Correcte ontslagsituatie?

LéonD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Correcte ontslagsituatie?

#1 , 27 sep 2017 13:28

Situatie:

Sinds 23/03/2017 aan de slag in een commerciële buitendienst.

Op 19/09/2017 werd ik op kantoor verwacht en deelde men mij mondeling mee dat ik mocht beschikken.
Tevens op 19/09/2017 werd ik verplicht om meteen mijn spullen achter te laten zoals laptop, wagen, tankkaart, etc.
Dat ik deze spullen heb achtergelaten heb ik afgetekend.

Op 20/09/2017 ontving ik een aangetekend schrijven dat de arbeidsovereenkomst werd beëindigd op 19/09/2017 en er een verbrekingsvergoeding van 4 weken zal overgemaakt worden.

Vragen:

Klopt de beëindiging van 19/09/2017 wel?
Volgens mijn opzoekingswerk gaat een ontslag pas in op de maandag erop.
Mocht dit het geval zijn dan is de beëindingsdatum 25/09/2017 en heb ik recht op 6 weken verbrekingsvergoeding (vanaf 6 maanden in dienst)?

Verder heb ik van deze werkgever ook nog geen ecocheques ontvangen ondanks dat ze vermeld staan op mijn loonbrief van juni.
Hier kan ik zelf nog wel achteraan gaan, dat is het probleem niet. Maar is er een bepaalde termijn waarin ze mij deze zouden moeten bezorgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 27 sep 2017 13:40

Verbreking gaat onmiddellijk in. In uw geval dus 19/9. Het is maar wanneer een gewone opzeg wordt gegeven dat deze de eerstvolgende maandag ingaat. Het schrijven van 20/9 is dus enkel de bevestiging van wat op 19/9 is gebeurd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2017 15:14

Er is geen ontslag maar een verbreking van het arbeidscontract, twee totaal verschillend van elkaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 27 sep 2017 16:10

Indien u u wagen ook privé mocht gebruiken (dus u betaalde belastingen op het voordeel alle aard), dan moet men wel bij de berekening van de opzegperiode rekening houden met met het voordeel van de bedrijfswagen.
De raming van dit voordeel gebeurt in dit verband op basis van de genotswaarde van de wagen en het persoonlijk voordeel dat de werknemer heeft behaald (afschrijvingswaarde, brandstof, verzekering, belasting,…). Ze is dus niet gebaseerd op de waarde van de wagen zoals die aan de RSZ en/of aan de belastingadministratie wordt aangegeven.
Hetzelfde voor laptop/gsm en dergelijke, enkel dus wanneer u het privé mocht gebruiken en er VAA werd verrekend..

De timing van de verbreking van uw arbeidsovereenkomst is natuurlijk net om je die twee weken extra opzegvergoeding niet te moerten betalen, wel op uw strepen staan dat je de rest correct ontvangt!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”