burn-out en ontslag

commonsense
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

burn-out en ontslag

#1 , 17 sep 2017 19:19

Hallo

Waarschijnlijk kan niemand helpen, maar ik ben ten einde raad.
Ik ben al een tijdje thuis omwille van een burn-out in combinatie met een chronische ziekte (niet dodelijk, wel ambetant en heeeeel vermoeiend op zich) waarvoor ik medicatie neem. Ik wil/kan niet terug naar die job (een kantoorjob zonder uitdaging waarin verkoop belangrijk is), ik voel mijn maag omdraaien als ik eraan denk, maar ik ga vanaf binnenkort 2 dagen in de week terug. Mijn ziekte-uitkering volstaat immers niet om de maand door te komen, en eerlijk gezegd, ganse dagen thuis zitten is ook niet goed voor de moraal.
Ik zou eigenlijk graag iets totaal anders doen, eerder ICT/Netwerkbeheer en zou hiervoor graag een opleiding volgen. Ik heb echter in het verleden al getracht werk en opleiding te combineren en dat houd ik nooit vol omwille van de grote vermoeidheid die gepaard gaat met mijn ziekte .Ik heb er al aan gedacht om mijn werkgever te vertellen dat ik op zoek ben naar een nieuwe job, maar dat leidt hier vaak tot pesterijen zoals een nieuwe post te krijgen op 100 km van huis, zodat je zelf ontslag neemt.
Wat ik probeer te zeggen, en geloof me, ik ben hier niet trots op, maar ik zie geen uitweg: ik zou graag ontslagen worden zodat ik, via VDAB, een opleiding ICT in dagonderwijs zou kunnen volgen. Met mijn huidig diploma kom ik steeds in dezelfde shitty jobs terecht. Ik ben bang om zelf ontslag te nemen, ik ben al 45 en val terug op niets indien ik na mijn opzegperiode geen interimjob heb gevonden. Ik weet dat als ik een maand ergens interim kan werken, ik terug recht heb op een uitkering. Ik heb echter geen spaarpotje en kan geen periode zonder inkomen aan. Het kan toch niet dat ik nog 20 jaar veroordeeld ben tot dit soort jobs. Dat trek ik niet... :|

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2017 21:50

(1) 100 km van huis werken kan niet zonder inspraak - dit kan gelden als een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden. Je kan dit maw betwisten (tenzij je een reizende betrekking hebt.
(2) Wat is je (juridische) vraag hier?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Marie001
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2017 11:58

Hi
Momenteel ben ik thuis wegens een burn-out en dit sinds juli. Na een gesprek met HR hebben ze besloten om me mijn onslag te geven dit tijdens mijn ziekte. Kan ik dit aanvaarden? Ze willen me bonussen en extra's geven bovenop de wettelijke regeling. Dit bedrag zal ineens uitbetaald worden wat in feite mijn personenbelasing beïnvloed klop dit?

Kan ik hier beter het max uithalen zodat ik een reserve heb voor de belastingen of wat is een andere oplossing? Bonus in waranten laten uitbetalen? Ik wou dat ze me pas lieten gaan in Januari dan kwam het in een ander belastingsjaar wat beter voor me is toch? Ik hoor het graag van jullie.

Gr M

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”