Contract met nieuwe werkgever bevat geen startdatum

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

Contract met nieuwe werkgever bevat geen startdatum

#1 , 17 sep 2017 10:02

Deze zomer besliste ik om van job te veranderen.

Ik tekende een overeenkomst met een nieuwe werkgever, maar zonder startdatum in het contract. Mijn wettelijke opzegperiode was namelijk 4,5 maanden, en we gingen ervan uit dat deze nog in onderling overleg in te korten was.

Daarna gaf ik mijn ontslag, en we kwamen kortere opzegperiode van ongeveer 3 maanden overeen. Dit komt neer op starten begin november.

Intussen heb ik een andere aanbieding gekregen van een bedrijf met veel betere financiële voorwaarden, een veel interessantere woon-werkafstand en even aantrekkelijk takenpakket. Ik wil hier dus starten.

Ik las al eerder dat ik mijn opzeg kan geven zonder al effectief gestart te zijn, dus ik zou deze nu willen doen bij het bedrijf waar ik normaal zou starten. Speelt het daarbij een rol dat in dat contract geen startdatum staat? Er staat enkel "de startdatum wordt in onderling overleg bepaald door de werknemer en werkgever". Voor de rest zijn alle clausules wel in orde zoals in een gewone arbeidsovereenkomst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2017 14:03

Ik las al eerder dat ik mijn opzeg kan geven zonder al effectief gestart te zijn, dus ik zou deze nu willen doen bij het bedrijf waar ik normaal zou starten. Speelt het daarbij een rol dat in dat contract geen startdatum staat? Er staat enkel "de startdatum wordt in onderling overleg bepaald door de werknemer en werkgever". Voor de rest zijn alle clausules wel in orde zoals in een gewone arbeidsovereenkomst.
U zal inderdaad een opzeg van een week moeten geven, die inderdaad kan starten voor het contract begint. Aangezien jullie dus nog geen startdatum overeengekomen zijn, kan u best meteen een aangetekend schrijven sturen om uw ontslag te geven, en daarin te vermelden dat uw wettelijke opzeg van een week zal ingaan volgende week maandag (25/9). U zal daarna niet meer bij dat bedrijf moeten gaan solliciteren, denk ik, maar uw ontslag is dan wel in orde zo.

Doe dit enkel als je een nieuw arbeidscontract getekend hebt bij de andere werkgever. Je zou de eerste niet zijn die zijn ontslag geeft om daarna tot de vaststelling te komen dat de nieuwe werkgever u toch geen contract aanbiedt (ondertussen een betere sollicitant over de vloer gekregen heeft, bijvoorbeeld).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2017 22:29

Ik las al eerder dat ik mijn opzeg kan geven zonder al effectief gestart te zijn, dus ik zou deze nu willen doen bij het bedrijf waar ik normaal zou starten. Speelt het daarbij een rol dat in dat contract geen startdatum staat? Er staat enkel "de startdatum wordt in onderling overleg bepaald door de werknemer en werkgever". Voor de rest zijn alle clausules wel in orde zoals in een gewone arbeidsovereenkomst.
U zal inderdaad een opzeg van een week moeten geven, die inderdaad kan starten voor het contract begint. Aangezien jullie dus nog geen startdatum overeengekomen zijn, kan u best meteen een aangetekend schrijven sturen om uw ontslag te geven, en daarin te vermelden dat uw wettelijke opzeg van een week zal ingaan volgende week maandag (25/9). U zal daarna niet meer bij dat bedrijf moeten gaan solliciteren, denk ik, maar uw ontslag is dan wel in orde zo.

Doe dit enkel als je een nieuw arbeidscontract getekend hebt bij de andere werkgever. Je zou de eerste niet zijn die zijn ontslag geeft om daarna tot de vaststelling te komen dat de nieuwe werkgever u toch geen contract aanbiedt (ondertussen een betere sollicitant over de vloer gekregen heeft, bijvoorbeeld).
heb een vraagje bij deze, heeft die nu recht op één dag (betaald)sollicitatieverlof tijdens zijn opzeggingstermijn?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2017 09:09


heb een vraagje bij deze, heeft die nu recht op één dag (betaald)sollicitatieverlof tijdens zijn opzeggingstermijn?

Je kan dit altijd eens vragen aan die werkgever ? :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2017 09:41

heb een vraagje bij deze, heeft die nu recht op één dag (betaald)sollicitatieverlof tijdens zijn opzeggingstermijn?
Hij heeft recht op sollicitatieverlof tijdens zijn opzegperiode, maar aangezien hij tijdens die opzegperiode sowieso niet werkt, hoeft hij dus geen verlof te nemen om te solliciteren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2017 10:03

heb een vraagje bij deze, heeft die nu recht op één dag (betaald)sollicitatieverlof tijdens zijn opzeggingstermijn?
Hij heeft recht op sollicitatieverlof tijdens zijn opzegperiode, maar aangezien hij tijdens die opzegperiode sowieso niet werkt, hoeft hij dus geen verlof te nemen om te solliciteren.
men hoeft het niet te nemen omdat men daar nog niet werkt, maar volgens de letter van de wet heb je wel het recht om een dag sollicitatieverlof te nemen met behoud van loon.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2017 10:05


heb een vraagje bij deze, heeft die nu recht op één dag (betaald)sollicitatieverlof tijdens zijn opzeggingstermijn?

Je kan dit altijd eens vragen aan die werkgever ? :lol: :lol:
welke wettelijke basis heeft die om dat te weigeren?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2017 10:13

behoud van loon.
Inderdaad, maar om loon te "behouden", moet je het eerst hebben. Als je daar nog niet werkt, heb je nog geen loon, en ook niets om te "behouden". Als uw opzegperiode dus valt VOOR dat je in dienst komt, heb je helemaal nog geen loon dat je kan behouden. En aangezien je uw sollicitatieverlof moet opnemen tijdens je opzegperiode, kan je dus moeilijk eisen dat je je loon "behoudt", want je hebt het gewoon niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”