Concurrentiebeding nietig?

fvg
Topic Starter
Berichten: 5

Concurrentiebeding nietig?

#1 , 15 sep 2017 14:41

Hallo,

In mijn contract van het werk staat een artikel waar concurrentiebeding in beschreven staat, dat ik dus geen soortgelijke functie mag uitvoeren binnen de 6 maanden en dat ik indien wel een schuld aan hen moet betalen van 3 maanden loon.

Nu, na wat opzoekwerk blijkt dat concurrentiebeding nietig is voor lonen onder de 33,472€ bruto.
Nu zit mijn brutoloon daar bijna 10.000€ onder.

Is dit dan gewoon nietig? En waarom hebben ze dit dan toch in de arbeidsovereenkomst opgenomen, puur om af te schrikken?

Met vriendelijke groeten,

Fran Van Gestel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2017 15:29

Dan is dit nietig , je loon is dan wel erg laag om zo iets in je contract te schrijven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 sep 2017 15:32

Misschien houden ze al rekening met eventuele loonsverhogingen in de toekomst.
Dat beding is immers maar van tel bij het einde van uw contract, en dat kan mogelijks nog jaren duren.

Reclame

fvg
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 15 sep 2017 15:57

Hallo,

Ik ben van plan om weg te gaan op zeer korte termijn.
Ik neem aan dat dit dan niet van toepassing is en gewoon nietig verklaard wordt?

En inderdaad, het brutoloon ligt heel erg laag waardoor we in een lagere schijf vallen.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 17 sep 2017 11:13

Dit hoeft niet nietig "te worden verklaard"; je mag die clausule gewoon als ongeschreven beschouwen. Als je binnenkort ex-werkgever een andere mening is toegedaan en denkt dit hard te kunnen maken (quod non), dan is het aan hem om dit aan de arbeidsrechtbank voor te leggen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”