Verbreking arbeidsovereenkomst tijdens opzeggingstermijn ZONDER verbrekingsvergoeding!

five
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verbreking arbeidsovereenkomst tijdens opzeggingstermijn ZONDER verbrekingsvergoeding!

#1 , 13 okt 2017 07:43

Beste,

ik heb een vraag die mij maar niet loslaat en waar ik moeilijk een antwoord kan op vinden:

Vorig jaar in juni heb ik mijn ontslag gekregen wegens reorganisatie na 11 jaar dienst als arbeider onder het stelsel pc100.
18 dagen voor het einde van mijn opzegperiode had ik echter een arbeidsongeval die mijn werkgever niet aangegeven had maar ondertussen, op eigen initiatief en veel miserie, wel erkend is sinds januari van dit jaar door het fonds van de arbeidsongevallen en ontvang ik een vervangingsinkomen via de verzekeringsondernemer.

Na mijn eerste operatie aan de schouder, rotator cuff scheur d.m.v. een trauma, en een lange revalidatie bleven de klachten te uitgesproken en werd beslist om het probleem opnieuw operatief te herstellen.
Bij kennisgeving van deze beslissing naar mijn werkgever ontving ik een verbreking arbeidsovereenkomst tijdens opzeggingstermijn zieke werknemer ZONDER verbrekingsvergoeding!

Is dit wel wettelijk aangezien het niet om ziekte gaat maar het om een arbeidsongeval gaat?
Bij ziekte mag de periode van gewaarborgd loon afgetrokken worden van de verbrekingsvergoeding maar is dit ook het geval bij een arbeidsongeval aangezien de werkgever het gewaarborgd loon terug betaald krijgt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2017 10:22

Heb je een vakbond geraadpleegd ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

five
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2017 11:12

Jazeker, volgens de vakbond was dat eerst niet wettelijk en hebben ze de werkgever erover aangeschreven.
De werkgever hield voet bij stuk en zegt volledig het recht te hebben om verbrekingsvergoeding niet te betalen.

De vakbond contacteerde mij dan dat, na voorlegging aan de gehele afdeling, zij heel verbaasd waren en ze na opzoekingswerk blijkbaar de wet daaromtrent in 2014 veranderd is en ze niks juridisch kunnen handelen.

Heb het gevoel dat de vakbond het niet ziet zitten om de procedure op te starten omdat dit veel tijd en geld kost en het niet opweegt tegenover die verbrekingsvergoeding die maar 18 dagen telt.
Ik ga ervan uit dat de vakbond als er wetten veranderen zij daar van op de hoogte zijn, zeker als dit dateert uit 2014 en dus niet uit de lucht komt vallen.
Heb al opzoekingswerk gedaan naar die verandering in 2014, maar ik vind niks concreet daarover. Vandaar mijn vraag hier in deze forum.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2017 11:31

Art. 37/8. [1 In geval van arbeidsongeschiktheid die het gevolg is van een ziekte die of een ongeval dat zich voordoet na de kennisgeving door de

werkgever van een ontslag door middel van een opzeggingstermijn, geeft de verbreking van de arbeidsovereenkomst door de werkgever tijdens deze

periode van arbeidsongeschiktheid aanleiding tot de betaling van een vergoeding die overeenstemt met de nog te lopen opzeggingstermijn. Voor de

berekening van deze vergoeding, wordt de periode gedekt door het gewaarborgd loon dat op basis van deze wet werd betaald in het begin van deze

arbeidsongeschiktheid, afgetrokken van de nog te lopen opzeggingstermijn.]
Inwerkingtreding : 01-01-2014>

Ik denk dat dit het artikel is dat voor u van toepassing is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”