vragen omtrent wettelijke verplichtingen na activaperiode

brendvdhd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

vragen omtrent wettelijke verplichtingen na activaperiode

#1 , 21 sep 2017 23:19

Mijn vraag gaat niet mezelf aan maar mijn vriendin

Wat zijn de wettelijke verplichtingen van de werkgever ten opzichte van een werknemer die via activa kaart werkt en deze activa kaart zijn voordeel termijn verloopt?

Dus even korte uitleg bij mijn vraag.

Mijn vriendin is 2 jaar geleden begonnen met werken bij een bedrijf via activa kaart.
Na 3 keer een verlenging van 6 maand te krijgen. Loopt nu de voordeel termijn voor de werkgever ten einde.
Door dat dus het voordeel wegvalt voor de werkgever wilt deze dus niet over gaan naar een gewoon contract.
Maar gaat hij mijn vriendin dus ontslaan en heeft ondertussen ook al een nieuw zoekertje geplaatst voor dezelfde functie als mijn vriendin nu nog heeft.
Deze keer zoekt hij wel via een andere soort van voordeel voor mensen aan te werven omdat werken via activa niet meer mogelijk is.
Dit omdat men de activa kaart geschrapt heeft en dus niet meer te verkrijgen is.
(Wat eerst gezegd was dat hij via activa een andere persoon eerst wilde aannemen ipv mijn vriendin)
Is dit niet een vorm van voordeelmelkerij?
Als ik mij niet vergis was dit toch gemaakt om langdurig werkloze via deze kaart bij een bedrijf binnen te krijgen zodat het bedrijf deze persoon een juiste opleiding kan bezorgen in zijn bedrijf. Om dan na deze voordeel periode deze persoon aan te werven. Zodat hij niet de dure kosten heeft van een onbekwaam of niet juist opgeleid persoon in dienst te moeten nemen met nog eens de normale kosten van die persoon er bij te moeten nemen.

Met vriendelijke groeten
Brend Vandenhende

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2017 06:28

Los van de activa kaart is je vriendin aangeworven voor een contract met bepaalde duur, dit contract loopt ten einde dus er moet geen voor
opzeg gebeuren.

Wat die activa kaart betreft heeft je vriendin niks mee te zien dit is een financiële tegemoetkoming ten voordele van de werkgever, en als de werkgever zo iemand aanwerft is dat hij daarvan wil profiteren, want niet alle werkgevers willen werknemers met een activakaart, dit is een subsideke waardoor langdurige werknemers van straat zijn geholpen, en ja soms maar tijdelijk.

Dit is zeker geen profitariaat van de werkgever, een gewone consument gaat ook al eens shoppen waar het goedkoopst is, wat is daar verkeerd aan ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”