Ontslag voor diefstal

AGy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ontslag voor diefstal

#1 , 11 okt 2017 07:17

Als kassierster is er per ongeluk en zonder het te weten geld uit de kassa gevallen. Toen ik nadien geld zag liggen op de grond heb ik deze voorlopig en uit voorzorg in mijn broekzak gestoken. Onmiddellijk, nog geen 5 minuten erna werd ik beschuldigd van diefstal door de dienst diefstalpreventie en op staande voet ontslagen. Als reden was omdat ik het geld niet onmiddellijk terug in de kassa deed en dit terwijl ikzelf niet wist of deze er wel degelijk was uitgevallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 11 okt 2017 08:41

De dienst diefstal preventie is niet constant in de winkel.
Zij komen controleren na een klacht.
U werd dus al langer verdacht.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2017 09:35

Als kassierster is er per ongeluk en zonder het te weten geld uit de kassa gevallen.
Over hoeveel geld spreken we hier? Een muntstuk van €2, of een briefje van €500?
Toen ik nadien geld zag liggen op de grond heb ik deze voorlopig en uit voorzorg in mijn broekzak gestoken.
Tja, op dat moment eigent u zich min of meer het geld wel toe. Wat uw "intenties" nadien zijn, doet weinig ter zake. Als u geld onder een kasse ziet liggen, zou uw eerste reactie toch moeten zijn dit ofwel terug in de kassa steken, of dit geld naar uw baas brengen en melden dat u dit gevonden hebt. Dit in uw broekzak steken is niet de correcte manier van handelen.
Onmiddellijk, nog geen 5 minuten erna werd ik beschuldigd van diefstal door de dienst diefstalpreventie en op staande voet ontslagen. Als reden was omdat ik het geld niet onmiddellijk terug in de kassa deed en dit terwijl ikzelf niet wist of deze er wel degelijk was uitgevallen.
Tja, als je meent dat dit onterecht is, kan je dit proberen aanvechten voor de arbeidsrechtbank. Neem daarvoor contact op met ofwel de vakbond (als u aangesloten bent), of met een advocaat in het arbeidsrecht. Geen idee hoeveel kans je maakt, om eerlijk te zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 11 okt 2017 09:54

Tja, op dat moment eigent u zich min of meer het geld wel toe. Wat uw "intenties" nadien zijn, doet weinig ter zake.
Klopt niet, die intenties achteraf doen er net wel toe. Diefstal vereist een moreel element en dat lijkt me hier toch wel betwistbaar.

Bij mijn weten tellen kassier(s)(sters) na hun shift zelf hun kassa waarbij dat tekort naar boven zijn gekomen en vervolgens door TS zijn rechtgezet. Alleen heeft ze daar de kans niet meer toe gekregen.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2017 10:02

Klopt niet, die intenties achteraf doen er net wel toe. Diefstal vereist een moreel element en dat lijkt me hier toch wel betwistbaar.
Good luck om de rechter te overtuigen dat u het geld dat u in uw broekzak gestopt hebt, echt wel terug ging geven aan de werkgever... :roll:
Bij mijn weten tellen kassier(s)(sters) na hun shift zelf hun kassa waarbij dat tekort naar boven zijn gekomen en vervolgens door TS zijn rechtgezet. Alleen heeft ze daar de kans niet meer toe gekregen.
De tijd dat kassiersters de tekorten moeten bijpassen is al even geleden. Misschien dat dit hier en daar nog gebeurd (geen idee in hoeverre dit wettelijk is), maar in vele supermarkten is dit niet meer het geval, hoor...

Zoals ik al zei staat het de TS vrij om haar ontslag aan te vechten. Ik wil wel eens weten over hoeveel geld we hier spreken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 11 okt 2017 10:09

Als kassierster is er per ongeluk en zonder het te weten geld uit de kassa gevallen. Toen ik nadien geld zag liggen op de grond heb ik deze voorlopig en uit voorzorg in mijn broekzak gestoken. Onmiddellijk, nog geen 5 minuten erna werd ik beschuldigd van diefstal door de dienst diefstalpreventie en op staande voet ontslagen. Als reden was omdat ik het geld niet onmiddellijk terug in de kassa deed en dit terwijl ikzelf niet wist of deze er wel degelijk was uitgevallen.
Meerdere elementen zijn m.i. toch in uw nadeel. Geld uit de kassa laten vallen zonder het te merken is al een grote fout op zich. Met een standaardkassa is zoiets al moeilijk.

Vervolgens snap ik niet waarom u het geld in uw broekzak steekt. U werkt aan een kassa en er ligt geld op de grond, waarom denkt u dat dit geld afkomstig is uit uw broekzak? Logisch zou zijn het in de kassa te steken in een leeg vak en dan op het einde van de dag uw kas natellen ter bevestiging.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 okt 2017 10:12

U werkt aan een kassa en er ligt geld op de grond, waarom denkt u dat dit geld afkomstig is uit uw broekzak?
Idd, vandaar dat ik zou willen weten waarover we spreken. Ikzelf heb soms ook wel enkele eurostukken in mijn broekzak zitten, dus als er ééntje op de grond ligt, zou dit best uit mijn broekzak kunnen komen. Ik heb echter NOOIT briefjes van €50 in mijn broekzak zitten. Als dat dus op de grond ligt, ben ik 100% zeker dat dit niet mijn geld is, en zou ik het dus ook niet in mijn broekzak steken. Zeker niet als dit briefje net onder de kassa ligt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 11 okt 2017 10:59

Good luck om de rechter te overtuigen dat u het geld dat u in uw broekzak gestopt hebt, echt wel terug ging geven aan de werkgever... :roll:
De werkgever (of het OM bij een strafzaak) zal moeten bewijzen dat er een intentie was om te stelen, niet omgekeerd.
De tijd dat kassiersters de tekorten moeten bijpassen is al even geleden.
Ik had het over tellen, niet over bijpassen.
Ik wil wel eens weten over hoeveel geld we hier spreken...
Dat is inderdaad een belangrijk "detail", ook om dat moreel element te kunnen beoordelen. Spreken we hier over 5 of 500 EUR?
Dat iemand bewust haar job riskeert voor wat kleingeld zal stukken moeilijker hard te maken zijn dan wanneer het over grote coupures gaat.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 okt 2017 12:08

Wat een toeval dat de dienst diefstal preventie dit nu juist moet zien , meestal controleren ze de klanten, en bij zeer uitzonderlijke gevallen het personeel.

Het zou me echt niet verbazen mocht dit gefilmd zijn.

Had ik al mijn personeel moeten ontslaan als ze iets gestolen hadden, wel ik zou veel zonder volk gezeten hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AGy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 okt 2017 13:27

Het betrof hier om een briefje van 20 euro welke ook door een klant kon verloren zijn. En door de enorme drukte op dat ogenblik was mijn intensie om dit later aan de leidinggevende te melden. Doch werd er geen rekening gehouden met mijn verantwoording. Dat ik hierbij een fout maakte kan ik nog begrijpen. Maar dat ik onmiddellijk bestempeld werd als dief ging me toch net iets te ver. Al het personeel werd eveneens hiervan onmiddellijk op de hoogte gesteld en nu wordt ik door iedereen aanzien als een dievegge.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 okt 2017 14:00

Het betrof hier om een briefje van 20 euro welke ook door een klant kon verloren zijn.
Geen idee hoe de kassa's er bij jullie uitzien, maar als ik bijvoorbeeld naar mijn lokale supermarkten kijk (behalve de Colruyt dan), dan light geld dat verloren is door een klant, aan de andere kant van de kassa, dan wanneer het een briefje is dat uit de schuif zou vallen. Zitten die briefjes trouwens niet onder zo'n klemmetjes?

Afin, zoals reeds gezegd: zoek een goede advocaat inzake arbeidsrecht en vecht uw ontslag aan, zou ik zo zeggen. Meer juridische raad kunnen wij hier echt niet geven. Het is niet aan de mensen hier om een oordeel te vellen. Dat zal de rechter wel doen.

Kleine bedenking: het ontslag om dringende reden is volgens de correcte procedure verlopen? => http://nl.workpocket.be/4/1/het-ontslag ... nde-reden/
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 okt 2017 14:04

De werkgever (of het OM bij een strafzaak) zal moeten bewijzen dat er een intentie was om te stelen, niet omgekeerd.
Het gaat hier niet over een veroordeling van de topic starter. Werkgever kan alle feiten aandragen en dan zal de rechter wel beslissen of het ontslag om dringende reden al dan niet gerechtvaardigd was. We horen hier maar één kant van het verhaal, dus we kunnen niet oordelen. Een rechter zal ook de kant van de werkgever te horen krijgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tira00
Berichten: 929

#13 , 11 okt 2017 14:08

Wat een toeval dat de dienst diefstal preventie dit nu juist moet zien , meestal controleren ze de klanten, en bij zeer uitzonderlijke gevallen het personeel.

Het zou me echt niet verbazen mocht dit gefilmd zijn.

Had ik al mijn personeel moeten ontslaan als ze iets gestolen hadden, wel ik zou veel zonder volk gezeten hebben.
Toch niet zo toevallig als u denkt.
Er bestaat een overkoepelende organisatie die speciaal personeel controleert.
Werken met alle bewakingsfirma's samen die een contract hebben met de grote winkelketens.
Hebben niks met gewoon winkeldetectives te maken.
Worden ook pas bijgeroepen als er al meer gestolen is .

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 11 okt 2017 15:29

Het gaat hier niet over een veroordeling van de topic starter. Werkgever kan alle feiten aandragen en dan zal de rechter wel beslissen of het ontslag om dringende reden al dan niet gerechtvaardigd was. We horen hier maar één kant van het verhaal, dus we kunnen niet oordelen. Een rechter zal ook de kant van de werkgever te horen krijgen...
Als iemand wordt beschuldigd van een strafbaar feit, dan moet men dit kunnen bewijzen, ander is het laster. Het materiële element is bij diefstal niet voldoende.

Vraag is van TS is, zoals je zelf hebt aangehaald, dan ook niet of ontslag al dan niet terecht is, maar wel of het aan te vechten valt.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 okt 2017 15:45

Als iemand wordt beschuldigd van een strafbaar feit, dan moet men dit kunnen bewijzen, ander is het laster. Het materiële element is bij diefstal niet voldoende.
Ik denk niet dat de werkgever een correctionele zaak tegen zijn werkneemster wil opstgestart zien.
Vraag is van TS is, zoals je zelf hebt aangehaald, dan ook niet of ontslag al dan niet terecht is, maar wel of het aan te vechten valt.
Een ontslag valt ALTIJD aan te vechten. Of dit ook kans van slagen heeft, is een ander paar mouwen. Maar bon, ik denk dat juridisch gezien alles wel gezegd is. Al de rest is speculatie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”