Rechten bij ontslag ?

franscop
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rechten bij ontslag ?

#1 , 18 sep 2017 11:06

Ben 48jaar en als vrouw ontslagen om dwingende redenen. Men heeft SAP informatiesysteem ingevoerd en ik heb als inkoop verantwoordelijke een ernstige fout gemaakt in het informatie verwerkingssysteem.
De reden was dat ik tijdens de invoering een 'burn-out' of depressie heb gehad ( waarschijnlijk t.g.v. de stress i.v.m. SAP invoering ), en ben enkele weken thuis geweest met ziekte verlof.
Ik heb nu enkele vragen :

1. Kan dit ontslag aangevochten worden en hoe ?
2. Ik aanvaardde een uitbetaling van 3 maanden, alhoewel ik na 17 jaar dienst recht had op veel meer opzeg vergoeding. Kan ik dat herroepen en aanvechten ?
3. Indien ik inderdaad gedurende 9 maanden geen werkloosheid uitkering kan bekomen , na welke periode gewerkt te hebben kom ik terug in aanmerking voor werklozen steun ?
4. Wordt interim arbeid in aanmerking genomen voor deze periode ?

Welke organisaties kunnen me best informeren over mijn rechten en plichten ?

Met dank bij voorbaat voor elke nuttige tip.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2017 11:11

De vakbond is best geplaatst om je te informeren.

Wat ik niet begrijp is dat je een dringend ontslag krijgt, en je krijgt nog een 3 tal maanden loon als vooropzeg.??

En je bent al met iets akkoord gegaan met je werkgever als ik het goed begrijp !

In het slechtste geval zal het aan de RVA zijn die zal beslissen hoelang je zal geschorst zijn, anders na 21 dagen werken en je bent terug in orde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2017 12:23

Men heeft SAP informatiesysteem ingevoerd en ik heb als inkoop verantwoordelijke een ernstige fout gemaakt in het informatie verwerkingssysteem.
Als dit niet met opzet was, en dit was een éénmalige fout, dan is dit zeker en vast geen reden genoeg voor ontslag om dringende reden.
1. Kan dit ontslag aangevochten worden en hoe ?
Dit kan, zeker. Zoals reeds gezegd, neem contact op met de vakbond.
2. Ik aanvaardde een uitbetaling van 3 maanden, alhoewel ik na 17 jaar dienst recht had op veel meer opzeg vergoeding. Kan ik dat herroepen en aanvechten ?
Uit deze vraag maak ik op dat het hier niet echt om een otnslag om dringende reden ging, maar een ontslag in onderling overleg. Bij ontslag om dringende reden is de werkgever u helemaal niets verschuldigd. Waren de vormvereisten voor een ontslag om dringende reden aanwezig? U hebt uw ontslag gekregen binnen de 3 werkdagen na de gemaakt fout? En binnen de drie werkdagen daaropvolgend bent u aangetekend in kennis gesteld van de reden van uw ontslag om dringende reden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”