niet respecteren ontslagtermijn: gevolgen?

Zeeman
Topic Starter
Berichten: 25

niet respecteren ontslagtermijn: gevolgen?

#1 , 07 feb 2008 12:07

Ik ben een contractueel federaal ambtenaar en ik kan begin maart beginnen als statutair ambtenaar voor een andere overheidsdienst. Ik heb dit pas vandaag vernomen en ik moet op 3 maart beginnen omdat ik eerst nog een opleiding moet volgen. Het is dus op 3 maart beginnen of niet....

Dat betekent dus dat ik op 2 à 3 weken moet vertrekken op mijn huidige job, terwijl de wettelijk termijn 3 maanden is. Ik ga morgen alles formeel regelen maar ik vrees dat ze mij niet zomaar laten gaan.

Wat kan ik nu doen om zo stevig mogelijk in mijn schoenen te staan? Ik tracht al jaren om statutair te worden en deze kans ga ik dus echt niet laten schieten. Ik begin op 3 maart dus sowieso in die andere functie!

Wat zijn nu de gevolgen wanneer ik mij niet hou aan de wettelijke opzegtermijn? Wordt dit dan een geschil voor de arbeidsrechtbank? En kan mijn toekomstige werkgever (die mij dus verplicht van op 3 maart te beginnen) eventueel tussenkomen in een eventuele boete?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zeeman
Topic Starter
Berichten: 25

#2 , 08 feb 2008 11:30

Pech natuurlijk, mij directe overste heeft zich vandaag ziek gemeld en ik wou het toch eerst met hem bespreken. Zal dus voor maandag zijn.

Niemand een reactie?

Beachcomber
Berichten: 572

#3 , 08 feb 2008 13:24

In principe maak je je schuldig aan contractbreuk en ben je, afhankelijk van je maandwedde, verplicht een opzegvergoeding te betalen aan je werkgever.

Tenzij je je laat ontslaan om dringende redenen natuurlijk :-)

Reclame

Zeeman
Topic Starter
Berichten: 25

#4 , 08 feb 2008 16:37

In principe maak je je schuldig aan contractbreuk en ben je, afhankelijk van je maandwedde, verplicht een opzegvergoeding te betalen aan je werkgever.

Tenzij je je laat ontslaan om dringende redenen natuurlijk :-)
Had ook al zo'n donkerbruin vermoeden dat het die richting zou uitgaan.

Bestaat er een mogelijkheid dat mijn toekomstige werkgever hierin bijdraagt vermits zij ten eerste zéér laat hebben meegedeeld dat ik batig gerangschikt stond en ten tweede ik al begin maart moet starten met een interne opleiding. Ik ben geen vragende partij om de dienst zo snel te verlaten en voel mij hier ook niet gelukkig mee.

mdg1980
Berichten: 10

#5 , 13 feb 2008 10:38

Ik werk zelf ook voor de overheid, en ik heb toch de indruk dat men daar niet zo heel lastig doet over ontslagtermijnen. Leg je situatie uit aan je huidige baas, en ik ben er zeker van dat je wel tot een overeenkomst kan komen. Normaal moet je trouwens nog je verlof opnemen ook, misschien kan je overeenkomen dat je dit verlof laat vallen?

Zeeman
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 13 feb 2008 12:22

Ik werk zelf ook voor de overheid, en ik heb toch de indruk dat men daar niet zo heel lastig doet over ontslagtermijnen. Leg je situatie uit aan je huidige baas, en ik ben er zeker van dat je wel tot een overeenkomst kan komen. Normaal moet je trouwens nog je verlof opnemen ook, misschien kan je overeenkomen dat je dit verlof laat vallen?
Over het verlof hadden we onlangs op het werk ook nog een discussie. Wij hebben recht op 26 verlofdagen aan het begin van het jaar. Hoe zit dat dan voor iemand die bijvoorbeeld op 1 maart vertrekt. Volgens één collega heeft die in principe en puur wettelijk gezien recht op al zijn verlof. Dus de volle 26 dagen, en niet 3/12 zoals gebruikelijk wordt toegepast. Klopt dit?

Beachcomber
Berichten: 572

#7 , 13 feb 2008 14:03

Je wettelijk verlof, d.i. 20 dagen meestal, heb je vorig jaar opgebouwd, je hebt dus recht op het volledige verlof, en niet pro-rata.

Voor de andere 6 dagen is dat anders, dat hangt af of dat CAO, ADV of andere dagen zijn...

Zeeman
Topic Starter
Berichten: 25

#8 , 13 feb 2008 15:19

Je wettelijk verlof, d.i. 20 dagen meestal, heb je vorig jaar opgebouwd, je hebt dus recht op het volledige verlof, en niet pro-rata.

Voor de andere 6 dagen is dat anders, dat hangt af of dat CAO, ADV of andere dagen zijn...
Ik heb het hier voor alle duidelijkheid wel over de ambtenarij. Daar zijn de regels misschien anders? Of niet?

Beachcomber
Berichten: 572

#9 , 13 feb 2008 16:11

Je bent, voor zover ik me niet vergis, contractueel tewerkgesteld bij de overheid, dwz dat zij voor deze werknemers dezelfde voorwaarden dienen toe te passen als die voor werknemers in de privé. Je verlof is een recht waarvan niet kan worden afgeweken.

Zeeman
Topic Starter
Berichten: 25

#10 , 13 feb 2008 22:26

Ondertussen is het ei gelegd. Heb mijn directe overste ingelicht en die was, tegen verwachting in, vrij soepel. Begreep mijn situatie en wil mij niets in de weg leggen. Heb hem nu een brief laten tekenen voor akkoord waar alles in staat, en dat heb ik nu aangetekend opgestuurd naar de voorzitter van de FOD. Ik hoop dat ik hier vormelijk mee in orde ben.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”