Werkkracht met bepaalde duur vervangen door nieuwe interimkracht zonder dip in workload.

Zekay Snarks
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werkkracht met bepaalde duur vervangen door nieuwe interimkracht zonder dip in workload.

#1 , 29 sep 2017 12:29

Ik zit een beetje met de handen in het haar op het moment.
Bij mijn huidige, niet nader genoemde wereldwijd actieve werkgever zit ik met een vervelende situatie waarvan ik twijfel over de wettelijkheid.

In mei 2014 ben ik bij deze werkgever begonnen als interim via Randstad.
In oktober 2015 heb ik een contract van bepaalde duur aangeboden gekregen van 3 maanden, waar ik toen heel blij mee was aangezien dit in mijn ogen meer zekerheid gaf.
Dit contract is 3 maal verlengd met respectievelijk 6, 9 en 6 maanden, wat uitkomt op 4 contracten van in totaal juist 2 jaar.
Op de in totaal 3 jaar en 4 maanden heb ik mij altijd volledig ingezet, heb ik al het mogelijke vrijwilligerswerk gedaan, heb ik mij opgegeven voor alle dienstreizen, heb ik een geweldige band opgebouwd met veel collega's op verschillende afdelingen, ben ik van mijn job gaan houden,...

Ik ben overigens niet de enige in deze situatie. Op mijn afdeling van in totaal 22 getalenteerde werknemers alleen al zijn we met 4 deze maand, en nog 2 tegen het einde van het jaar.
Op de afdeling waar ik werk is de werkdruk volledig stabiel en hebben ze mij en mijn collega's echt nodig.
Opleiden en inwerken voor mijn job kost veel tijd en geld.

Echter is op internationaal niveau besloten dat er geen contracten van onbepaalde duur kunnen worden uitgedeeld, ook al is de de werkdruk al jaren stabiel en zelfs groeiend.
Hierdoor is mijn afdeling dus genoodzaakt om ons allen te vervangen door nieuwe interimmers, plus nog eens 4 extra interimkrachten voor de groeiende werkdruk, en dit voor het eind van het jaar.

Nu vroeg ik mij af, als er geen dip in de werkdruk is en de werknemers die op het eind van hun 2 jaar contracten van bepaalde duur bekwaam gevonden zijn voor hun job uit te oefenen, is het dan wettelijk om ons gewoon buiten te zetten en te vervangen door nieuwe interimkrachten die exact hetzelfde werk gaan uitoefenen?
Is er hierrond een wettelijk kader voorzien?

Ook zijn wij allen bereid, ook al is het op zich geen juiste manier, om opnieuw via interim of tijdelijk tewerkgesteld te worden. Al dan niet op een andere afdeling.
Er is mij verteld dat dit mogelijk is, mits er een "redelijke termijn" tussen gelaten wordt. Echter blijkt deze termijn niet bepaald.
Volgens de werkgever is dit echter niet mogelijk. Ook hier zit ik dus met de vraag of er ergens toch een wettelijk bepaalde termijn is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 sep 2017 12:46

U werkgever is ergens in de fout!

Je kan enkel interim krachten gebruiken als er een buitengewoon vermeerdering van het werk is, dus nooit altijd !
wet: Er mogen maar vier opeenvolgende overeenkomsten afgesloten worden, voor zover de duur van elk van deze overeenkomsten niet minder dan drie maanden bedraagt en de totale duur van deze overeenkomsten niet langer is dan twee jaar.

Mits voorafgaande toestemming te krijgen van het Toezicht op de Sociale Wetten, kunnen opeenvolgende overeenkomsten afgesloten worden met telkens een minimale duur van zes maanden. De totale duur van deze overeenkomsten mag niet langer zijn dan drie jaar.
De wet zegt duidelijk OPEENVOLGEND maar als daar een week tussen zit is dit naar mijn gevoel niet opeenvolgend
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”