (contract van 6 maand ingegaan op 1/9) stuurt een mail waarin hij zegt dat hij besloten heeft van te stoppen met werken tot in maart 2018. Hij maakt wel nog zijn eigen planning door volgende week wel nog 2 dagen ipv 5 te komen werken. Hij zegt dat ik hem zijn opzeg dien te geven voor de eerste 3 maand verlopen zijn.

Kan ik deze mail als een opzeg van zijn kant beschouwen en hoe pak ik dit best aan?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2017 14:35

Jij moet niet zijn opzeg te geven het is hij wel die het contract verbreekt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2017 22:25

Een opzeg moet altijd met een aangetekende zending zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2017 23:19

Een opzeg moet altijd met een aangetekende zending zijn
Kleine nuancering (Lowie weet dit maar is wellicht wat snel geweest).

Opzeg door werknemer: 3 mogelijkheden:
- aangetekende zending
- deurwaardersexploot
- schriftelijk en getekend voor ontvangst door werkgever

Opzeg door werkgever: 2 mogelijkheden
- aangetekende zending
- deurwaardersexploot

Fouten hiertegen leiden niet tot nietigheid van het ontslag, maar wel tot de uitbetaalbaarheid van de opzegtermijn. Mits de vorm binnen redelijke termijn betwist wordt door de wederpartij.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2017 08:48

In de wet staat dus ook met een deurwaarders exploot, maar ben aan het werk sinds 1959 en dit heb ik nog nooit gezien of gehoord dat een werknemer zijn opzeg doet via de deurwaarder.
Het kan in sommige gevallen misschien wel het veiligste zijn .

Maar wat T.S hier schrijft via een email, dit kan nu nog niet.

En als de werknemer zijn dagen niet uit doet, van zijn vooropzeg zal hij nog een schade vergoeding moeten betalen aan zijn werkgever, het bruto bedrag van de dagen die men moet doen van de vooropzeg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Freddymercury
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2017 09:17

Intussen daagde we werknemer deze morgen niet op en heb ik geen attest voor de afwezigheden van vorige week. Zou ik het ontslag per email aanvaarden of ontslaan voor dringende redenen inroepen?

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 16 okt 2017 09:50

Roep verbreking uit hoofde van de werknemer in.

Vooral niet zelf ontslag geven om welke reden dan ook. Je staat in de sterke positie.
Ontslag niet aanvaarden. Beperk je communicatie met de werknemer tot het feit dat je de verbreking vaststelt.

De werknemer zit in de eerste periode van het contract van bepaalde duur. Door de eenzijdige verbreking moet hij jou 2 weken loon (bruto) betalen.

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2017 10:03

Ja zoals puttemanp schrijft is het wel het beste voor u.

Zelf geen ontslag geven, nu sta je zeer sterk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 16 okt 2017 11:52

“Art.37.§ 1.Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden. Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot. Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 okt 2017 20:29

Roep verbreking uit hoofde van de werknemer in.

Vooral niet zelf ontslag geven om welke reden dan ook. Je staat in de sterke positie.
Ontslag niet aanvaarden. Beperk je communicatie met de werknemer tot het feit dat je de verbreking vaststelt.

De werknemer zit in de eerste periode van het contract van bepaalde duur. Door de eenzijdige verbreking moet hij jou 2 weken loon (bruto) betalen.

P.
2 weken? art37/2 § 2. Wanneer de opzegging wordt gegeven door de werknemer, wordt de opzeggingstermijn vastgesteld op :
- één week wat de werknemers betreft die minder dan drie maanden anciënniteit tellen;

wanneer de werknemer niet van plan is om die 1week vrijwillig te betalen, zal een advocaat u meer ereloon aanrekenen dan wat u kan ontvangen aan verbrekingsvergoeding. + de zever en last. een werkgever kan die nietigheid perfect dekken en de kous is af. zonder het betalen van een rijkelijk ereloon
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 okt 2017 20:37

Ja zoals puttemanp schrijft is het wel het beste voor u.

Zelf geen ontslag geven, nu sta je zeer sterk.
heb je al eens een kosten baten gemaakt voor die verbrekingsvergoeding van 1 weekje?
niet enkel het rijkelijk ereloon moet je aanrekenen ook de ontvangen verbrekingsvergoeding moet worden ingebracht als een belastbaar inkomen.
hoe sterk je ook mag staan, vertel eens of het resultaat van de kosten baten positief of negatief zal zijn op het einde van de rit.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 okt 2017 21:01

Ja zoals puttemanp schrijft is het wel het beste voor u.

Zelf geen ontslag geven, nu sta je zeer sterk.
heb je al eens een kosten baten gemaakt voor die verbrekingsvergoeding van 1 weekje?
niet enkel het rijkelijk ereloon moet je aanrekenen ook de ontvangen verbrekingsvergoeding moet worden ingebracht als een belastbaar inkomen.
hoe sterk je ook mag staan, vertel eens of het resultaat van de kosten baten positief of negatief zal zijn op het einde van de rit.
Je bent wel den eersten om aan arbeiders te zeggen dat ze een verbreking vergoeding moeten vragen, wel dit zijn net dezelfde kosten en baten voor deze werknemer !

Die werkgever kan er maar plezier aan beleven om ongemanierde werknemers eens te doen betalen, wat dit ook mag kosten, er gaan zoveel centen verloren aan domme dingen, en het is ook een inkomen die belast word zoals de andere inkomsten.
Waarom zou hij een ereloon moeten betalen men mag in Belgie ook zelf naar de arbeidsrechtbank gaan zonder advocaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 okt 2017 00:44


Waarom zou hij een ereloon moeten betalen men mag in Belgie ook zelf naar de arbeidsrechtbank gaan zonder advocaat.
groot gelijk heb je wel maar, schrijf maar een verzoekschrift en conclusies zonder procedurefout als je daar niks vanaf kent, maak mss eens eerst een optelsom wat dit topic starter kan kosten voor je het adviseert, de juristen van de werknemer zijn vakbond zullen met plezier de rekening sturen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 okt 2017 02:20

De juristen van de vakbond hebben toch geen rekeningen aan de werkgever te sturen?
Hebben zelfs geen aanspraak op RPV.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 okt 2017 09:17

En vergeet niet dat zelfstandigen ook een vakbond hebben, en daar ook gratis van hun juridische diensten kunnen gebruik maken

De meeste zelfstandigen zijn zelfs aangesloten bij twee, bij unizo en dan nog een sectoraal die zeer sterk staan op de rechtbanken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”